Servicebyggnader

prisbild maskinhall/garage

14 inlägg 7214 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

prisbild maskinhall/garage

Mr mister  
#893771Hej.

Är det någon som nyss byggt maskinhall/verkstad som har erfarenhet gällande kostnader? Vad har delmoment kostat, hur stort och vilken standard har ni osv.
Är inne på att bygga isolerat garage där även vissa redskap får plats.

TS
Användarvisningsbild

Re: prisbild maskinhall/garage

Rossignol  
#894392Jag trodde och hoppades det skulle komma några bra inlägg här, men ack så fel jag fick.

Jag hade samma fundering 2020. Så jag började räkna på det. (Allt nedan är taget ut minnet.)

Jag tänkte mig ca 80 kvm. Virket tänkte jag ta ur skogen så det skulle bli nästan "gratis". Bara uppsågskostnaden. Tre portar à ca 20.000. Eljobbet höftade jag nog till med 30.000. Sedan rådfrågade jag en kompis som byggt sig ett garage några år innan. Då insåg jag att en stor av kostnaden är gjutningen av bottenplattan. Betong är inte billigt. Takplåt kostar också mycket.

Anslutning av vatten var inte med eftersom det skulle tvinga mig att varmhålla jämnt. Tanken var dock att gjuta in rör i bottenplattan så att det skulle vara lätt att koppla in senare.

Nu hade min kalkyl kommit en bra bit över 200.000 eller nära 3 000 kr/kvm.

Då hade jag inte räknat med virket, isolering, en vanlig dörr, ev fönster, målningen samt snickarjobbet.

Det enda som hänt sedan jag räknade på detta är att priserna har gått upp.
Senast redigerad av Rossignol ons 24 sep 2025, 17:00, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#894393Jag hittade två företag som erbjuder "maskinhall" i byggsats som har priser med på sin hemsida.
Tillkommer ju förstås en del, grund, arbete, och en del är duktiga på att dölja att vissa grejer inte ingår i priset så som tak, isolering, dörrar / portat mm. Hur det är med dessa två vet jag inte.... Men man kan ju få en liten hint om priser....

https://lovangersbygg.se/sortiment/maskinhall/

https://arcticwood.se/produkter/maskinhall/

alias  
#894394I mitt sinne så är det i regel en väsentlig skillnad på standard, och därmed rimligen även på byggkostnad i kr/m2, på en maskinhall och en ev. isolerad verkstad som ska klara försäkringsbolagens brandskyddskrav.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Mr mister  
#89440330 000/m2 med eget virke och oisolerat låter väldigt dyrt. Är förutsättningarna speciella på nått sätt?

TS

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#894404200-tusen för 80 kvadrat.
Visst var det så det stod skrivet? Inte kan det bli 30-tusen per kvadrat väl?

Användarvisningsbild

Rossignol  
Mr mister skrev:30 000/m2 med eget virke och oisolerat låter väldigt dyrt. Är förutsättningarna speciella på nått sätt?

Inte vad jag känner till.

dalatrafik  
#894516Jag började i juli med mitt garagebygge. Det är inte klart än men lejonparten av materialinköp är gjorda. Det kommer landa på ca 700-800tkr, lite beroende på kostnad för el och invändig plåt. Detta är exklusive markarbeten och grus som inte har med betongplattan att göra. För mig är det en separat kostnad på ca 200’ (mycket scaktning).

Har lejt en snickare en vecka för hjälp med stomresning samt grävmaskinist en vecka för hjälp med plattan. Allt resterande har jag gjort själv.

Allt stomvirke är från egen skog, har lejt sågning och hyvling.

125m2
170+45mm isolering
12cm betongplatta
Albabalk

Några prisposter ur minnet:
Panel 50k
Takstolar 35k
Allt takmaterial 140k
Material platta inkl betong 150k
Isolering 60k
Två portar och en dörr 130k
Fönster 25k

Mvh

Användarvisningsbild

Rossignol  
Orsa skrev:200-tusen för 80 kvadrat.
Visst var det så det stod skrivet? Inte kan det bli 30-tusen per kvadrat väl?

