Uppvärmning

Ny vedpanna

63 inlägg 88301 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
jokin  
#26092 bra å bra.....man kan kanske kan använda pannan som en AC :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26104
Mangan skrev:
jokin skrev:Jag tror inte vedmängden i en fläktpanna med omvänd förbränning har så stor betydelse,den brinner med blålåga nästan hela tiden, men det är bara min fundering :roll:


Veden förbränns ung. lika effektivt i alla moderna pannor. Sen så skall värmen i rökgasernas kylas innan de når skorstenen, det är där skillnaderna uppstår. Har du ett mindre inlägg, så får du en mindre mängd varma rökgaser och så kyls det snabbare, vilket ökar effektiviteten.

Ett sätt är alltså att köra mindre brasor oftare. Då måste man justera ner fläkten (om inte det görs automatiskt via lamdasond), annars får man ett grymt luftöverskott som kyler ner hela pannan. Inge bra. :-)


Tror inte jag köper det resonemanget(än iaf). Ett system dimensionerat för rejäla inlägg skall ju inte gå sämre än ett mindre.

/Nisse

Avatar Fallback
Hansson  
#27251
Mangan skrev:
jokin skrev:Jag tror inte vedmängden i en fläktpanna med omvänd förbränning har så stor betydelse,den brinner med blålåga nästan hela tiden, men det är bara min fundering :roll:


Veden förbränns ung. lika effektivt i alla moderna pannor. Sen så skall värmen i rökgasernas kylas innan de når skorstenen, det är där skillnaderna uppstår. Har du ett mindre inlägg, så får du en mindre mängd varma rökgaser och så kyls det snabbare, vilket ökar effektiviteten.

Ett sätt är alltså att köra mindre brasor oftare. Då måste man justera ner fläkten (om inte det görs automatiskt via lamdasond), annars får man ett grymt luftöverskott som kyler ner hela pannan. Inge bra. :-)


I en panna med omvänd underförbräning brinner bara det nerdersta lagret i vedmagasinet. Det spelar alltså ingen roll om du har lite eller mycket ved i magasinet.
Draget löser man med en dragbegränsare

Avatar Fallback
kroken  
#38726 Jag har ändrat min uppfattning om viadrus pannan skall sanningen fram så var det nog eldaren som var den sämsta komponenten i min anläggning :oops: .
Om man tänder ved lasset uppe på och har primär luckan väldigt lite öppen och sekundär luften helt öppen så fungerar den faktiskt riktigt bra.
Retardrar och dragbegränsare är ett måste men det har man ju i alla andra pannor också.
Verkningsgraden på 75% blir nog snarare drygt 80% när man lärt sig att elda rätt.
Så nu måste jag säga att jag är nöjd med min panna den är väldigt simpel och robust.
Det skulle vara intressant att göra ett miljö test på den nu när man lärt sig att elda den korrekt har svårt att tro att den är nå sämre än någon annan panna för jag har varit hos kompisar som har nya fläktstyrda keramik pannor och dom förbrukar i stort sett lika mycket ved (vissa tom mer) som jag för att värma samma mängd vatten det måste ju betyda att förbränningen är lika effektiv sett över hela eldningen.
För alla dessa test som finns på pannor så utgår dom ifrån en redan varm eldad panna i ett lab som är inställd perfekt undrar vad effektiviteten blir om man utgår från en kall panna som inte är helt perfekt inställd som nog de flesta är.
Det enda som jag har emot pannan nu är att det är så litet ved utrymme skulle vara perfekt med 20-30liter till.
Men om jag justerar in den perfekt så räcker ett i lägg för att värma 1500l vatten 50c och det måste väl räknas som bra med ett ved ilägg på max 96l men det går inte att lägga in fullt för gengasen måste ha plats att förbrännas så ca 75-80l stämmer nog bättre att räkna på.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#38786 En person på ett annat forum har lekt lite hemma med att snickra ihop en "låda" som sitter mellan panna och skorsten.

Med denna låda kan han förväma vatnet som går in i pannan och på så sätt tjäna några extra kilowatt samt elda pannan hårdare då rökgaserna kyls ännu mer.

Nu är det ju inga beräkningar gjorda vad jag minns iallafall.
hade dok varit riktigt kul att veta vad effektiviteten blir på papper

Så för en billig peng blev en billig panna ännu effektivare rätt eldad kanske lika effektiv som en modern panna.

