lör 23 aug 2025, 15:42#891618Tips på bra eller dåligt vad gäller plåtkaminer eller om man ska ha gjutjärns i en huggarkoja.
Ska gå att koka/steka och att det håller värmen
Mvh.Niklas
Uppvärmning
Plåt eller gjutjärnskamin
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in lör 23 aug 2025, 20:25#891629gjutjärn är ju bra och plåt också, bara man väljer bort rostfritt. Det var exvis tältkaminerna gjorda av på slutet. Rostfritt leder värme riktigt dåligt pga kromlegeringen. Jag har rostfritt i kaminröret i min koja och skulle hellre haft vanlig plåt. Vedkaminen är gjutjärn men sen har jag en refeks dieselkamin också när man övernattar.
lör 23 aug 2025, 20:59#891634Tack för svar!
en fundering som jag har då jag inte har någon erfarenhet av plåtkaminer vs gjutjärn är om inte en gjutjärn bör hålla värmen längre eller är det bara en skröna?
har några som jag är lite intresserade av och där finns både plåtkaminer och gjutjärns ex dessa
https://eldmark.se/produkt/kultingkamin/
http://www.bastukaminer.se/kaminernew.htm (och där finns Älgtrofén i plåt och Öringen i gjutjärn som kan vara intressanta)
en fundering som jag har då jag inte har någon erfarenhet av plåtkaminer vs gjutjärn är om inte en gjutjärn bör hålla värmen längre eller är det bara en skröna?
har några som jag är lite intresserade av och där finns både plåtkaminer och gjutjärns ex dessa
https://eldmark.se/produkt/kultingkamin/
http://www.bastukaminer.se/kaminernew.htm (och där finns Älgtrofén i plåt och Öringen i gjutjärn som kan vara intressanta)
TS
lör 23 aug 2025, 21:13#891637Jo en gjutjärnskamin tar längre tid att värma upp men den håller värmen längre.
För och nackdelar med allt.
För och nackdelar med allt.
lör 23 aug 2025, 21:18#891639Det kan säkert vara skillnad men det är då marginellt. det som håller värmen är helt enkelt massa. Ju tyngre dess bättre när det gäller gjutjärn/svartplåt, om du vill lagra värme ska det väl vara täljsten/ murverk. Men det har man ju inte en vagn. Men allt sånt gör att det är kallt länge innan det blir varmt också… Det tar ju ganska lång tid att ladda upp värme och torka ur en oeldad stuga. På en helg är det ju skönast när man ska åka hem.
Jag har enliten kronans gjutjärnskamin,i vagnen, eller kan det hetat fältugn, med massa spisringar uppepå. Kanske den väger 15 kg? Det blir kall så fort det slocknar. Men eldar man på blir det varmt och gott direkt. Vil man ta sej en tupplur så går värmen ur ganska snabbt när det brunnit ut. En större plåtkamin där man kan elda ett rejält ilägg och stänga draget när du har en tjock glödbädd är nog det som värmer längst. Knepigt dock med regleringen eftersom att när det brinner och det drar igenom luft kanske det känns lagom, man lägger sej och sen när du har glöd och det slutar dra då blir det rena rama bastun. Har erfarenheter av att vakna sjöblöt i sån koja.
Det enda som ger jämn värme i en huggarvagn är dieselkamin eller gasol. Men gasol då måste det vara med skorsten, inte strålningsvärmare, då blir det bara blött och kondens nåt otroligt. Det bara rinner om väggar och fönster.
Men som rastkoja spelar det nog ingen roll vad du har för kamin. Ska du övernatta i kojan är det gasol eller diesel du ska ha.
Jag har enliten kronans gjutjärnskamin,i vagnen, eller kan det hetat fältugn, med massa spisringar uppepå. Kanske den väger 15 kg? Det blir kall så fort det slocknar. Men eldar man på blir det varmt och gott direkt. Vil man ta sej en tupplur så går värmen ur ganska snabbt när det brunnit ut. En större plåtkamin där man kan elda ett rejält ilägg och stänga draget när du har en tjock glödbädd är nog det som värmer längst. Knepigt dock med regleringen eftersom att när det brinner och det drar igenom luft kanske det känns lagom, man lägger sej och sen när du har glöd och det slutar dra då blir det rena rama bastun. Har erfarenheter av att vakna sjöblöt i sån koja.
Det enda som ger jämn värme i en huggarvagn är dieselkamin eller gasol. Men gasol då måste det vara med skorsten, inte strålningsvärmare, då blir det bara blött och kondens nåt otroligt. Det bara rinner om väggar och fönster.
Men som rastkoja spelar det nog ingen roll vad du har för kamin. Ska du övernatta i kojan är det gasol eller diesel du ska ha.
sön 24 aug 2025, 09:32#891663Hmm då får jag kanske fundera på att behålla befintlig gasolkamin? sitter en Mekab värmekamin i kojan troligt 70 tal men den har inte varit i bruk på många år och när det gäller gasol och en äldre kamin så är man ju något nervös då det inte blir så bra om den läcker gas eller liknande.
Tanken var att byta den mot något som går på ved då det finns alltid något att hitta att elda med då man är i skogen om den egna veden tar slut så finns det ju ofta något tort träd att få lite vedpinnar från.
Men som sagt kanske jag bör tänka om i frågan och behålla gasolen då
Tanken var att byta den mot något som går på ved då det finns alltid något att hitta att elda med då man är i skogen om den egna veden tar slut så finns det ju ofta något tort träd att få lite vedpinnar från.
Men som sagt kanske jag bör tänka om i frågan och behålla gasolen då
TS
sön 24 aug 2025, 20:58#891793Installera en skorsten/ avgasrör och köp en portabel diesel/ luftvärmare av typ kinamodell. Finns med integrerad tank och inomhustermostat, bara att reglera till önskad temperatur. Många av dessa har även fjärrkontroll som standard. 4- 8 kW beroende på hur stor koja du har, kostar bara några tusen.
Så inte mer än en vedkamin.
Fördelen är jämn temperatur även vid en stödvila. Kompletterad med en lös gasolbrännare att koka kaffe och mat på typ camingkök.
Visst är det mysigt med vedkamin,
men inte så komfortabelt.
Ibland står ju inte kojan i direkt anslutning till huggningen.😉
Så inte mer än en vedkamin.
Fördelen är jämn temperatur även vid en stödvila. Kompletterad med en lös gasolbrännare att koka kaffe och mat på typ camingkök.
Visst är det mysigt med vedkamin,
men inte så komfortabelt.
Ibland står ju inte kojan i direkt anslutning till huggningen.😉
tis 16 sep 2025, 21:22#893802Skall man övernatta med vedeldning så skall det vara en Porin-Matti. I princip en stor plåtlåda som är fullmurad med tegel kring eldstad och rökkanal. Väger väl en bit över 100 kilo. Hittar man ingen sådan begagnad kan man själv bygga en plåtlåda och mura i den.
Håller värmen några timmar åtminstone.
Håller värmen några timmar åtminstone.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).