Uppvärmning

auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

50 inlägg 48173 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

RolfNilsson  
#668059 Hej
Jag va med och utvecklade styrningen jag länkade till den kan styra din värme. Den nan också styra laddning av tank om du vill ha en andra shunt för det. Välj om du vill använda rumsgivare eller bara utgivare

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Elmhult  
#668437 Nu har jag "forskat" lite o pid controller. Men kan den styra ventilen själv? Det verkar snarare som att den är mer en typ av på/av brytare. Visserligen med fördröjning. Skulle det vara om man koppla circulationspumpen istället? @RolfNilsson Jag ska kolla på "din" grej med. Nytt för mig detta. Men intressant. Gjorde lite PLC i skolan men det var ju evigheter sedan.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

RolfNilsson  
#669056 Det är ganska lätt att styra. Det enklaste sättet är om du har en shuntmotor med bara öka minska. Beräkna vilken önskad framledningstemperatur du önskar med hjälp av utetemperaturen. Sedan jämför du din beräknade temperatur med din verkliga temperatur. Kör shunten lika många sekunder som felet är. Upprepa om en minut. Framledningen är mycket trög att reglera och helt plötsligt ändrar sig behovet i något rum och skickar iväg framledninstemperaturen så din reglering måste vara långsam annars självsvänger systemet. Givaren på framledningen ska helst va en meter efter shunten så vattnet hinner blanda sig.

Användarvisningsbild

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

machonisti  
#669059
RolfNilsson skrev:Det är ganska lätt att styra. Det enklaste sättet är om du har en shuntmotor med bara öka minska. Beräkna vilken önskad framledningstemperatur du önskar med hjälp av utetemperaturen. Sedan jämför du din beräknade temperatur med din verkliga temperatur. Kör shunten lika många sekunder som felet är. Upprepa om en minut. Framledningen är mycket trög att reglera och helt plötsligt ändrar sig behovet i något rum och skickar iväg framledninstemperaturen så din reglering måste vara långsam annars självsvänger systemet. Givaren på framledningen ska helst va en meter efter shunten så vattnet hinner blanda sig.

Sant!

Användarvisningsbild

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Lillesves  
#669086
Elmhult skrev:Nu har jag "forskat" lite o pid controller. Men kan den styra ventilen själv? Det verkar snarare som att den är mer en typ av på/av brytare. Visserligen med fördröjning. Skulle det vara om man koppla circulationspumpen istället? @RolfNilsson Jag ska kolla på "din" grej med. Nytt för mig detta. Men intressant. Gjorde lite PLC i skolan men det var ju evigheter sedan.

Menar du de pid controllers som finns på Ebay? De verkar bara ha på/av ja. Man vill ju kunna öppna, stänga eller "stå still". Det kanske funkar att styra cirkulationspumpen istället. Då sparar du el också 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).