Uppvärmning

Vilken panna + tank?

5 inlägg 1517 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Vilken panna + tank?

forest.  
#889458Vad ska jag ha för panna och tank till 200kvm hus och 133kvm garage?
pannan ska stå i garaget är ca. 4m vägg - vägg.
hur få ut värmen i garaget en aerotemper eller annat ?

TS

Re: Vilken panna + tank?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#889467Vad tänker du dig för tekniknivå? Det är stor skillnad på om man vill ha något som sköter sig nästan själv eller vill lägga lite mer tid och siktar på minsta möjliga investering.
Jag hade satsat på panna med automatisk tändning, lambdastyrning, övervakning via mobil och automatisk uraskning. Men då är jag mitt i livet och borta stora delar av dygnet. För en pensionär eller andra som är hemma mer så kan det vara lika rätt med en billig panna från östeuropa utan något extra.

Garaget löser du bra med en aerotemper om du inte råkar ha golvvärme i plattan. Fundera dock över ljudnivån på den aerotempern du väljer, en del modeller kan vara bullriga.

forest.  
busholle skrev:Vad tänker du dig för tekniknivå? Det är stor skillnad på om man vill ha något som sköter sig nästan själv eller vill lägga lite mer tid och siktar på minsta möjliga investering.
Jag hade satsat på panna med automatisk tändning, lambdastyrning, övervakning via mobil och automatisk uraskning. Men då är jag mitt i livet och borta stora delar av dygnet. För en pensionär eller andra som är hemma mer så kan det vara lika rätt med en billig panna från östeuropa utan något extra.

Garaget löser du bra med en aerotemper om du inte råkar ha golvvärme i plattan. Fundera dock över ljudnivån på den aerotempern du väljer, en del modeller kan vara bullriga.

Har panna med pellets inne utan tankar men det räcker inte till garaget, har pannrum i garaget och eldade mot 3x500l borö käns för lite och förluster både med flera och kanske dålig isolering på tankarna?

Finna även aerotemper en gammal men drar nya mindre ström och effektivare? den har även ett filter på baksidan som jag inte sett på nya eller finns det ?

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#889524Ska du ha tankar som räcker vettigt till dina 200+133m2 så lär du behöva 3000-3500liter. Panna till en sådan volym lär behövas 60-80kw om man inte ska elda för stor del av dygnet.
Det med filter på baksidan gissar jag är för dammiga miljöer så cellerna inte sätter igen. Det bör finnas nya med sådan funktion.

Var i landet finns du? Skiljer en del på värmebehov i Småland mot Norrland.

forest.  
#889539Västernorrland

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).