sön 05 okt 2025, 20:31#895424Nibe Vedex 3300, laddomat och 1 st tvåkubiks tank med två vv-slingor, gammalt timmerhus. 85 % björkved, resten barr. Eldar oftast så att jag har 90⁰ från topp till botten. När utetemp går neråt nollan måste jag elda en gång varje kväll. Innan eldning nästa kväll är det tex 30 i botten, 45 på mitten och 70 på toppen. Samma när det blir riktigt kallt, men då får jag elda hela kvällen för att ladda tanken full. En bekant hade jämförbar anläggning men även om det räckt med en lång eldning på kvällen eldade han även på morgonen. Han menade att det var mer vedekonomiskt med två kortare eldningar i och med att både panna och tankbotten hade högre temp. Det skulle tydligen vara markant mer energikrävande att höja tempen om tanken blev kallare än 40⁰.
Synpunkter på resonemanget?
Uppvärmning
Lönsamt att elda oftare än det behövs?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in sön 05 okt 2025, 21:00#89542630 botten, 45 mitt och 70 topp - varför eldar du då?
sön 05 okt 2025, 21:55#895430Ju färre eldningar desto bättre skulle jag säga. Man har lägre verkningsgrad i början av eldningen samt risk för kondens som kan leda till korrosion innan pannan kommit upp i temperatur. Men man får inte lägga in så det blir pyreldning på slutet.
Om man behöver 50 grader i framledningstemperatur och har gått från 90/90/90 till 70/45/30 i tanktemperatur har man tagit ut 85-90% av den användbara värmen i tanken.
Om man behöver 50 grader i framledningstemperatur och har gått från 90/90/90 till 70/45/30 i tanktemperatur har man tagit ut 85-90% av den användbara värmen i tanken.
mån 06 okt 2025, 05:21#895439
För att inte suga ut sista värmen från tanken. Det tar så länge att ladda den annars om det under eldningen samtidigt shuntar ut värme till huset.
MrStraightpull skrev:30 botten, 45 mitt och 70 topp - varför eldar du då?
För att inte suga ut sista värmen från tanken. Det tar så länge att ladda den annars om det under eldningen samtidigt shuntar ut värme till huset.
Senast redigerad av Ent tis 07 okt 2025, 05:17, redigerad totalt 2 gånger.
TS
mån 06 okt 2025, 05:41#895442Jag har också alltid tänkt att en lång eldning per dygn borde vara mer vedekonomiskt än att elda morgon och kväll. Men, min bekante menade att det vid 40⁰ finns ett tröskelvärde som man inte bör gå under pga att det krävs oproportionerligt mycket energi när man ska elda upp. Därför var det enligt honom mer ekonomiskt att elda medan tankbotten fortfarande är varmare än 40⁰. Det är just den teorin jag är nyfiken på.
Risken för kondens är nog försumbar i och med Laddomaten. Sedan är det förstås bekvämare att elda en gång/dygn i stället för två, men det spelar mindre roll i min situation. Det var vedekonomin som är frågan här.
Risken för kondens är nog försumbar i och med Laddomaten. Sedan är det förstås bekvämare att elda en gång/dygn i stället för två, men det spelar mindre roll i min situation. Det var vedekonomin som är frågan här.
TS
mån 06 okt 2025, 06:45#895443Det handlar väl mer om förbränningen i pannans eldkammare än om tempen i tankarna.
Jag skulle föredra en lång eldning, med bara en uppstartsfas och bara en nedsläckning.
Nog tar vatten åt sig energi likadant oavsett starttemperatur.
Jag skulle föredra en lång eldning, med bara en uppstartsfas och bara en nedsläckning.
Nog tar vatten åt sig energi likadant oavsett starttemperatur.
mån 06 okt 2025, 06:45#895444Det finns knappast något stöd för teori om att vattnet är olika svårt att värma i det temperaturintervall vi pratar om här.
Men teori och praktik är inte alltid samma sak. Upplever själv att det är mycket segt att få upp värmen när det gått ner sig ordentligt men det har knappast med vattnets tröghet att göra utan snarare att pannans vatten ska värmas mer och att shunten går på fullt till radiatorerna en stund så fort pannan börjar leverera ut någon effekt.
De tillfällen på året vi eldar mer sällan än dagligen så hinner pannan sjunka rätt långt, ibland väl under 30 grader och då blir det rätt segt innan den kan leverera något till tanken.
Vi släpper i stort aldrig ned tanken under 80 grader i topp men ibland har vi ändå under 30 grader i botten och kanske 40 grader i mitten.
Lång eldning sällan ska ge bättre verkningsgrad på grund av uppvärmningstiden i pannan och är det jag fått till mig att pannleverantörer rekommenderar.
Men teori och praktik är inte alltid samma sak. Upplever själv att det är mycket segt att få upp värmen när det gått ner sig ordentligt men det har knappast med vattnets tröghet att göra utan snarare att pannans vatten ska värmas mer och att shunten går på fullt till radiatorerna en stund så fort pannan börjar leverera ut någon effekt.
De tillfällen på året vi eldar mer sällan än dagligen så hinner pannan sjunka rätt långt, ibland väl under 30 grader och då blir det rätt segt innan den kan leverera något till tanken.
Vi släpper i stort aldrig ned tanken under 80 grader i topp men ibland har vi ändå under 30 grader i botten och kanske 40 grader i mitten.
Lång eldning sällan ska ge bättre verkningsgrad på grund av uppvärmningstiden i pannan och är det jag fått till mig att pannleverantörer rekommenderar.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
mån 06 okt 2025, 10:10#895464Menar du mig så har jag en Baxi Solo Innova och kör helst upp tanken på 1950 liter till 105 grader. Det hade behövts en större tank så därför pressar vi upp värmen så mycket vi kan för att ha mer buffert.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
mån 06 okt 2025, 11:33#895474Jag eldar inte längre men min devis var:
- Välsotat och bra keramik, få upp så hög effekt som möjligt per eldning.
- Håll stenkoll på laddomat så den fungerar optimalt.
- Lägg fokus på att optimera cirkulationspump och låt den gå så lågt som möjligt (aka så lågt så ändå familjen inte klagar för mycket)
- Koppla in VV till alla slingor som finns i tekniktank och för mig blev det att VV börjar i det som var tänkt som solslinga längst ner för att sedan gå via mitten till toppen. Allt som kan röra om häftigt i tekniktanken är av ondo
- 3-vägs shunt för att minska skiktning
- Välsotat och bra keramik, få upp så hög effekt som möjligt per eldning.
- Håll stenkoll på laddomat så den fungerar optimalt.
- Lägg fokus på att optimera cirkulationspump och låt den gå så lågt som möjligt (aka så lågt så ändå familjen inte klagar för mycket)
- Koppla in VV till alla slingor som finns i tekniktank och för mig blev det att VV börjar i det som var tänkt som solslinga längst ner för att sedan gå via mitten till toppen. Allt som kan röra om häftigt i tekniktanken är av ondo
- 3-vägs shunt för att minska skiktning
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
mån 06 okt 2025, 21:11#895520@Fredrik, håller med på alla punkter. Dock vet jag inte hur man håller koll på Laddomaten, utöver att den startar och stoppar när den ska, och att den har lämplig termostat termostat som öppnar och stänger som den ska. Men det kanske var de punkterna du menade:-)
För övrigt, du eldar inte längre😮 !!? Vadan detta, en skogsman som gått över till den mörka sidan??
För övrigt, du eldar inte längre😮 !!? Vadan detta, en skogsman som gått över till den mörka sidan??
TS
mån 06 okt 2025, 21:34#895522
Hur menar du att den vägrar? Om du menar att pannan stänger av sig pga för hög panntemp, hur varm är den då? Vilken termostat har du i Laddomaten och vilken hastighet kör du den på? Jag tänker ifall du behöver kallare termostat så att det börjar ladda tanken tidigare, eller ställa upp hastigheten på Laddomaten.
En annan grej att kolla är inställningen av pannans egen termostat för maxtemp, dvs den som styr när pannfläkten ska stänga ner om pannan går för högt i temp. Jag har vridit upp den termostaten till max på min Vedex 3300. Graderingen stannar på 90 grader men vredet går långt förbi, till kanske uppåt 105 grader. Det gör att pannan aldrig stannar i onödan.
