Servicebyggnader

Avlopp och infiltration

5 inlägg 3776 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avlopp och infiltration

ÅsaNisse  
#571541 Hittade ingen bättre rubrik än servicebyggnader att lägga mina funderingar under. Huset är ju min servicebyggnad där jag får mat och vila.
Nu till saken. Jag har funderat på om kommunens beslutsfattare har tänkt eller haft otur när dom försökt tänka. 1) Årets slamtömning av avloppbrunnen ska vara fullständig. Alltså inte bara slammet utan även vattnet.
Det innebär att den sk. ekokommunens bil tömmer ca 5-6 brunnar på varje lass till reningsverket istället för 20-25. Det blir många mils extratransporter med allt vad det innebär i tid, kostnad, bränsle och avgaser mm.
2) Sen ska brunnen återfyllas med rent vatten baklänges med början i tredje facket så ev resterande slam inte går ut i infiltrationen utan trycks tillbaka till första facket. Gott och väl, men det är bara det att jag kan inte ta ut 2000 liter vatten ur min brunn utan att dela upp det på flera dagar med det låga grundvatten vi fortfarande har i denna geografin. Under denna tiden får jag inte använda avloppet.
3)I och med att brunnen fylls med rent vatten så har bakteriefloran som bryter ned avloppet i stort sett helt försvunnit. Brunnen kommer inte att fungera på avsett sätt förrän om flera månader utan att man gör som föraren av slambilen sa. Åk till grannen och hämta en skottkärra hästskit och köp ett par liter youghurt och slå i, så funkar den igen. Det kan nog stämma för jag minns när anläggningen var ny så tog det ett år innan förruttnelsen var igång. Vi fick gräva ur en torrkaka på toppen ett par gånger till att börja med.
Andra kommuner som heltömmer avloppsbrunnar filterar mellan olika fack i bilen och lägger sedan tillbaka vattnet med bakterieflora i brunnen. Då slipper man alla problem och bieffekter.



   TS
Avatar Fallback

Re: Avlopp och infiltration

mooos73  
#571546 Kommunen har väl helt enkelt inte upphandlat en entreprenör som har bilar med avvattnande teknik!!?? Det blir ju dock vanligare och vanligare då det är dyrt att frakta vatten!!

Användarvisningsbild

Re: Avlopp och infiltration

ananders  
#571555 I den kommun jag bor i kan man välja om man vill ha del- eller heltömning.
Jag har några i min bekantskapskrets som hävdar med den envises bestämdhet att deltömning är helt förkastligt. Det slammar nämligen igen infiltrattionen enligt dem.
Själv är jag för deltömning.

Det där med att återfylla en heltömnd brunn har jag inte hört talas om innan, kanske därför gårdens infiltration slammade igen då innan de började med deltömningen.

Avatar Fallback

Re: Avlopp och infiltration

tallen100  
#571558 Var nog enklare förr ändå, när alla hade ett skithus vid lagårdsväggen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Avlopp och infiltration

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571712 Mmm...har ju funderat över detta med tömning av tre-kammaren som måste ske varje år enligt kommunen.
Tycker, observera att jag tycker, det verkar vara lite väl mycket transporter som kostar tid, pengar och miljö.
Har tittat på detta, https://www.oxyg.se/
Någon som testat eller har åsikter, funderingar eller kanske till och med kunskaper om denna produkt :-bd

Kolla gärna på filmklippen på tuben, sök på oxyg, ex denna

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).