Det har du helt rätt i. Nästan 3 000 kr/kvm ska det vara.

Användarvisningsbild

Tompamannnen  
#907115Är det krångligt med bygglov för större garage? Kanske beror på kommun? Annars har man ofta hört att det är svårt att få bygglov för garage som är större än husets boyta.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#907120Det är bygglovbefriat att bygga ekonomibyggnader, t.ex. en maskinhall, utanför detaljplan. Detta gäller ekonomibyggnad för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring enligt 9 kap 3§ PBL. Så om du bor utanför detaljplanerat område och garaget skall husera din traktor och andra maskiner är det bara att bygga på upp till en viss gräns i häraden 50 - 60 m2 som bestäms av kommunen. Kolla din kommuns hemsida så att det inte blir fel.

Användarvisningsbild

Tompamannnen  
#907124Ja det kom väl nya regler om attefallshus om 50m2 som bygglovsbefriat nu vid årsskiftet.
En maskinhall vet jag är bygglovsbefriad om den används som maskinförvaring på jordbruks/skogs-fastighet inom eget företag, men om man inreder den som verkstad eller parkerar privata fordon i den så räknas det som bygglovspliktigt om jag förstått det rätt.
Vill minnas att det finns begränsningar för inkoppling av vatten i en maskinhall också då man måste göra anmälan för avloppet.

Jag tänkte om nån hade koll på regelverket just för större garage.

SudCaravelle  
#907171Mitt bygge, och vad det kostade. Det är en trähall med en byggnadsyta på 160 m2, varav 40 m2 är isolerad. Total kostnad 1 085 000 kr (exkl. moms). Lejde bort i princip allting.

Bifogar en nedbrytning/specifikation av alla kostnader.

Byggnadsdetaljer:
- Total markberedd och hårdgjord yta, 700 m2. Urgrävd skogsmark. Delvis täckdränerat. Fyllt med 2000 ton morän från egen fastighet. Stenkross ovanpå
- 110 meter ledningsschakt för elanslutning.
- "Carport" på ena gaveln, ca 40 m2.
- Betongplatta 120 mm med armering. 500x500 mm armerad kantförstärkning. En rad murblock som syllen ligger på.
- Fri invändig höjd 3,5 m.
- Invändig bredd 9,5 m
- Invändig längd 16 m (inklusive isolerad del)
- 3 st slagportar, hemmasnickrade
- Takstolar (enligt konstruktion från snickare).
- 80% av allt timmer sågat av en lokal småsågare med mobilt sågverk. Råvaran till största delen inköpt från min skogsentreprenör i önskade längder. Liten andel råvara från egen skog.
- Stomme i dimension 130x55 mm.
- Panelbrädor 155x27 mm.

Räknade ut att jag sparade ca 50% på att själv köpa timmer och såga det med lokal småsågare jämfört med att köpa det från bygghandeln. Takstolarna sparade jag nog inget på, och kunde lika bra köpt in dem.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
dalatrafik skrev:Jag började i juli med mitt garagebygge. Det är inte klart än men lejonparten av materialinköp är gjorda. Det kommer landa på ca 700-800tkr, lite beroende på kostnad för el och invändig plåt. Detta är exklusive markarbeten och grus som inte har med betongplattan att göra. För mig är det en separat kostnad på ca 200’ (mycket scaktning).

Har lejt en snickare en vecka för hjälp med stomresning samt grävmaskinist en vecka för hjälp med plattan. Allt resterande har jag gjort själv.

Allt stomvirke är från egen skog, har lejt sågning och hyvling.

125m2
170+45mm isolering
12cm betongplatta
Albabalk

Några prisposter ur minnet:
Panel 50k
Takstolar 35k
Allt takmaterial 140k
Material platta inkl betong 150k
Isolering 60k
Två portar och en dörr 130k
Fönster 25k

Mvh

Gips innanför invändig plåt?

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).