Servicebyggnader

enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

37 inlägg 13439 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

Arvid0  
#731502
Zixten skrev:Det här med plintar, måste man gräva ner dom?? Eller kan kan göra som denna snubben??? Kratta ut lite grus på backen och sen gjuta en "plint" på detta??

Han bygger någon form av hus / skjul på detta sedan....
Har inte haft tålamod att följa hans bygge, men det verkar som att han lägger upp hela bygget allt eftersom.

Vad säger ni? kommer detta att funka, kommer byggningen att stå kvar om hundra år?



Kommer säkert funka så länge det inte kommer en rejäl vindby. Men det beror ju på skjulets utformning, vindfång och läge.

Sedan kan det vara överkurs med 200 liter betong per stolpe. Hellre gräva dig ner någon meter och gjuta som han i filmen och återfylla. Blir som ett ankare och funktionen blir densamma men du sparar betong.

Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

Camaro1969  
#731504 ungefär sånna där tänkte jag gjuta.

sen ett armeringsjärn som sticker upp några decimeter, som man sedan bockar, och slipar en spets på och slår in i stolpen, då ska den nog sitta fast :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

Arvid0  
#731506 Men hur ska du slå ner stolpen på ett armeringsjärn? Är det inte smidigare att gjuta fast en balksko köpt eller hemtillverkad?

Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

Camaro1969  
#731514 Tänkte att armeringsjärnet kommer upp på sidan om stolpen, bockas 90 grader och slås in i stolpen på sidan
Blir alltså synligt nån decimeter, och väldigt billigt:)

   TS
Avatar Fallback

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

Cat554  
#731570 Bärlinan framme: Ca 2x3 meter areal på taket som skal bäras av denne, jämt fordelat, snø 350 kg, egenvikt 100 kg/m2, totalt 2700 kg, Tillåten spänning 18N/mm2, nödvendig motstandsmoment 560 cm3. Det kan du få med 3 stk 2"x8", 2 stk 2,5"x9". Eller motsvarande med lim og skruv. Om dette er til hjälp...
OH

Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

JohannesG  
#731574 Jag hade bytt plats på de två du benämnt takstol och bärlina i din skiss.
Då slipper du lägga läkt överst och kan istället skruva plåten direkt i åsarna. Så har vi på ett snedtak här hemma.

Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

Arvid0  
#731628
Camaro1969 skrev:Tänkte att armeringsjärnet kommer upp på sidan om stolpen, bockas 90 grader och slås in i stolpen på sidan
Blir alltså synligt nån decimeter, och väldigt billigt:)


Så stolpen står på betongplinten och armeringsjärnen håller fast den?

Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

Camaro1969  
#731635
Arvid0 skrev:
Camaro1969 skrev:Tänkte att armeringsjärnet kommer upp på sidan om stolpen, bockas 90 grader och slås in i stolpen på sidan
Blir alltså synligt nån decimeter, och väldigt billigt:)


Så stolpen står på betongplinten och armeringsjärnen håller fast den?


Det var en tanke ja fick, ja

   TS
Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

Camaro1969  
#731636
Cat554 skrev:Bärlinan framme: Ca 2x3 meter areal på taket som skal bäras av denne, jämt fordelat, snø 350 kg, egenvikt 100 kg/m2, totalt 2700 kg, Tillåten spänning 18N/mm2, nödvendig motstandsmoment 560 cm3. Det kan du få med 3 stk 2"x8", 2 stk 2,5"x9". Eller motsvarande med lim og skruv. Om dette er til hjälp...
OH


Mycket bra hjälp!
Men det blir väl högst belastning på bärlinan i mitten?
Den ytan borde bli 3x3 meter?
9m2 x 350 = 3150
+ egenvikt 900
Så lite drygt 4000?

Nedböjning gör inget men vad måste man ha för det ska hålla då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

Camaro1969  
#731637
JohannesG skrev:Jag hade bytt plats på de två du benämnt takstol och bärlina i din skiss.
Då slipper du lägga läkt överst och kan istället skruva plåten direkt i åsarna. Så har vi på ett snedtak här hemma.


