Servicebyggnader

Lysrör - LED, Dags att byta?

23 inlägg 22997 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482757 Ok bättre rör då än vad jag såg hos en kund, mindre energiåtgång på dom men även klart sämre ljusutbyte med, men billiga var dom :lol:

Användarvisningsbild

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

hlb  
#482760 Gnisten. Delade din uppfattning för ett år sedan, men nu tycker jag att det var rätt att byta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482793 De blir bättre men som ren armatur håller jag en T5 armatur högre än en ren Led armatur än.
Branschen med Led är hopplös, köpte man några spottar och monterade den huset för 2år sen och en strular nu är modellen utgången eller ändrad på bestyckningen i den så de inte ser lika dana ut att se på....suck :sad:

Avatar Fallback

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

Sundvik  
#754451 Hittar denna gamla tråd och lägger ut en fråga som jag undrar över. Jag köpte en LED lysrörsarmatur med 2 st 18 W led rör monterade. Öppnade armaturen och monterade en lös sladd till kopplingen, fungerar bra, ingen skillnad hur man vänder stöpsel eller rör. Det finns ingenting annat än trådarna som går direkt till vardera ändan av rören inuti armaturen. Det finns lösa led lysrör hur mycket som helst på marknaden att köpa idag och då medföljer en led-tändare (säkring) i förpackningen. Kan kallas retrofit rör och är avsedda att monteras i standardarmaturer med drivdon mm, man byter bara bort glimtändaren mot ledtändaren.
Och nu undrar jag, är det någon skillnad på lysrören i min armatur och de lösa som säljs med led tändare.

Användarvisningsbild

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

hlb  
#754467
hlb skrev:Gnisten. Delade din uppfattning för ett år sedan, men nu tycker jag att det var rätt att byta.


Håller fast vid min uppfattning. Har funkat bra i snart 5 år nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

sman9k  
#812196
Sundvik skrev:Hittar denna gamla tråd och lägger ut en fråga som jag undrar över. Jag köpte en LED lysrörsarmatur med 2 st 18 W led rör monterade. Öppnade armaturen och monterade en lös sladd till kopplingen, fungerar bra, ingen skillnad hur man vänder stöpsel eller rör. Det finns ingenting annat än trådarna som går direkt till vardera ändan av rören inuti armaturen. Det finns lösa led lysrör hur mycket som helst på marknaden att köpa idag och då medföljer en led-tändare (säkring) i förpackningen. Kan kallas retrofit rör och är avsedda att monteras i standardarmaturer med drivdon mm, man byter bara bort glimtändaren mot ledtändaren.
Och nu undrar jag, är det någon skillnad på lysrören i min armatur och de lösa som säljs med led tändare.


Ingen skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#812241 Enligt https://www.energimyndigheten.se/energi ... nder-2023/ så har lysrör redan börjat fasas ut och skall vara borta från marknaden inom 5 år. Så vid en nyanskaffning är nog valet enkelt, särskilt som LED drar mindre ström 🙂

Avatar Fallback

Re: Lysrör - LED, Dags att byta?

Sture Andersson  
#812306 Köpte julas led armatur 44w 5000 lumen,299 kr ,är mycket nöjd ,bra ljus och så lätta montera , är väl kina ,är ju lite emot att gynna dom ,
men i detta fallet kunde jag inte låta bli .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).