Servicebyggnader

Renovering av våra ekonomibyggnader

239 inlägg 181252 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Brorsan  
#521065 Stödklossen vid röd cirkel hade jag dragit ut förbi snedsträvorna och jackat in, då har du väl inte mer än drygt 3 m fribärande till nästa stöd. Då har du nog både hängslen och livrem med tanke på dimensionerna i balken. Snedsträvorna hade jag jackat in i stolpen och bultat rätt igenom, det är ju bara tryck på den. Med tanke på kvaliteten på dina övriga träarbeten vi sett på forumet blir det nog bra hur du än gör.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#521299 Utdragen stödkloss ut till snedsträvan är ju en mycket klok idé. Att jag inte tänkte på det själv... :x

Fick tillgång idag till Moelvens beräknings program för limträ. Med 36 graders taklutning o snözon medräkat.
Finns två olika metoder att räkna på där.
Fri öppning eller dörrhål/ fönster. Blir lite skillnad i rekomenderade balkar.
8mm nerböjning är ju inte något problem om man inte monterar skjutportar. Vet inte hur mycket 8mm nerböjning påverkar skjutportar... om portarna inte går att ställa upp utan att de rullar igen om man inte haspat upp dem...? :d känns som 8 mm inte borde vara något poblem även med skjutportar.
Av detta o dömma så bör jag nog ha minst ha de dimentioner jag skrev om ifall vi limmar och skruvar ihop egen balk. 220*45 på varandra i höjd och 3 i bredd till 440*135 och hemas tanke med förskjuten skarvning i mittenlagret.
Snedstagen som diskuterats har ju en bärande kraft så upplaget blir inte helt 5050mm men balken blir inte lika stark som en limträbalk.... man kan ju även knöla till balktillverkningen med att överspänna den vid ihoplimmningen...
Ja som du sa fast med lite finare ord Brorsan :wink: , jag kan nog knöla till och överarbeta även detta projekt.. :-b

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Amatörhuggare 62  
#521835
1534585057_20180818_112912.jpg
1534585058_20180818_112930.jpg
1534585059_20180818_112948.jpg
Hittar gamla antika saker, vid rivning i sädboden.
Klingor från byns vattensåg.
Häftigt.
Måste gått tungt.
Rätt tjocka mot dagens.

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Hema  
#521837 Hur tjock uppskattar du att den är?

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Amatörhuggare 62  
#521840 8mm
Men då höftat m tumstock.
Batteriet slut i skjutmått

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Amatörhuggare 62  
#521849 Men detta verkar vara ramsågat.
Ränder rakt upp och ner.

Måste fråga en äldre farbror.
Var dom hade en sådan.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#524118 Har ritat lite, har ännu inte ritat regelstomme till gavelväggen och liggande reglar till panelen på densamma och baksida.
vedförvaringen har jag inte ritat krysssträvning för där räknar jag med att det blir plywood eller tät panel nertill för att få en slät vägg så säckar inte fastnar.
inte panel hela vägen upp till takstolar och öppet på 2 sidor borde ventilera veden bra.
Tanken är ved i de 2 fack till vänster där man kan växla mellan ett år på framsida och ett år på baksidan. veden ska förvaras i säck eller i pall med kragar. husvagn som ni ser längst till vänster, men ett loft åtminstone över husvagnen, ev även i facket bredvid där tippvagn och snöbladet ska förvaras.
mittenfacket för traktorredskap. Har nu ritat lite olika takstolar i en tanke om man kunde göra ett loft även över vedförvaringen men det blir väldigt högt upp. ekonomin kan göra att det bara blir vanliga takstolar över hela..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#524639 Första ritningen jag visade var 3 fack på 5,2m. 15,6m*9m.
Sista bilderna i förra inlägget är 5,2*2 +3,2*2. Det första förslaget blev för smalt för husvagn och tippvagnen, snöbladet.
Dessa ritningar är skickade till konstruktör för utlåtande.


Har även kommit en ide om att förlänga byggnaden ytterligare 1,2m en gång. För att rymma en trapp.
Det skulle innebära18*9m.
1536820042_20180912_181855.jpg
1536820030_20180912_181930.jpg
1536820008_20180912_181946.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

bol  
#524707 Trevlig tråd!
Har nyligen flyttat hem till gården igen jag med så det är många funderingar som kommer till ytan vad man kan/ska göra här.
Prio 1 är dock isolering och VA då det inte finns varken eller i stort sett..

Vad använder du för program för att skissa/göra ritningar?

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#524743 Tackar Bol
Jag använder mig av ett 2D gratisprogram om man anger emailadress någon gång per år.
Draftsight. Funkar helt okej. Mkt likt autoCAD. Har inte märkt några begränsningar i programmet pga att det är gratis.
https://www.3ds.com/products-services/d ... -download/


3DBilderna är från ett 3D program som heter Solidworks. Är ett dyrt program jag kom i kontakt med under tiden på högskolan.

Ser fram emot att läsa en projekttråd om dina projekt Bol.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#533302 Ritat en av idéerna. 18 m långt o 9 m bred byggnad. Blir inte ramtakstol över veden. Har mailat några takstolstillverkare för att få lite prisbilder. I den vevan kom jag på att jag nog förespråkar en förändring till av ritningarna nedan. Istället för A-takstol för 2m på övervåningen. Höja byggnaden 70-80cm och ha fackverkstakstolar hela byggnaden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#533303 En bild istället för pdf..

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Hema  
#533386 Men där har du väl A-takstolar?

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#533447 Ja jag har inte ritat den absolut sista versionen med ca 5,2-5,3 m till undersida fackverkstakstolen. De tankarna kom efter att jag hade ritat dessa 3d ritningar o skickade mail till takstolstillverkare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

TheJo  
#534127 Snyggt :-bd

Jag hade dock funderat noga och länge på om man faktiskt ska ha en trappa där.
Personligen så skulle jag nog störa mig på den rätt fort.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).