mån 09 feb 2026, 07:11#906163Er det noen som har erfaring med Selmac sine murspis for vannbåren varme?
Hjelpte en kamerat med å installere varmeanlegget hans. Spisen var vel ca 25kW til vatn og 5kW til rommet. Det virker som lite effekt går til tank. Mye opp i pipa.... Får heller ikke dokumentasjon fra Selmac. Kjøpte selv en lignende spis for ca 10 år siden. Fikk heller ikke da no dokumentasjon på virkningsgrad, utslipp osv.
Ovnene omtalt her er i stål, uten keramikk. Glassdør.
Er det en tanke å modifisere de/disse for å få bedre virkningsgrad og mer til vatn?
Johan
Uppvärmning
Murspis med vatn
TS
mån 09 feb 2026, 18:07#906206Såvidt jeg har hørt om er det ganske vanlig at man får mer varme i rommet enn lovet, og mindre i vannet. Virkningsgraden burde jo være bra, dersom den er godkjent idag. Ellers skulle jeg tro at den må ha nogenlunde temperatur i vannet for å brenne rent. Jeg har erfaring med flisfyrer, og kaldere vann enn 60 grader gir sot og beking i kjelen. Vekslerarealet er allikevel stort nok til å trekke ut varmen fra røken. Røken bør ha 150 grader ut av ovnen for å unngå kondensering i pipa.
OH.
OH.
mån 09 feb 2026, 19:22#906210Problemet er sikkert at ovnene ikke har uavhengig dokumentasjon. Kun lapp på baksiden på ovnen med CE, og det kan jo alle greie.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).