Bra ide!
Det blir högre vid ”infarten”
Men det blir ju viktigt att fästa takstolarna så de inte tippar då?
Med läkt borde det bli stabilare, och virket är i princip gratis så det behövs onte ta hänsyn till…

   TS
Avatar Fallback

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

Cat554  
#731639
Camaro1969 skrev:
Cat554 skrev:Bärlinan framme: Ca 2x3 meter areal på taket som skal bäras av denne, jämt fordelat, snø 350 kg, egenvikt 100 kg/m2, totalt 2700 kg, Tillåten spänning 18N/mm2, nödvendig motstandsmoment 560 cm3. Det kan du få med 3 stk 2"x8", 2 stk 2,5"x9". Eller motsvarande med lim og skruv. Om dette er til hjälp...
OH


Mycket bra hjälp!
Men det blir väl högst belastning på bärlinan i mitten?
Den ytan borde bli 3x3 meter?
9m2 x 350 = 3150
+ egenvikt 900
Så lite drygt 4000?

Nedböjning gör inget men vad måste man ha för det ska hålla då?

Du har rett! Nödvendig motstandsmoment 833 cm3. Legg en balk til, -enten 4 stk 2"8" eller 3 stk 2,5"x9". Tror jeg regner litt på konservativ side nå, så det bør være godt dimensjonert. Kommer "Fimbulvintern" kan du jo måke av noe snø også.
OH

Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

hlb  
#731686 Jo jag har räknat också, men med barkborrevirke har man råd att höja säkerhetsfaktorn,

Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

svampbob  
#731691
Camaro1969 skrev:hej!

skulle vilja ha lite prylar under tak så tänkte bygga mig ett enkelt gapaskjul, alltså maskinhall med pulpettak. finns säkert en uppsjö av benämningar

har egensågat virke så det får bli en sorts stolpkonstruktion på plintar. (kanske telefonstolpar hade varit smidigare men det vettetusan)

jag tänker mig att först bygga ca 12x6-7meter
då får man 4 fack på vardera 3 meters bredd
kanske 2,5 meter högt i bakkant och 3,5 meter högt i framkant

nån som har nån ritning eller dimensionsförslag på ett sådant bygge?


Har du tänkt att bygga i höst? Jag hade själv planerat ett maskinhallsbygge i höst men tog beslutet för två veckor sedan att skjuta på det till våren. Det är enklare och trevligare att jobba när det är ljust och torrt. Takstolar och stolpar får ligga ute i vinter utan täckning det borde dom inte ta någon större skada av.

Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

JohannesG  
#731699
Camaro1969 skrev:
JohannesG skrev:Jag hade bytt plats på de två du benämnt takstol och bärlina i din skiss.
Då slipper du lägga läkt överst och kan istället skruva plåten direkt i åsarna. Så har vi på ett snedtak här hemma.


Bra ide!
Det blir högre vid ”infarten”
Men det blir ju viktigt att fästa takstolarna så de inte tippar då?
Med läkt borde det bli stabilare, och virket är i princip gratis så det behövs onte ta hänsyn till…

Tror inte att den extra läkten gör så mycket. Ett snedstag mellan stolpe och tak går ju att göra om du tror att stolparna inte står stadigt nog på det hållet. Och rejäla kryss i hörnen där det är vägg.

Användarvisningsbild

Re: enkel maskinhall med pulpettak "gapaskjul"

Camaro1969  
#731834 4st 2”8 blir mycket virke…
Känns ju som det är svårt att knäcka 1st 2”8 på 3 meter även med traktor eller vad man har till hands..

Jag tänkte att läkten håller takbjälkarna så de inte tippar.. ska man ha de på tvären (så de lutar med takvinkeln, måste de förankras väl, så de inte tippar.
Har man då istället som jag tänkte, håller läkten de på plats.

Har tänkt bygga till våren, ska börja hugga virke nu, så intressant vilka längder man ska hugga:)

Man kan ju sätta snesträvor under bärlinorna, sätter man de 50cm in på bärlinan vid varje stolpe så minskar man ju spännvidden i princip 1 meter?
Då måste det hålla med dubbla 2”8 som bärlinor?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).