Uppvärmning

effekttariff

48 inlägg 9245 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

effekttariff

Töre  
#866512Nån som har kolla på effekttariff hur det kommer påverka oss , som jag fattat det så kommer man mäta när man förbrukar som mest ström ,typ när man kör vedmaskin ,laddar bilen ,värmer verkstaden tillfälligt . Men hur slår det på elräkningen ,jag förbrukar normalt 4000 kw per år ,men vissa dar når jag kanske 100kw ,hur påverkar detta elräkningen, Kommer det löna sig driva vedmaskin med traktorn istället ,glömma tanken på elbil ,har funderingar på sågverk ,ska det vara bensindrivet .

TS
Användarvisningsbild

Re: effekttariff

Vedproducent  
Sture Andersson skrev:Nån som har kolla på effekttariff hur det kommer påverka oss , som jag fattat det så kommer man mäta när man förbrukar som mest ström ,typ när man kör vedmaskin ,laddar bilen ,värmer verkstaden tillfälligt . Men hur slår det på elräkningen ,jag förbrukar normalt 4000 kw per år ,men vissa dar når jag kanske 100kw ,hur påverkar detta elräkningen, Kommer det löna sig driva vedmaskin med traktorn istället ,glömma tanken på elbil ,har funderingar på sågverk ,ska det vara bensindrivet .

Har du förbrukning på 100 KW vissa dagar nu så har du ju säkrat upp ordentligt och betalar dyrt för det nu. Det försvinner och du betalar för dom månaderna du har hög förbrukning endast. Ofta är det väl snittet på dom tre dagarna i månaden med högst förbrukning. Ser själv att jag kommer tjäna på det med hög förbrukning tre månader under vedklyvningen och 25 amp säkring med hög avgift. Nu blir det billigare dom andra 9 månaderna. Men man får till hur man förbrukar sin el.

Bosse1  
#866514https://www.vattenfall.se/fokus/trender ... -off-grid/
Enl statliga Vattenfall..
Man får gå off grid med mossa på taket 😀

Töre  
Vedproducent skrev:
Sture Andersson skrev:Nån som har kolla på effekttariff hur det kommer påverka oss , som jag fattat det så kommer man mäta när man förbrukar som mest ström ,typ när man kör vedmaskin ,laddar bilen ,värmer verkstaden tillfälligt . Men hur slår det på elräkningen ,jag förbrukar normalt 4000 kw per år ,men vissa dar når jag kanske 100kw ,hur påverkar detta elräkningen, Kommer det löna sig driva vedmaskin med traktorn istället ,glömma tanken på elbil ,har funderingar på sågverk ,ska det vara bensindrivet .

Har du förbrukning på 100 KW vissa dagar nu så har du ju säkrat upp ordentligt och betalar dyrt för det nu. Det försvinner och du betalar för dom månaderna du har hög förbrukning endast. Ofta är det väl snittet på dom tre dagarna i månaden med högst förbrukning. Ser själv att jag kommer tjäna på det med hög förbrukning tre månader under vedklyvningen och 25 amp säkring med hög avgift. Nu blir det billigare dom andra 9 månaderna. Men man får till hur man förbrukar sin el.

Jag har 16 amp säkring ,motorn är väl på 8kw om jag inte mins fel , 10 tim 80kw + hus h ström 100kw vist säkringen går i bland om det slår stopp i klyven . Men fortfarande har jag inte fått klart för mig hur det påverkar elräkningen.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  

Effekttariffer har funnit länge. Jag minns den ända från 1970-talet, så det är ingenting nytt.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#866521Du kan kolla in klippet här tex.

Användarvisningsbild

Bax  
#866528Tänk på att skilja på effekt, kW, och energi kWh, annars kan det bli konstiga diskussioner..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#866530Iaf inom Eons område har de varit effekttariff om du har högre huvudsäkring än 63A i massor av år.
Och nu har tex Ellvio kört igång o där räknas effekttariffen ut på månadens 3 högsta Tim-medeleffekter i kW mellan 06:00 o 22:00, övrig tid räknas bara halva effekttoppen o ellvio gör ingen skillnad på helgdagar
Den fasta avgiften är samma på 16-25A

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#866532Ja något riktigt bra sätt att jämna till förbrukningen har jag svårt att se att det kommer bli. Har man hög förbrukning tre dagar i månaden så är det lika bra att ha hög förbrukning resten av dagarna också. Så ingen idé att sprida ut arbetet med hög förbrukning tre dagar i månaden året om. Sommartid som vi i regel har gott om el drabbas lika hårt. Då blir det hög avgift varje månad. Ofta är ju förbrukningen hög vintertid för många och då är det lika bra att den får fortsätta vara det. Nu är det bara med hänsyn till den nya avgiften och inte någon tanke om elpriset. Blir ju lite tvärtom mot vad målet borde vara att platta till förbrukningen.

Användarvisningsbild

Nyborg  
#866537Vi har effektavgift året om, men vintertid även höglastavgift... Falbygdens energi...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#866539Har knappt någon verksamhet hemma på gården i dagsläget utöver normalt boende. Men max effektuttag per dygn varierar mellan 2.5 och 7 kw utan att jag kan se någon rimlig anledning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skogsola skrev:Har knappt någon verksamhet hemma på gården i dagsläget utöver normalt boende. Men max effektuttag per dygn varierar mellan 2.5 och 7 kw utan att jag kan se någon rimlig anledning

Men de per timme de handlar om vid effekttariff

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#866542Ok. Svårt det här men vad jag förstår så visar Ellevios "mina sidor" högsta genomsnittliga effektuttag under en timme för varje enskilt dygn.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#866562Har avsäkrat med 25A i huset.
Så att byta till 16A som vi tänkt är det onödigt?

Användarvisningsbild

Elis76  
Röjkvist skrev:Har avsäkrat med 25A i huset.
Så att byta till 16A som vi tänkt är det onödigt?

Din avsäkring beror helt och hållet på vilket effektuttag Du har.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).