Uppvärmning

Premiär för syrafällning

6 inlägg 3407 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Premiär för syrafällning

MilanJo  
#864469I år provade jag för första gången syrafällning. Fällde i april björk, kvistade upp och körde hem i juni då jag också kapade och klöv. Sedan fick det torka i korgar. I augusti hade det en fin klang och kunde proveldas. Lite bilder som illustration. Jag har sökt runt lite på forumet, hittar info som jag tolkar att björk och rönn lämpar sig bäst för detta, men hur är det med asp, någon som provat? Jag hugger sedan ett par år ett par giganter av detta trädslag varje vår, vill inte ha de jag har närmast ladugården, de förmörkar och dess löv är urtråkiga. Stammarna låter jag numer ligga, det är för mycket jobb med hantering. Jag är äldre och det är tungt. De grova grenarna låter jag ligga då de små inägor jag har är till största delen inhägnade och inget barkar dem bättre än en hästgnagare. Efter ett tag kan jag gå ut och vända på grenarna så de blir barkade runt om. Aspbark ger enbart aska till ingen nytta så det här är toppen och aspbark är ett naturligt avmaskningsmedel.
Nu till en fråga som mest är av nyfikenhet, finns det en "diametergräns" på när det lämpar sig att inte längre syrafälla, alltså, över ett visst antal cm spelar det ingen roll att det syrafälls, vinsten är så liten?

TS
Användarvisningsbild

Re: Premiär för syrafällning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864481Asp fungerar utmärkt att syrfälla, både om man vill ha ved eller såga stockarna till brädor.

hfab  
MilanJo skrev:Nu till en fråga som mest är av nyfikenhet, finns det en "diametergräns" på när det lämpar sig att inte längre syrafälla, alltså, över ett visst antal cm spelar det ingen roll att det syrafälls, vinsten är så liten?

Nej.
Det kan faktiskt gå fortare att torka syrfäld grov asp, än om du fäller och kapar innan påsk. (som man ska göra)

jannee  
#864559Man bör vänta tills löven är fullt utslagna, därpå är det läge att syrfälla.
Sedan är det perfekt att upparbeta det syrfällda när getingarna byggt sina bon 😀 🤬

Användarvisningsbild

MilanJo  
hfab skrev:
MilanJo skrev:Nu till en fråga som mest är av nyfikenhet, finns det en "diametergräns" på när det lämpar sig att inte längre syrafälla, alltså, över ett visst antal cm spelar det ingen roll att det syrafälls, vinsten är så liten?

Nej.
Det kan faktiskt gå fortare att torka syrfäld grov asp, än om du fäller och kapar innan påsk. (som man ska göra)

Oj, det var ju verkligen bra!

TS
Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864686Jag har slutat surfälla efter att jag skaffade vedmaskinen för den klyver allt och då torkar
det mkt fort i nätsäckarna. Det är bara ved, överjobba inte.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).