Servicebyggnader

Port till maskinhall

10 inlägg 6634 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Port till maskinhall

Klea  
#867094Bygger maskinhall för att traktorn med tillbehör ska få komma under tak. Det kommer vara ett kallgarage på 10 x 12 m. Det är gjuten platta, två av väggarna (mot skogen) är i plåt och kortsidan där två portar ska in och sidan mot boningshuset blir i trä. Nu har vi fått upp det mesta förutom panelen på kortsidan där portarna ska vara.

Så till frågan. Vad ska man välja för portar? Hur tänker ni? Vad har ni valt och vilka val har ni gjort som ni ångrar. Tänker att det finns massor av erfarenhet här.

Just nu är vi inne på två takskjutportar med elmotor, 3,5 x 3,5 m ( det största vi kan få in så som vi byggt), men jag funderar på om det är överkurs i ett kallgarage som detta. Inte storleken för jag vill slippa sikta alltför mycket när jag kommer hem trött från skogen med traktor och kärra, men har man nytta av elmotorn. Isolerad port är väl egentligen inte nödvändigt, men vilka alternativ finns det? Kostnaden för bägge portarna ligger på ca 50-55 000.

Jag har annat arbete och skogen är en bisyssla och med tanke på att jag ofta lämnar traktorn i skogen när jag är ute kommer jag kanske behöva öppna dessa portar typ max två gånger per vecka (det finns vanlig dörr till hallen också).

Kanske inte bästa bilden, men den bästa jag har.

TS

Re: Port till maskinhall

JoTh  
#867103Är det tänkt att inte använda portarna mer högfrekvent, ser jag ingen vits att krångla till det med takskjutportar.
Utnyttja istället höjdutrymmet som takskjutporten kräver extra, och maximera daghöjden med vikportar. Porthål verkar ha en tendens att krympa med tiden....
Har själv både mekaniska och motorstyrda Crawford portar, samt Prido vikportar sedan länge.
När vi på senare år utökat med nya portar har valet blivit Prido vikportar, då det går att få till bra, både innåt eller utåtgående. Finns olika fördelar med dessa olika val, beroende på placering.
Samt att det är enkelt att måttbeställda och få en offert ifrån till ett rimligt pris.
Det finns många fina alternativ på andra portillverkare, men Prido håller förhållandevis hög kvalitet i förhållande till pris.
De har även lagerportar i några standardmått med kortare leveranstid, och något lägre pris. Men det skiljer inte enormt om du vill ha egna mått.
Räknade själv på vanliga skjutportar och materialkostnad och tid till ett kallutrymme, men det blev en Prido vikportar istället.
Är portomfattningen färdig och rak och riktig, har jag själv med lite lyfthjälp vid resande av portbladen hunnit montera två vikportar på samma dag, utan att förta sig.
Tänk även över bredden på portarna.
Kanske minst en av dom kan vara bredare och ändå rymmas, om det är nybyggnation.
Vi har tre Crawford portar med motor, vilket inte är värt merkostnaden och allt underhåll genom åren, när något gränsläge eller knapp gått sönder. Det är inte gjort i en hast att komma upp till motorerna i vårat fall när de sitter takmonterade en bit in i byggnaden.
Lurigt är också att alltid hålla koll på att motorstyrda takskjutportar har gått hela vägen i topp, annars kan det fort bli dyrt och dragit.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867106Om portarna syns fram på gården kanske en takskjutport vore det snyggaste.
I det fall portarna inte syns så mkt kanske man kan tänka sig en enklare lösning
med vikportar eller som nödfall skjutportar.
Jag såg nåt pris på under 10K för en vikport som var 3X3m så det måste man nog
undersöka så man inte i onödan betalar svinmkt för de extra decimetrarna till 3,5X3,5m
Färgval kan åxå vara en faktor om portarna syns fram på gården, en diskret färg kan avgöra valet.

Brorsan  
#867142Varför inte ett par egentillverkade slagportar i trä till ett kallutrymme?
Kostar inte mer än två par gångjärn och ett enkelt lås. Om det är kostnaden som styr.

Skjutportar går bort för min del då dom skramlar och slår för mycket.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#867146Håller helt med joth. Köp vikportar. Har nyligen monterat 3st åt en kompis och är inte särskilt svårt eller tungt.
Två porthål var 4950mm höga det andra vanlig garageport. Som sagt inte särskilt dyra. Tror attdom tre gick på 70tusen portöpningarna på dom stora portarna var 5ochv6m breda.

Klea  
#867173Tack för råden.

Nu får vi nog tänka lite till.

Så underhållsfritt som möjligt är ju bra till min lilla verksamhet. Vikportar känns ju rätt bra då, även om Prido vikportar inte blir så mycket billigare i själva inköpet (har redan tidigare tagit offert från dem, men då 3 x 3,5 m som då blev 47 000 inkl moms, osäker på leveranskostnad som ingick i takskjutportspriset). Låter som Halvproffs hittat ett bra pris

Storleken är nog inte det jag vill spara in på, även om jag kan tänka mig att gå ner lite så är nog 3 x 3 lite för litet. Däremot tycker jag nog att vikportar är lika snygga som takskjutportar 👍 .

Min man (som, tillsammans med svärfar, byggt maskinhallen) har övervägt att göra egna portar, men dels börjar jag tycka att det här tar lite för mycket av hans tid och dels vet jag att min pappa gav sig på att göra egna och det blev aldrig riktigt bra.

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Klea skrev:Min man (som, tillsammans med svärfar, byggt maskinhallen) har övervägt att göra egna portar, men dels börjar jag tycka att det här tar lite för mycket av hans tid och dels vet jag att min pappa gav sig på att göra egna och det blev aldrig riktigt bra.

Morfar byggde egna portar i mitten av förra århundradet, ungefär samma storlek som diskuterats ovan och de håller fortfarande. Falu rödfärg på panelen, tjära på portarna och se till att ha ett hyggligt taköverhäng, samt här på västkusten, inga portar mot väster.

Viktigt att snedsträvan på porten slutar vid det nedre gångjärnet, annars blir porten snabbt skev 😎

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#872274Har du kollat på rullport?

Klea  
#872281Jag tror att vi landat i vikport nu. Har varit i kontakt med Prido. Men det får vara tills det blir lite varmare. Det är kallt att montera nu 😉 och vi har åtminstone tak över maskinerna.

TS

Cat554  
#872291I min oisolerade maskinhall gjorde jag portar med fyrkantrør 60x60 og vägg plåt på. Gangjärn med 20 mm bult och fettnippel. Rimelig og driftssäker. Enda begränsning er vind på porten som er 2 blad a 5x5 meter. En man blir for lett.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).