mån 09 dec 2024, 10:38#864469I år provade jag för första gången syrafällning. Fällde i april björk, kvistade upp och körde hem i juni då jag också kapade och klöv. Sedan fick det torka i korgar. I augusti hade det en fin klang och kunde proveldas. Lite bilder som illustration. Jag har sökt runt lite på forumet, hittar info som jag tolkar att björk och rönn lämpar sig bäst för detta, men hur är det med asp, någon som provat? Jag hugger sedan ett par år ett par giganter av detta trädslag varje vår, vill inte ha de jag har närmast ladugården, de förmörkar och dess löv är urtråkiga. Stammarna låter jag numer ligga, det är för mycket jobb med hantering. Jag är äldre och det är tungt. De grova grenarna låter jag ligga då de små inägor jag har är till största delen inhägnade och inget barkar dem bättre än en hästgnagare. Efter ett tag kan jag gå ut och vända på grenarna så de blir barkade runt om. Aspbark ger enbart aska till ingen nytta så det här är toppen och aspbark är ett naturligt avmaskningsmedel.
Nu till en fråga som mest är av nyfikenhet, finns det en "diametergräns" på när det lämpar sig att inte längre syrafälla, alltså, över ett visst antal cm spelar det ingen roll att det syrafälls, vinsten är så liten?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto