Uppvärmning

Elda med flis, är det lönt?

62 inlägg 76401 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

rejser  
#704704
Henrik- skrev:Då hade jag borrat rejser.


Tänker lite åt det hållet.
Ska ta in lite offerter.
Dock så är ju tanken på flismaskin lite lockande.
När man ändå plockar träd, ta med lite grot och stammar som inte blir normaltimmer och flisa

Avatar Fallback

Re: Elda med flis, är det lönt?

jannee  
#704739 Har själv INGEN erfarenhet att elda med flis, men?
Av det fåtal jag känner som eldar(t) med flis har alla upphört.
Någon gått över till pellets (åldersskäl), några fått problem med just mögelsporer.
Av de som satsats på berg/jordvärme verkar alla vara helnöjda, både av bekvämlighetsskäl men även av ekonomin.
Å andra sidan är folk inte direkt benägna att erkänna om saker och ting inte blivit som förväntat.
Värmer själv med ved, har dock jordvärme att tillgå.
Kyler sommartid med en Daikin.
Inte mycket ström den tar.
Vad man än satsar på ska man nog tänka långsiktigt.
Har man enkel tillgång till flisved, utmärkta utrymmen för lagring/torkning men framförallt en smidig lösning av hela hanteringen borde flis ändå vara det "billigaste" alternativet.
Å andra sidan kan bekvämlighet får kosta lite - eller mycket
Nu har säkert flisanläggningarna blivit bättre, mindre känsliga vad det gäller storleken på flisen, men av vad jag sport var det inte sällan problem med storleken på flisen (långa spetor, smuts och liknande), m.a.o. tillförlitligheten var absolut inte 100 %.

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

halvproffs  
#704741 Lika här, nästan ingen som eldar med flis. Vet en och där tog byggnaden eld ifjol men är nu reparerad.

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Bax  
#704742 Jag gick över från flis till bergvärme för två år sedan då pannan havererade (en gammal pellets-/oljepanna som moddats att docka in en flisbrännare emot).
Jag tog in offerter på nya automatiska flispannor såsom ETA, Fröling och Hargassner, samt en värmepump med borrat hål.
Resultat: Bergvärmepumpen, installerad och driftsatt, var billigare än flispannorna inklädda i plast stående på en lastpall ute på gården, sen ska pannan mockas in också.
Jag borrade, mycket med denna tanke i bakhuvudet: jag fyllde 50år i dagarna, inga problem att fixa med huggning och flisning NU, men hur är det om 20år? Man får väl hoppas att både pump och pannor ska hålla så länge? En kompis sa också till mig: " även om du borrat så kan du ju ändå hugga ett massavedlass för att finansiera elräkningarna, men med mindre press på att det verkligen måste göras.
En annan sak som också vägde in var att min logistik vad gällde ved-och-flis-hantering inte var optimal, vilket gjorde det lite jobbigt.

Jag är nöjd med lösningen hittills även om januarielräkningen var lite saftig, samtidigt gnager tanken lite i mig om hur det skulle varit med en modern flispanna.

Mitt råd till dig? Nä, jag har inget, du måste känna efter själv.
Känslan att elda med eget bränsle, som dessutom är obeskattat och inte följer något marknadspris, är väldigt skön.
Känslan att "inte behöva fundera på uppvärmningen" med pumpen är också skön.

Ett råd vid fliseldningen är dock att hela logistiken ska finnas där redan, det enda du ska behöva bygga är själva pannanläggningen med flisförråd.
Storförråd, traktor med skopa, vagn med kran bla bla bla ska inte behöva byggas/köpas, då skenar kalkylen iväg.

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704748 Hello Rejser!

Om du kollar bakåt i tråden så ser du att jag skrev där innan jag skaffade flis...

Har nu kört min Fröling anläggning i 10 år och är mer än nöjd.
Min bedöming är dock att Fröling, Eta och Hargassner är likvärdiga i kvalitet..

Frölingen tuggar på o kräver inte särskilt mycket skötsel.

Det jag gör med den är:
- Skrapa av väggarna i pannan ca 1g/mån (Tidsåtgång 5min)
- Tömma Asklådorna ca 1g/3mån (tidsåtgång 5 min)
- Större årsservice 1g/år (tidsåtgång 35-45min)
- Fylla på flisförrådet 4ggr per år (tidsåtgång 45min - 1h )

Jag har sms larm så den säger till om pannan stannar eller om strömmen går i huset. Den stannar 7-8ggr per år och skälet är till 100% att det är för grova bitar i flisen som gör att det stannar (bitarna den inte klarar brukar vara 20cm långa o ca 5cm i diameter vilket är lite för grovt.). Jag kör på G50 flis. Sist så glömde min flisare att ta med sig ett finare såll vilket gör att jag har haft fler stopp nu än innan. Jag har en egen Erjo flistugg som gör flis med 12-15mm i storlek och då stannar pannan aldrig.

Om du har utrymmet för fliseldning och logistiken iform av traktor och möjlgheten att hantera stockar så är det en no brainer...
Jag har ett flisförråd i anslutning till pannan (där den hämtar flis för eldning) på ca 30kbm och sedan ett större förråd med 15-200kbm där jag lagrar flisen och hämtar för att fylla på det mindre förrådet.
Tidigare så flisade jag själv med Erjo tuggen men nu köper jag in tjänsten och det kostar mig ca 2000kr /3 år.

Som tidigare nämnts om sporer och damm så hanterar jag ingen flis för hand. Jag kör och fyller på med traktorn vilket gör att det inte är något fysiskt tungt arbete alls..

Håller med BAX här ovan att logistiken måste finnas redan. Ska man köpa till Traktor, Huggarkärra osv. Så blir det dyrt.
En jobbarkompis har värmepump och när han på vintern får elräkningar som är på 4-5000kr för en månad så vill han inte prata flisanläggning längre 😉 !

Ser att du bor ca 5-6mil från mig så om du vill komma på studiebesök är du mer än välkommen.

Cheers Vesslan
Ps. Bild på hämtning av flis i ”stora” förrådet

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

plax  
#704751 @Rejser, är det endast bostadshuset som är uppvärmt på tomten eller finns det nån verkstad/garage som man skulle kunna köra med samma anläggning? Kan ju påverka investeringskalkylen.

Avatar Fallback

Re: Elda med flis, är det lönt?

Bosse1  
#704762 Måste väl finnas flisleverantörer likväl som pelletleverantörer om man inte vill hålla på med den biten.

Alla pellets eldare pressar inte egna pelletar heller

Avatar Fallback

Re: Elda med flis, är det lönt?

axwell  
#704771 Var själv i samma läge 1990 vid nybygge.
Hade planerat jordvärme men sedan jag sonderat tomten kom jag fram till att berget låg för nära.

Borrade isft. fast bara 52 meter som rekommenderades då.

Bytte för säkerhets skull till ny värmepump i nov. -20, den gamla 6 kW verkar ha dragit 50 % mer än den nya Thermia Calibra 1-7 kW.
Ingen av dom har behövt använda sina elpatroner, så det skall vara en feldimensionerad anläggning om elpatronen går in.
Calibran gick på 89 kkr inkl mont, och 1990 kostade borrning + värmepump komplett 56 kkr.

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Henrik-  
#704798 Talar mot mig själv lite när jag säger att det ska borras. Eldar själv med flis.
En Fröling insatt 2013. Hade tidigare en baxi multiheat som svärfar satt in. Men i samband med ägarskifte, sa jag att jag inte ville ha flispannan inne i huset. (Var inte ovanligt med bakband i multiheat). Ett gammalt svinhus revs ur och blev pannrum. Kulvert grävdes mellan våra två boningshus och pannrummet. En gammal plansilo som är överbyggd med tak används som årsbehovs-förråd. Pannans förråd är 4x4m och ca 1,8m Högt. Är helnöjd med anläggningen och lägger som skrevs tidigare i ett inlägg mycket lite tid på service/underhåll.
Men att jag valde flis var att:
-pannrummet skulle ändå flyttas från boningshuset
- bra förvarings möjlighet för flisen fanns redan
- möjlighet att ansluta verkstad (vid bygge)
- 2 hus +pannrum ska värmas
- har tillgång till Långved (flisar inte ris) funkar säkert men chansar inte.
- har flismaskiner i närområdet. (Hade egen hugg men tyckte inte det var värt slitet)

Avatar Fallback

Re: Elda med flis, är det lönt?

550  
#704837 Hänger på med några frågor då jag också funderar på flis. Idag halvdåligt isolerat hus 200 m2 med vedpanna från 90-talet. Tanken är att bygga en isolerad maskinhall inom några år, ca 200 m2. Så funderar på att bygga ett fristående pannrum och dra kulvert till båda byggnaderna samtidigt.
- Hur stort behöver pannrummet vara?
- Förrådet i anslutning till pannrummet? Verkar räcka med 10-15 m2, ca 20 m3, vad rekommenderas?
- Idag innehåller veden rätt mycket björk. Hur mycket björk kan man blanda i flisen utan att det blir problem?
- Tror ni det går att bara flisa direkt till förrådet vid pannrummet? Annars blir det en byggnad extra att bygga plus att jag inte har eller vill ha frontlastare på traktorn, så kanske behöver köpa en lastartraktor... Räknar med att behöva egen flishugg då.
- Nackdel med flis är förstås att det blir minst en byggnad till plus att den tar en del energi att värma upp.

Jag tror inte bergvärme är ett bra alternativ i mitt fall. Framförallt eftersom jag är osäker på om det går att få ut tillräckligt med värme genom radiatorerna när det är som kallast på vintern. Med ved så kör man ju över 60 grader ut på rören. Måste man lägga in golvvärme eller sätta in fler radiatorer känns det ganska omständligt...
Sedan gillar jag inte att bli beroende av el och elpriserna. Lägger elnätet av när det är som kallast så behövs det ett ganska rejält elverk för att driva bergvärmepumpen. Någon som är förberedd på detta? Lär inte vara enkelt att få tag i ett elverk om det är ett stort strömavbrott.

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704846 - Pannrummet behöver nog inte vara så stort. Mitt är 4x6m.
- Mitt flisförråd är 4,5x4,5. Priset beror lite på hur långt ut fjädrarna ska kunna hämta flis. Har för mig att man inte får lasta mer än 3-4m på skruven.
- Jag kör i perioder enbart björk. Det funkar utmärkt i en modern fläktstyrd panna med lambdasond.
- Klart det går flisa direkt i förrådet. Dock så får du ju flisa oftare. Men har du egen tugg så spelar det ju ingen roll
- Sista punkten är ingen nackdel. Se till att bygg lite verkstad i samma hus så har du ju uppvärmingen fixad där...

Skriv på om du har fler frågor...

Vesslan

Avatar Fallback

Re: Elda med flis, är det lönt?

550  
#704860 - Tycker du att 4x6 är i minsta laget? Jag hoppas på att 3x5 pannrum + 3x3 förråd ska räcka. Det blir ändå trångt mot befintlig byggnad...
- Höjden på förrådet kanske är ett problem om man ska flisa in direkt. Sprutar en liten flistugg lika högt som en frontlastarskopa tippar?
På vintern får man köra in ved minst en gång per vecka, så om det går att flisa en gång per månad så är jag nöjd. Då är det lättare att passa in fint väder 👍
- Tänkte om björken blir dålig av att ligga i hellängd under hela vintern? Har du någon tork i ditt storförråd?
- Blir kombinerad maskinhall och verkstad. Vill kunna skruva på traktor och vagn inomhus, så det kräver lite större yta än ett pannrum 😀
- Är rädd för både brand och mögel från flisen. Samt omvänt om man svetsar i verkstaden och det tar eld så står man också utan värme i huset... Med avstånd mellan byggnaderna så finns det en chans att rädda en byggnad 🙂
Annars skulle man kunna ha ett förråd utanför huset och skruva in flisen till en panna i källaren. Om man inte är så rädd av sig vill säga 😉

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704895 - 4x6 för litet? 😂. ABSOLUT. Där finns ju Pelarborr, svets, arbetsbänkar o verkstad för 2 enduromotorcyklar, så det är för trångt.....
- Min lilla Erjotugg sprutar lika högt som jag kan tippa.
- Jag låter björken ligga ute o torka men täcker den på toppen med pressening. När den flisas så är den torr som Ved o tar då inte värme.
Jag byggde ett system med fläkt o tunnel längs golvet för att kunna torka men har aldrig gjort det.

Att ha förråd utanför huset o skruva in till pannan borde absolut funka. Brandsäkerheten på de nya pannorna är enorm. Min har till o med en temperaturkännare i matningen fram till pannan och ett system som fyller den med vatten om det skulle ta fyr. Dessutom så är det fallschakt fram till pannan (Eta har skruv där vilket omöjliggör bakbrand).
Tyskarnas krav på brandsäkerhet är grymma så där kan du vara lugn....

Den stora frågan är mer om man vill ha så mycket flis lagrat nära huset om det av någon anledning skulle ta fyr där.......
Cheers V

Användarvisningsbild

Re: Elda med flis, är det lönt?

Erre  
#704942 Ex svärfar gjorde alltid 1 meters ved och la på tork i ett år innan han flisade det.

Fyllde på fort i magasinet när man stod å matade med 1m bitar i skaplig dimension.

Sen hade han byggt ett ändamålsenligt magasin. En höfläkt blåste luft under å igenom högen med flis. Blev aldrig mögel eller annat äckligt i hans magasin.

Avatar Fallback

Re: Elda med flis, är det lönt?

550  
#705191
Vesslan skrev:- 4x6 för litet? 😂. ABSOLUT. Där finns ju Pelarborr, svets, arbetsbänkar o verkstad för 2 enduromotorcyklar, så det är för trångt.....
- Min lilla Erjotugg sprutar lika högt som jag kan tippa.
- Jag låter björken ligga ute o torka men täcker den på toppen med pressening. När den flisas så är den torr som Ved o tar då inte värme.
Jag byggde ett system med fläkt o tunnel längs golvet för att kunna torka men har aldrig gjort det.

Att ha förråd utanför huset o skruva in till pannan borde absolut funka. Brandsäkerheten på de nya pannorna är enorm. Min har till o med en temperaturkännare i matningen fram till pannan och ett system som fyller den med vatten om det skulle ta fyr. Dessutom så är det fallschakt fram till pannan (Eta har skruv där vilket omöjliggör bakbrand).
Tyskarnas krav på brandsäkerhet är grymma så där kan du vara lugn....

Den stora frågan är mer om man vill ha så mycket flis lagrat nära huset om det av någon anledning skulle ta fyr där.......
Cheers V


Förstår att 4x6 är för litet om du har allt det i samma byggnad 🤣 Dock har jag tänkt att endast ha pannutrustningen och flisen i pannrummet och allt annat i den större maskinhallen. Nåja, en vattenslang kan vara bra att ha plats för, eftersom jag inte har tänkt att dra in vatten i maskinhallen. Så vad tror du, räcker 3x5?

Även om det idag är brandsäkert så vill jag nog inte riskera att få mögel precis vid ingången till huset. Skulle jag bara byta panna i huset så kanske ett pelletsförråd utanför hade varit ett alternativ. Men nu när jag planerar för att värma maskinhall så känns det bara dumt att inte titta på en gemensam flisanläggning. 😀

Erre skrev:Ex svärfar gjorde alltid 1 meters ved och la på tork i ett år innan han flisade det.

Fyllde på fort i magasinet när man stod å matade med 1m bitar i skaplig dimension.

Sen hade han byggt ett ändamålsenligt magasin. En höfläkt blåste luft under å igenom högen med flis. Blev aldrig mögel eller annat äckligt i hans magasin.


Metersved lagrad inne borde vara lättare att få torr och det kanske inte är så dumt att blanda i när man flisar sämre långved? Det skulle kanske gå att använda samma vedbod som idag med metersved. Dock behövs det en större vedklyv också om man ger sig på grövre bitar.
Ett magasin med fläkt känns ganska komplicerat och inte så prioriterat när man ska bygga allt annat. Det borde gå bra att bygga ett större magasin efter några år om man tröttnar på att flisa på vintern.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).