Servicebyggnader

Jordkällare

72 inlägg 27372 visningar 14 följer Svara, dela mm...   

Re: Jordkällare

superdave  
#770565 Småbitar för jordstöden och fulel samt skotta för gammalt vattenrör som nu servar som kabelrör.

TS

superdave  
#770674 En miss, för låg tröskel mellan rummen så blev en sten till. Det blandas bara hela säckar här så resten blev puts på jordstöd, tröskel vid yttre dörr och inre väggen.

TS

superdave  
#770919 Och ek från egen produktion blir en dörr. Bedrövligt skevt och kupigt men hyveln löste det bra.

TS

superdave  
#771146 Fräsa för lösspont, sponten limmas på ena sidan, skjuts med dyckert så man slipper tving. Gångjärnet spräckte putsen pga konisk, satt dessutom dåligt/inte alls men en borr och spik löste bekymret.

TS

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771185 Imponerande! Blir hur bra som helst 👍

Användarvisningsbild

halvproffs  
#771191 Jätteroligt att följa denna tråd! Hade jag inte redan en jordkällare har nog jag byggt en efter dina bilder. Blir säkert någon som följer ditt exempel med jordkällare som inte behöver el (räcker med batterilampa) och är freonfri. Utmärkt förråd för grönsaker och potatis även målarfärg ställer jag ner med burkarna oppåner.

Det enda jag tvivlar lite på är gångjärnpiken i lecan. Håller det?

Användarvisningsbild

lodin92  
#771195 Halvproffs har så rätt för jag kommer kopiera rakt av ^:)^

superdave  
#771253 Kul att det inspirerar.

@halvproffs du menar den galvade 4" va? Den ger inte ett superövertygande intryck men det tycks hålla, det hade varit bättre med en annan lösning men nu var det dom här gångjärnen huset bjöd på. Den dagen det ger sig uppdaterar jag här.

TS

superdave  
#771254 Början på överstycken till karm. Anslagsstycke är kanske ett bättre ord eftersom dörren inte kommer gå in i en fals utan ligga utanpå på en liten fasning/rygg.

TS

superdave  
#771255 Klöv ner en bågig planka och vändlimmade den också, det redde till sig.

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
superdave skrev:Kul att det inspirerar.

@halvproffs du menar den galvade 4" va? Den ger inte ett superövertygande intryck men det tycks hålla, det hade varit bättre med en annan lösning men nu var det dom här gångjärnen huset bjöd på. Den dagen det ger sig uppdaterar jag här.

Hoppas jag har fel men fastsättningar i lecasten
brukar inte bli bra tyvärr. Lecan är ju porös för att ha ett bra k-värde.

superdave  
#771307 Vi är överens, vill man att saker ska sitta så använder man inte slät spik i olika dimensioner som första alternativ. Fäster man saker i leca ska man ha nåt grovgängat om man vill att det ska dra.

TS

superdave  
#771509 Hyvla till de vändlimmade karmsidorna och få till profilen på överstycket. Jag är ju något begränsad i hur djupt jag kan fräsa och hur stora bett jag kan ta så det blir en hel del defekter främst på insidan av det runda, medicinen för det är större grejer eller en bandslip i mitt fall så det blir tyvärr en slipad yta i det runda. Det är dessutom första gången jag gjort välvda överstycken så det blev lite räknefel i radien vilket ledde till att det saknades små "kilar" Frånkap visade sig passa fint efter minimalt arbete med stämjärn sen lim.

För att få hjälp med fräsning limmades respektive mall för valvet på ämnet, inte så det satt stenhårt utan bara så det gick att slå bort med ett hammarslag.

Mur fick avsluta.

TS

superdave  
#771649 Gjutform för trappa och brödbacka fram makadam att ha i botten.

TS
Användarvisningsbild

Klyv Bixby  
#771720 Blir super bra 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).