Rökgasväxlare trorjag det heter.

http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4996

Avatar Fallback
kroken  
#38889 Jag har läst om den där rökgas växlaren också bara jag hittar lite tid någon helg så skall ja svetsa ihop en likadan då blir ju en gammal "gjutjärnare" lika (eller mer) effektiv som en nya panna med keramik å hela fyf**n och det till en bråkdel av priset (förutom orlan).
När man eldar dessa pannor på rätt sätt så är det en väldigt prisvärd panna nu skall väl jag tillägga att jag har spenderat väldigt mycket tid på att lära mig elda denna panna helt rätt.
Skall man nå den effektivitet som jag skrev om i förra inlägget så måste man spendera lite tid på att justera in panna under eldning kanske 3ggr under en normal eldning.
Jag kan ju även bara tända och skita i pannan men då så måste jag lägga in 2-4st vedträn i slutfasen av eldningen för att fylla tankarna helt.
Sen så måste jag slå ett slag för dragbegränsare det är ett måste om ni skall nå riktigt bra resultat med dessa pannor.
Jag kan varmt rekomendera www.transtemper.se där har jag fått mycket hjälp med att trimma in min panna och dragbegränsare.

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna

Olle45  
#48996 Hej alla Viadrus ägare
Jag läser att någon eller några inte är helt nöjda med denna panna.
Den är inte alls så dålig om man eldar denna panna rätt!!
Själv tycker jag om denna pannan och varför jag tycker om denna pannan.
Överförbränningspanna har en liten speciel egenhet när det gäller vedförgasning.
Att tända en överförbrännings panna skall alltid ske ovanpå vedinlägget.
Bränntiden ökar med denna teknik.
Denna pannan är dessutom mycket bra för pellets eldning.

Mvh
Ruben

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49002
Olle45 skrev:H
Att tända en överförbrännings panna skall alltid ske ovanpå vedinlägget.
Bränntiden ökar med denna teknik.

Mvh
Ruben

Skulle det funka på min Diom?

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna

Olle45  
#49080 Hej alla med pann typen som har ÖVER FÖRBRÄNNING!!
Några undrar om det gäller Diom också, till hör den överförbränning så är svaret JA till att tändas ovanpå ved inlägget!!
VED INLÄGGET SKALL ALLTID TÄNDAS OVANPÅ VEDINLÄGGET i EN ÖVEFÖRBRÄNNINGSPANNA!!
Ett tillägg när det gäller primärluft reglaget!! Här får ni prova er fram var det fungerar bäst på just din panna!
Men en grund inställning är när temperaturen uppe i 850 C här förgasas veden, ska primär luckans öppning runt 1cm!!
Sekundär intaget fullt öppet !!!

Förklaringen till ett varför det är så viktigt!!!
Tänds veden under vedinlägget tar det fyr i hela vedinlägget med större fyr än pannan klarar av att tillgodogöra sig värmen av!
Lågan kan tillomed bli så stor att skorstenen blir pannans efterbrännkammare, med mycket hög rökgas temperatur som följd.

Vid alla typer av eldning rekomenderar jag en bra dragbegräsare som klarar av att hålla draget på en önskad nivå!
Bättre med en större dragbegränsare än pannan o skorstenen behöver för att säkerställa att rätt undetryck kan hållas!

Rekomendationer i Pa för olika bränslen
Mättes förr i mm Vp = Vattenpelare, 1mm Vp = 10 Pa
Olja = 10 Pa
Pellets = 10 till 15 Pa
Ved ....= 15 till 20 Pa


OBS OBS OBS!!!!!!!!!!!!
UNDER FÖRBRÄNNINGS PANNA "OBS !!! VIKTIGT !!!" SKALL ALLTID TÄNDAS UNDER VEDINLÄGGET "

Mvh
Ruben

Avatar Fallback

Re: Ny VIADRUS överförbrännings vedpanna

Olle45  
#49084 Hej alla med en VIADRUS ÖVERFÖRBRÄNNINGSPANNA !! Denna fungerar med mycket god verkningsgrad vid rätt eldnings teknik!
Denna är inte så dålig som många tror, om den är dålig beror det på den som eldar denna panna!
Alla pannor går att elda på fel sätt!!!!

Alla med pann typen som har ÖVER FÖRBRÄNNING!!
Några undrar om det gäller Diom också, till hör den överförbränning så är svaret JA till att tändas ovanpå ved inlägget!!
VED INLÄGGET SKALL ALLTID TÄNDAS OVANPÅ VEDINLÄGGET i EN ÖVEFÖRBRÄNNINGSPANNA!!
GLÖM INTE ATT LÄMNA ETT UTRYMME OVANFÖR VED INLÄGGET SÅ LÅGORNA FÅR UTRYMME FÖR ATT FÖRBRÄNNAS I PANNAN !!
Ett tillägg när det gäller primärluft reglaget!! Här får ni prova er fram var det fungerar bäst på just din panna!
Men en grund inställning är när temperaturen uppe i 850 C här förgasas veden, ska primär luckans öppning runt 1cm!!
Sekundär intaget fullt öppet !!!