Det finns även en nödkylningsslinga som styrs av en känselkropp som går ner i ett dykrör ovanpå pannan. Den är dock för känslig, när panntempen steg så öppnade nödkylningen alldeles för tidigt. Jag har därför dragit ur känselkroppen så att den hänger bakom pannan. Om man känner pannan så vet man ganska exakt hur mycket ved det tål i sista inlägget så nödkylningen behövs inte i min anläggning.
Elmhult skrev:Jösses. Vår panna vägrar fylla tankarna över 80 grader. Och sen går det snabbt neråt. Men du kanske har mycket större tankar? Vi har 1500liter. Har en Baxi panna
Hur menar du att den vägrar? Om du menar att pannan stänger av sig pga för hög panntemp, hur varm är den då? Vilken termostat har du i Laddomaten och vilken hastighet kör du den på? Jag tänker ifall du behöver kallare termostat så att det börjar ladda tanken tidigare, eller ställa upp hastigheten på Laddomaten.
En annan grej att kolla är inställningen av pannans egen termostat för maxtemp, dvs den som styr när pannfläkten ska stänga ner om pannan går för högt i temp. Jag har vridit upp den termostaten till max på min Vedex 3300. Graderingen stannar på 90 grader men vredet går långt förbi, till kanske uppåt 105 grader. Det gör att pannan aldrig stannar i onödan.
Det finns även en nödkylningsslinga som styrs av en känselkropp som går ner i ett dykrör ovanpå pannan. Den är dock för känslig, när panntempen steg så öppnade nödkylningen alldeles för tidigt. Jag har därför dragit ur känselkroppen så att den hänger bakom pannan. Om man känner pannan så vet man ganska exakt hur mycket ved det tål i sista inlägget så nödkylningen behövs inte i min anläggning.
TS
mån 06 okt 2025, 21:50#895524
Dina erfarenheter stämmer med mina, ju färre eldningar desto färre uppeldningsfaser, och så har de lärde skrivit. Å andra sidan blir uppeldningsfaserna mycket kortare om man under den kalla årstiden eldar både morgon och kväll, även om värmen i tanken hade räckt för en eldning/dygn. Och det kanske är det min bekante tagit fasta på. Men han hade samtidigt uppfattningen att det fanns någon fysikalisk faktor som gjorde det lönsamt att elda oftare än vad som faktiskt krävdes för att huset ska hålla rätt temperatur. Men ingen annan verkar ha hört någon sådan teori så det kanske är bro science...
busholle skrev:Det finns knappast något stöd för teori om att vattnet är olika svårt att värma i det temperaturintervall vi pratar om här.
Dina erfarenheter stämmer med mina, ju färre eldningar desto färre uppeldningsfaser, och så har de lärde skrivit. Å andra sidan blir uppeldningsfaserna mycket kortare om man under den kalla årstiden eldar både morgon och kväll, även om värmen i tanken hade räckt för en eldning/dygn. Och det kanske är det min bekante tagit fasta på. Men han hade samtidigt uppfattningen att det fanns någon fysikalisk faktor som gjorde det lönsamt att elda oftare än vad som faktiskt krävdes för att huset ska hålla rätt temperatur. Men ingen annan verkar ha hört någon sådan teori så det kanske är bro science...
TS
tis 07 okt 2025, 05:01#895529Låter man pannan svalna ordentligt men även att temperaturen går långt ned i tanken tar det självklart lång eller längre tid innan värmen vill återkomma.
Kanske t.o.m. gått så långt att det börjar bli lite svalt i huset, och då känns det som det går åt mycket ved innan värmen vill återkomma.
Men hur som helst, desto varmare man har i huset, eldar oftare, desto mer ved går det åt, egentligen rätt logiskt.
Hur mycket s.k. spillvärme blir det bara i pannrummet, ofta till absolut ingen nytta.
Har själv pannan i källaren och där värmer den automatiskt upp en del.
Kanske t.o.m. gått så långt att det börjar bli lite svalt i huset, och då känns det som det går åt mycket ved innan värmen vill återkomma.
Men hur som helst, desto varmare man har i huset, eldar oftare, desto mer ved går det åt, egentligen rätt logiskt.
Hur mycket s.k. spillvärme blir det bara i pannrummet, ofta till absolut ingen nytta.
Har själv pannan i källaren och där värmer den automatiskt upp en del.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).