Servicebyggnader

Bygga flyttbar huggarkoja

12 inlägg 8028 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga flyttbar huggarkoja

Kristian84  
#542160 Tänkte bygga en huggarkoja efter måtten på min släppkärras lastutrymme. Kojan blir uppvärmd med en liten vedkamin. Jag har inte satt mig vid ritbordet än utan vill försöka lösa ett problem först. Jag vill kunna lämna av kojan på arbetsplatsen och hämta den ganska enkelt, de vore perfekt om man kunde göra de själv utan hjälpande hand. Har nån någon bra lösning på detta.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga flyttbar huggarkoja

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542168 Har du traktor ? Bygg så den även går att transportera i trepunkten

Användarvisningsbild

Re: Bygga flyttbar huggarkoja

Vardon  
#542169 Sätt 4 stödben med domkrafter på.

Lär dock bli en övning att få dit kärran igen.

Köp en billig kärra och ha den kvar och gör den permanent. Hur mycket vägtransport gör du eller är det bara skogsvägar?

Användarvisningsbild

Re: Bygga flyttbar huggarkoja

hemhuggare  
#542170 Det kanske skulle gå att göra fästen fram och bak på kojan till en regel eller en stålprofil att sätta på tvären och sen lyfta med en domkraft i varje hörn och sen köra bort släpet

Avatar Fallback

Re: Bygga flyttbar huggarkoja

stone66  
#542177 Köp en dålig husvagn o sätt i en vedkamin lite jobb mycke nöje. Husvagnar får man typ gratis

Användarvisningsbild

Re: Bygga flyttbar huggarkoja

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542184


Beror hur ditt släp ser ut?

Avatar Fallback

Re: Bygga flyttbar huggarkoja

Kristian84  
#542186 Blir en hel del transporter då jobben inte varar så länge. Men jag ska börja röja mer åt ett bolag, så förhoppningsvis blir trakterna större. Husvagn va ju ingen dum idé, men den måste ju va besiktigad så jag får dra den på väg. Sen är ju en koja i trä av äldre stil finare. Har oxå funderat på de där med stödben och en balk på tvären, enkelt när man är själv iaf. Mer tips om ni kommer på nått, allt mellan himmel å jord,

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga flyttbar huggarkoja

Brorsan  
#542188 Låt kojan sticka ut bakom kärran. Ett stödben, som går att höja i vart hörn där bak.
I framkant sätter du en rulle/stödhjul.
Veva ner dom bakre stödbenen, kör fram så långt du kan, hissa framdelen med två stödben, kör undan släpet.

Användarvisningsbild

Re: Bygga flyttbar huggarkoja

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542224
1546683765_7404394689.jpg

https://www.blocket.se/jamtland/Norrlan ... ca=1_8&w=3

Tills du ordnat det finns det ju Norrlandsvagnar på Blocket i alla prisklasser.

Användarvisningsbild

Re: Bygga flyttbar huggarkoja

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542266 Det där är enkelt att lösa med samma princip som är med stödbenen på Norrlandsvagnen.
Kroka loss från bilen, veva så du sänker draget, sätt ner stödbenen bak, veva upp draget högt och sätt ner stödbenen fram, veva ner draget och kroka på på bilen.
Du behöver ha bredd mellan stödbenen fram så du kan få ut vagnen framåt och ett ganska rejält stödhjul så funkar det nog bra. Svårare med boggivagn.

Användarvisningsbild

Re: Bygga flyttbar huggarkoja

Kse  
#542287
Slurfi skrev:
1546683765_7404394689.jpg

https://www.blocket.se/jamtland/Norrlan ... ca=1_8&w=3

Tills du ordnat det finns det ju Norrlandsvagnar på Blocket i alla prisklasser.

Sålde en sån för fast någar årsmodeller äldre för 12000:- förra veckan

Avatar Fallback

Re: Bygga flyttbar huggarkoja

Kristian84  
#542412 De verkar som att de kommer bli den mest ekonomiska typen att använda sig av stödben som vevas ner. Man kanske skulle börja rita, så kanske lösningarna kommer eftersom

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).