Servicebyggnader

Lyfta upp långa takplåtar.

27 inlägg 5289 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Lyfta upp långa takplåtar.

aho  
#893096Det där blir ett rejält maskingarage. Hur funderat på något liknande.
Hur gör man med snölastdimensionering när man bygger ut så, ser ut som att det kan bli större snölast att taket ligger nedanför ett annat tak, men hur mycket större?

Användarvisningsbild

Grålle52  
#893106Bra fråga. Har ju knappt haft snö härnere runt ljungby på flera år. Blir det snö rejält får jag skotta
Har även tänkt på att sätta en trästolpe i mitten vintertid. Enligt ai (!) ska det då klara sig. Spännvidden är 10m mellan plåtstolparna.

TS

aho  
#893116Håller till 6-7 mil längre norrut än Ljungby, har inte varit snö här heller så man tänkt på att skotta tak sedan i februari 2010.
Det här altantaket blev sig aldrig likt efter ett par kraftiga snöfall i kombination med blåst och sämsta tänkbara vindriktning,
det blev över en meter snö på det innan jag kom ut för att skotta.
1757272466_snoe_pa_tak.jpg

Användarvisningsbild

Grålle52  
#893531Nu idag blev det ett ryck med hjälp av svärfar

TS

özach  
#893572Skönt å slippa blå hallen

Användarvisningsbild

Grålle52  
özach skrev:Skönt å slippa blå hallen

Otroligt skönt. Logen har varit överfull så nu blir det nog bättre

TS
Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#893584Ser ju bra ut, blir det väggar med?

Användarvisningsbild

Grålle52  
#893588Det blir en vägg på bortre gaveln tänkte jag

TS
Användarvisningsbild

Grålle52  
#893589Hyfsat iaf. Duger att vara på baksidan utom synhåll så ser man inte misstagen.

TS

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#893591Det blev ett fint tak.
Förstod att du inte bor i snöutsatt läge. Det kan annars driva ihop rejält på skärmtak som står sådär. Har själv ett och vartannan, tredje vinter är det lika bra att skotta istället för att gå och fundera om man borde.
Ser att du skruvat ihop en träbalk. Hurpass satt du fast den i logen? Det är där man får mest snölast om det driver ihop. Min erfarenhet är att längst ut lägger sig inte särskilt mycket medans det blir tonvis med tung drivsnö vid takfoten. Nu ser ditt bygge väldigt rejält ut men många läser kanske och jag vill säga vad jag sett.

Användarvisningsbild

Grålle52  
#893594Det är en 195x45 tryckt regel med en 70x45 utanpå för att få mer anliggning. Regeln är skruvad i fasadbrädorna och sen sitter den med M16 gängstänger i stående stolpar i lagårn.

TS

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#893600Ja det är ett rejält och fint bygge. Stor plats under utan stolpar ivägen.
Bra skogsforumtråd också med bilder och allt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).