Förklaringen till ett varför det är så viktigt!!!
Tänds veden under vedinlägget tar det fyr i hela vedinlägget med större fyr än pannan klarar av att tillgodogöra sig värmen av!
Lågan kan tillomed bli så stor att skorstenen blir pannans efterbrännkammare, med mycket hög rökgas temperatur som följd.

Vid alla typer av eldning rekomenderar jag en bra dragbegräsare som klarar av att hålla draget på en önskad nivå!
Bättre med en större dragbegränsare än pannan o skorstenen behöver för att säkerställa att rätt undetryck kan hållas!

Rekomendationer i Pa för olika bränslen
Mättes förr i mm Vp = Vattenpelare, 1mm Vp = 10 Pa
Olja = 10 Pa
Pellets = 10 till 15 Pa
Ved ....= 15 till 20 Pa


OBS OBS OBS!!!!!!!!!!!!
UNDER FÖRBRÄNNINGS PANNA "OBS !!! VIKTIGT !!!" SKALL ALLTID TÄNDAS UNDER VEDINLÄGGET "

Mvh
Ruben

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49090 primär luckans öppning runt 1cm!!
Sekundär intaget fullt öppet !!!

Förvirrad, vad är vad? Visst hade du en www adress? Har tappat bort den, kan du skicka mig den igen?

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna

Olle45  
#49147 Hej alla ved eldare ..
Fler som undrar om vad olika luckor på pannan är till för...fler som kan fylla på i den här tråden..
Om pannans o förbränningens olika luft intag / spjäll sitter och hur de skall ställas in.

1/ primärluckan är den lucka som oftast är försedd med termostat och länk
som reglerar primärluften...

2/ sekundär luft intaget sitter oftast i samma lucka som ved inlägget görs..

3/ Skorstens spjället hur det ska vara inställt vid olika bränslen
Olja = strypt så mycket att undertryck av 1 mm Vp finns
Ved / pellets skall spjället alltid vara helt öppet !

4/ Dragbegränsare vad denna gör för nytta...
Den skall hålla draget på en önskad nivå för att inte bli högre
Den eliminerar kondens risken sänker bränsleförbrukningen.
Var den monteras.. efterpannan på pannans rökrör / sotlucka / skorstenens sotlucka mm...

Mvh
Ruben

skicka gärna fler frågor i ämnet om något är oklart...

Mvh
Ruben

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna

mooos73  
#159706 Inser när jag läser tråden att jag gjort fel i 4 år sedan jag installerade min Suemax gjutjärnspanna.
Den fungerar ju enligt överförbränningsprincipen också men jag har alltid tänt underifrån!

Förstår nu varför men ska tända ovanifrån men när jag sedan fyller på så blir det ju i praktiken underförbränning!
Brukar fylla pannan 4-5 gånger innan jag når full temp i acc tankarn så vinsten av överförbränning får jag då bara av först fyllningen?

Avatar Fallback
skogshasse  
#159709
Mangan skrev:
jokin skrev:Jag tror inte vedmängden i en fläktpanna med omvänd förbränning har så stor betydelse,den brinner med blålåga nästan hela tiden, men det är bara min fundering :roll:


Veden förbränns ung. lika effektivt i alla moderna pannor. Sen så skall värmen i rökgasernas kylas innan de når skorstenen, det är där skillnaderna uppstår. Har du ett mindre inlägg, så får du en mindre mängd varma rökgaser och så kyls det snabbare, vilket ökar effektiviteten.

Ett sätt är alltså att köra mindre brasor oftare. Då måste man justera ner fläkten (om inte det görs automatiskt via lamdasond), annars får man ett grymt luftöverskott som kyler ner hela pannan. Inge bra. :-)

hej på er alla när man eldar ved så brinner ca 20 procent av veden upp och 80 procent omvandlas till gas och gasen behöver 2 saker värme (ca 700-800 grader) och syre tar man bort det ena så blåser man ut gasen genom skorsten oförbränd till ingen nytta sen brukar jag tända min panna i nedersta vedvarven så hur ni gör som tänder under veden eller ovanför veden gör förstår inte jag men ni kan väl filma och vissa men ni kanske också tänder i det understa eller översta vedlagret liknelse följer det är som man hör små barn säga att dom simmat så långt under vattnet hur går det till dom menar nog att dom simmat under vattenytan för annars har dom som en mullvad nere i gruset eller vad nu botten består av

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna

4WD  
#171999 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:39, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).