Fredde73 skrev:Tänkte fråga här där man kan få lite varierande svar och tips..
Jag eldar med ved men har en gammal panna utan acc-tank att lagra varmvattnet i. Kan elda upp pannan till 90-100 grader innan kvällen men innan morgonen är den ju kall igen. Har även elpatroner på denna panna och vid rejäl kyla får dom gå under natten..vid måttlig kyla kör jag ingen el alls utan fryser helt enkelt innan morgonen..
Men jag har också en luftvärmepump. Var tidigare borta från huset under långa perioder och då gjorde den ett jättegott (och billigt) jobb jämfört med elpatronerna på pannan. Eftersom den är billigare i drift än elpatronerna vore ju rätt klokt att istället köra den nattetid och slippa att vakna fastfrusen vid kudden...
Här skulle väl bli ungefär 8 timmars drift och 16 timmars vila per dygn i så fall. Och svaret att pumpen stänger ju av sej själv när jag eldat igång pannan på morgonen funkar tyvärr inte. Pumpen sitter så till att element-värmen från pannan har svårt att nå dit. Skulle jag t.ex. sätta pumpens termostat på 18 grader får jag nog elda upp 25 graders värme i övriga huset innan den inser att det är dags att vila. Så jag måste stänga av den manuellt varje morgon..
Och frågan blir då. Hur påverkas "ämnet" i pumparna och funktionen av att ständigt startas och stoppas. Bör dom få gå mer kontiunerligt och liksom sköta sej själva för att hålla i längden ?
Fredde73 skrev:Här skulle väl bli ungefär 8 timmars drift och 16 timmars vila per dygn i så fall. Och svaret att pumpen stänger ju av sej själv när jag eldat igång pannan på morgonen funkar tyvärr inte. Pumpen sitter så till att element-värmen från pannan har svårt att nå dit. Skulle jag t.ex. sätta pumpens termostat på 18 grader får jag nog elda upp 25 graders värme i övriga huset innan den inser att det är dags att vila. Så jag måste stänga av den manuellt varje morgon..
Och frågan blir då. Hur påverkas "ämnet" i pumparna och funktionen av att ständigt startas och stoppas. Bör dom få gå mer kontiunerligt och liksom sköta sej själva för att hålla i längd
Slurfi skrev:Har du inte tempregleringen i fjärrkontrollen?
Isf lägger du fjärren på bra ställe så är det löst.
"spindeln" skrev:PS! ..här kör vi med den "skånska andan" , : det vi inte hinner idag ..det gör vi imorgon ...och hinner vi inte göra det imorgon ...så ger vi fullständigt Faaan i deet
axwell skrev:"spindeln" skrev:PS! ..här kör vi med den "skånska andan" , : det vi inte hinner idag ..det gör vi imorgon ...och hinner vi inte göra det imorgon ...så ger vi fullständigt Faaan i deet
Tycker nog mer så här:
"Varför göra idag det någon annan ändå gör åt dig i morgon"
Menar ni att fjärren kontinuerligt informerar vp. om temperaturen från sitt läge utan någon knapptryckning. Om inte, är en fast extra termostat i serie med vp:s egen överlägsen, kräver en kabeldragning men inget batteri, sköter sig själv år efter år.
axwell skrev:"spindeln" skrev:"då tänker jag vänta" med allt jag ska göra ..."axwell" fixar och donar med allt
Ja för en elektriker med en hel påtvingade reglerkurser är det nära till att fixa och dona med mycket.
Slurfi skrev:Ta och dubbelkolla så du inte har tempgivaren i fjärren för då isf kan det ha mkt stor betydelse
var du lägger fjärren såklart.
Jag skruvade upp fjärrhållaren för nära inomhusenheten och det gjorde att den styrde tokigt och jag var tvungen att flytta den.