Servicebyggnader

Tvätthall / slakteri i maskinhallen

146 inlägg 41028 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#756176 Så nu är slakteriet invigt tyvärr så är inte allt klart än men det funkade ändå. Skulle bara gå en sväng i skogen och kolla vindfällor och så tog ja med mej geväret. Han inte gå mer än 10 min så kom det en liten galt! Hela familjen visade stort intresse när det skulle slaktas. Kändes väldigt lyxigt att ha varmvattnet bra lyse och elhiss.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

JensSkoog  
#756177 Bra jobbat, @Boman :-bd :-bd
En marodör mindre i skogen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#756382 Fick en liten stund över efter jobbet idag! Så ja han sätta upp en hängare och en pappers hållare över diskbänken. Sen jorde jag klart slaktbänken som vi svetsade ihop i rostfritt för nån vecka sedan när vi svetsade rälsen. Har fått tag i en 5 cm tjock plastskiva som bänkskiva. Det är samma material som i skärbrädor. Så nu är vi förbereda för att kunna stycka grisen i morgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#756456 Idag har vi styckat grisen! Har tagit nästan hela dagen men så är det när det är två glada amatörer som är ovana. Men skam den som ger sig. Blev skinkor, färs grytbitar och en himla massa stekar till grillsäsongen. Frugan, barnen och far har hjälpt till. En väldigt trevlig familjeaktivitet! Har varit väldigt smidigt att slippa släpa in allt i huset och kladda ner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756469
Boman skrev:Idag har vi styckat grisen! Har tagit nästan hela dagen men så är det när det är två glada amatörer som är ovana. Men skam den som ger sig. Blev skinkor, färs grytbitar och en himla massa stekar till grillsäsongen. Frugan, barnen och far har hjälpt till. En väldigt trevlig familjeaktivitet! Har varit väldigt smidigt att slippa släpa in allt i huset och kladda ner.


Snyggt o prydligt. 👍

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Erre  
#756483 Instämmer. 👍

Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

grålle-68  
#756506 Super fint 👍

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#757288 Det är inte dumt med ett kylrum när tall plantorna kom 2 veckor förtidigt! 🌲

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Erre  
#757291 Perfekt.
👍

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#760913 Nu har jag och pöjken grejat med det sista i slakteriet. Eller kan man nånsin bli klar fins ju alltid massa saker att förbättra 🤣. Har byggt ihop ett plåtskåp som vi ska förvara allt som hör till slakteriet så det håller sig rent och fräscht. Det gamla utbyta diskstället fick nytt liv! Har även monterat krokar och fästen till rälsen så det inte kan välta på nån eller något.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#767817 Det har fungerat perfekt! Vad bra det har varit med kylrum när det har varit 27 grader utanför. Köttet har varit tort och fint avfuktningsfuntionen är toppen. Hängde in 6 djur och det var fortfarande gött om plats. Nu är det styckat och paketerat. Återstår lite städning och diskning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Boman  
#775013 Nu hänger första älgen jag skjutit i mitt egenbyggda slakteri.
Halva älgen i varje fall!
En valdigt trevlig känsla. Imorgon ska den stykas och paketeras. Får se hur det går har aldrig gjort det ensammen tidigare. Får googla på ett stykschema.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

halvproffs  
#775140 Vilket fint slakteri/styckrum du har fått till !
Följ hinnorna på baklåret bara och kom ihåg att ta bort kappan som är köttfärskött.
En i vårt jaktlag tar reda på vadmuskeln och bereder den på samma sätt som fläsklägg. Gudomligt gott enligt honom.

På ryggsidan frilägger vi hela biffraden och delar upp den i entrecote och ryggbiff men jag tycker att köttet är så snarlika så det är onödigt att skilja det åt.
Sågar bort hals, högrev och revben.



Vi styckar kroppen hängande sedan ett antal år tillbaka för vi tycker det är enklare och går snabbare. Då måste nog kroppen vara hel.

Avatar Fallback

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

Amatörhuggare 62  
#775164 Finns många styckscheman på surfen.
Man följer hinnorna å benen, så brukar det ge sig självt. Och riktigt vasst, man skär sig lättare. Om det är slött. Å snåla inte runt kulhålet. Bly är inte nyttigt.
Vad flott det blev, ditt bygge Boman

Användarvisningsbild

Re: Tvätthall / slakteri i maskinhallen

halvproffs  
#775172 Det där styckschema var konstigt. Inte ens innanlår är med som är den möraste steken.
Finns mycket bättre styckscheman

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).