ons 10 dec 2025, 19:20#900980Jag har precis fått 20 rejäla kubbar björk. Jag äger en kamin och detta är rena lyckan.
Jag räknar med att elda veden om ca 2 år. Har redan en hel del ved
När bör jag klyva kubbarna? För visst bör jag klyva dem så de inte börjar ruttna. Funderar på att klyva dem i hälften och stapla dem på varandra med barken upp. De bör kunna vara så över vintern så får jag stapla om min ved efter vintern och hugga den nya veden
Vissa är rejält breda så jag gissar att jag får dra i en kil. Skönt att få lite fysiskt arbete!
Tacksam för tipps
Uppvärmning
Björkved
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
ons 10 dec 2025, 19:57#900986Det vore bra att klyva färdigt veden med en gång innan den torkat. För när den torkat så blir den mer svårklyvd. Misstänker att när du skriver rejäla bitar så kan dom även vara lite vresiga. Å sen lite kvist på det så kan det bli lite svettigt. 😀
ons 10 dec 2025, 20:37#900991Instämmer att rå björk är mer lättkluven än torkad. Tjälad är allra bäst!
Om Björk utsätts för fukt blir den fort tråkig. Först blir innerbarken murken och näver släpper. Sedan börjar diverse mögel och svamp angripa veden. Hela stockar kan torka i ytan men halvmetern innanför blir den dålig.
Ved ska förvaras upphöjd från marken, luftigt och under tak. Det absolut sämsta, men som man ändå ser ibland är direkt på marken och med en pressening över. Resultatet blir att veden får samma fukt som marken under och fördärvas fortare än om den låg under bar himmel.
Om Björk utsätts för fukt blir den fort tråkig. Först blir innerbarken murken och näver släpper. Sedan börjar diverse mögel och svamp angripa veden. Hela stockar kan torka i ytan men halvmetern innanför blir den dålig.
Ved ska förvaras upphöjd från marken, luftigt och under tak. Det absolut sämsta, men som man ändå ser ibland är direkt på marken och med en pressening över. Resultatet blir att veden får samma fukt som marken under och fördärvas fortare än om den låg under bar himmel.
ons 10 dec 2025, 20:42#900992Tack så mkt. Tänkte lägga på en lastpall, då kommer den upp lite. Sen en pressening på
Blir att klyva under jullovet…
Blir att klyva under jullovet…
TS
tor 11 dec 2025, 10:43#901024Stapla helst den färdigkluvna veden på DUBBLA lastpallar! Bättre arbetsergonomi för dig och bättre luftventilation för veden. Sedan det här med myten om att bitarna ska läggas med barken uppåt; känns ju logiskt, men tyvärr, motsatsen gäller!
Så - barken nedåt.
Källa: Vedbibeln, d v s Lars Myttings fina bok "VED", som tar upp allt du behöver veta om huggning, stapling och torkning - och vedeldningens själ.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Så - barken nedåt.
Källa: Vedbibeln, d v s Lars Myttings fina bok "VED", som tar upp allt du behöver veta om huggning, stapling och torkning - och vedeldningens själ.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
tor 11 dec 2025, 12:14#901036Vacker och imponerande bild!!!
Jag har tyvärr inte de möjligheterna, får göra det bästa av situationen. Får bli en laspall eller ngt annat och sen en pressening över toppen
Tack för alla tipps!
Jag har tyvärr inte de möjligheterna, får göra det bästa av situationen. Får bli en laspall eller ngt annat och sen en pressening över toppen
Tack för alla tipps!
TS
tor 11 dec 2025, 12:20#901038Håller helt med om att dubbla lastpallar är dubbelt så bra som en enkel.
Nävret upp eller ned spelar ingen avgörande roll visar studier från Garpenberg(?),dvs inte så noga hur det hamnar.
Men "en presenning på" kan lätt bli olyckligt. Om du inte har något bättre; se till att veden inte ligger direkt mot presenningen, luften måste kunna cirkulera.
Nävret upp eller ned spelar ingen avgörande roll visar studier från Garpenberg(?),dvs inte så noga hur det hamnar.
Men "en presenning på" kan lätt bli olyckligt. Om du inte har något bättre; se till att veden inte ligger direkt mot presenningen, luften måste kunna cirkulera.
tor 11 dec 2025, 12:35#901039Räcker det inte att bara ha presseningen högst upp? Då borde det kunna ventilera ovanför.
Fattar att det finns optimala förhållanden, men det är trots allt lite ved som jag ska myselda i en kamin. Jag kan inte göra vad som helst för veden....
Fattar att det finns optimala förhållanden, men det är trots allt lite ved som jag ska myselda i en kamin. Jag kan inte göra vad som helst för veden....
TS
tor 11 dec 2025, 13:17#901043Såga upp och klyv veden till den storlek du vill ha den.
Stapla veden på lastpall eller dylikt.
Låt den sedan vara tills månadsskiftet Juli - Augusti för då ska du TÄCKA överdelen av veden.
Därefter plockar du senare in eldningsklar ved, allt efter behov.
Har du gjort så klarar sig veden 10 år eller mer under sitt täcke utan att försämras märkbart.
Du kan även stapla in veden i ett vedförråd någon gång under kommande höst om du har en masa överflödsenergi tillgänglig - absolut INGET måste 😀 😀 😀 😀
Låt den sedan vara tills månadsskiftet Juli - Augusti för då ska du TÄCKA överdelen av veden.
Har du gjort så klarar sig veden 10 år eller mer under sitt täcke utan att försämras märkbart.
Du kan även stapla in veden i ett vedförråd någon gång under kommande höst om du har en masa överflödsenergi tillgänglig - absolut INGET måste 😀 😀 😀 😀
tor 11 dec 2025, 13:24#901044
Det är taget! så får det bli!
Tack och god jul
A
jannee skrev:Såga upp och klyv veden till den storlek du vill ha den.
Det är taget! så får det bli!
Tack och god jul
A
TS
sön 14 dec 2025, 10:46#901269Kapat och klyvt och slängt in på rus i vedbod vilket fungerar bra numera kapar och klyver jag i säck vilka lagras ute på pall täcks över direkt med täckning som sitter på säckarna efter nån vecka brukar jag täcka med små presenningar direkt på säcken kapar på våren och eldar till vintern vilket fungerar utmärkt och har inte koll på hur barken är vänd. Gör vad som passar bäst men naturligtvis lägg den inte direkt på marken men bara den kommer upp lite och är täckt kommer den torka och brinna bra.
fre 09 jan 2026, 14:50#903456Det här med ved är ju intressant i flera avseenden. Här var det om torkning av björk. Ja, pallar är bra, det har jag använt mig av i många år men har enbart ett lager, dessutom blir det en hel del liggande direkt på backen också. Min erfarenhet är att pallar gör viss nytta men är man utan så går det bra också. Det som ligger ovanpå de nedre klabbarna är ju lika torra som de på pall. Men dom hinner torka innan det blir dags för eldning, de sura vedträna också, bara de kommer in i vedbon. Ska man ha presenning över vedtraven så är de bästa dom där gamla och styva som numera sällan syns till annat än på nåt gammalt ruckel med takläckage. Den typen av presenning andas bättre.
Nån mer än jag som eldar all sorts trä, nästan? Jag menar trädsorter.
.
Nån mer än jag som eldar all sorts trä, nästan? Jag menar trädsorter.
.
fre 09 jan 2026, 16:15#903462Jag eldar alla träslag bryr mig inte om energivärde brukar ha ved över ändå.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).