Uppvärmning

Ny vedpanna Baxi Excellent 40 eller Effekta Lambda II 35

8 inlägg 1086 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Ny vedpanna Baxi Excellent 40 eller Effekta Lambda II 35

micha der kontrabass  
#856833 Min bara 10 år gamla Effecta Lambda 35 har lagt av pga av hål i brännkammaren direkt ovanför keramiken.

Effecta erbjuder mig ca 10% rabatt på good will på en ny lambda II 35, men vågar jag köpa samma panna igen? Har sneglad på Baxi Excellent 40 och pratad med Baxi om lambda, men de säger att lambdastyrningen inte funkar med min långa skorsten (nästan 8m) pga för låg röktemperatur och medföljande risk för kondens längst uppe. Sitter en syrafast slang på 125mm i skorstenen.

Ska man gå tillbaka till en panna utan lambdastyrning efter 10år med?

Har tyvärr aldrig kollat rökgastempen uppe i skorstenen, men sotarn var nöjd och den rann inget vatten ur sotluckan, så nog har det väl funkat med Effectan.

Det verkar vara en påtaglig skillnad mellan pannorna, i alla fall viktmässigt, 400kg Effecta mot 615kg Baxi, även om Baxin är 25cm högre...

På pappret skiljer det bara en halv % mellan med lambda och utan i verkningsgraden på Baxin.

Är lite vilse nu, måste ju fatta ett beslut ganska snart, för vintern, ja ni vet...

Någon som har ett bra tips eller en åsikt?

vänligen
Michael

TS
Användarvisningsbild

Re: Ny vedpanna Baxi Excellent 40 eller Effekta Lambda II 35

Nyborg  
#856842 Om baxin väger 50% mer, så borde det vara mer material i den. Tjockare plåt, mer keramik osv. Hur mycket skiljer det I pris?

micha der kontrabass  
#856843 Prisskillnad är normal 8000kr mer för Baxin, mer för mig då jag får rabatt på effectan. Men det är inga jättesummor.

Som sagt, baxin skulle vara utan lambda i det här fallet, har 170l vedmagasin mot 145l på effectan. Effekten är på 33 resp 35kW

Baxin känns mycket mer reellt, men som sagt, jag har eldat med lambdastyrning i 10år. Det är väl det enda som talar mot Baxin, men kanske är skillnaden inte så stor? Jag behöver inte en massa elektroniskt lull-lull.

Lambdastyrningen eller spällmotorerna har dock aldrig krånglat för mig. Med 5mm plåt i effectan är kanske lite för lite?

vänligen
Michael

TS
Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#856844 Atmos är väl en populär panna med som många är nöjda med....

micha der kontrabass  
Zixten skrev:Atmos är väl en populär panna med som många är nöjda med....

Har väntad på det. Om jag frågar ska jag äta ris eller nudlar kommer alltid nån med ät potatis... Det ska vara så och det är så interforum funkar.

Men valet står bara mellan Effecta lambda II och Baxi Excellent 40 utan lambda. Och frågan för mig är då, är lambdastyrningen så avgörande på baxi, eller känns det bara för mig som ett steg tillbaka? Är Baxi så mycket bättre/håller längre än Effecta att det är värd det ändå även utan lambda?

Har tittat på en Baxi Excellent 30 utan lambda som installerades för ett år sen och har en mycket nöjd ägare.

vänligen
Michael

TS
Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#856850 Nu när jag kollat lite på ny panna har ingen av de jag pratat med rekommenderat lamdastyrning, kanske är det för att jag också har lång pipa som dom inte rekommenderat det...
Jag har inte varit så intresseradav det heller så jag vet egentligen inte för eller nackdelar...

Om jag skulle välja en likadan panna hade jag nog först försökt att ta reda på varför den gamla bara hållt i 10 år.
Om det är jag själv som eldat fel, kanske eldat mycket ek som tydligen inte är snällt vid pannor, eller om det är pannan som är dålig? Eller kanske att det var ett känt problem med din modell av panna från den tiden, men som tillverkaren ändrat i konstruktionen och fått till en bättre hållbarare panna nu.

Sen kan jag tycka att 10% är lite för dålig kompensation för att dom sålt en panna till mig som inte håller.

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#856878 Jag har själv en Effecta Lamda 2 och min syster har det också. Min är från 2017 syrrans äldre, tror den är från runt 2012. Jag tycker de har bra teknologi men kundbemötandet har blivit sämre. Jag skulle inte vilja vara utan lambdasonden då man hör och ser på displayen hur den reglerar luftflödet. Det finns andra pannor med lambda sond men valet föll på Effecta för mig pga att syrran var nöjd med den och det var den enda man kunde docka en pelletsbrännare mot då om man i framtiden såg behov för det.

micha der kontrabass  
#856899 ja, man får onekligen en mycket modern panna för pengarna på effecta. Kundservicen har jag aldrig upplevt riktig bra, man vill inte prata med slutkund, allt ska helst gå via en återförsäljare. Bemötandet nu var dock bra, men rabatten skulle de heller inte prata med mig om utan med montören. Nu råka jag känna den ganska väl...
Jag upplevde att effectapannan reglerade lite väl mycket och ibland ganska trögt, särskilt i början på eldningsprocessen. Såg att det står att veden ska har mellan 15-20% fukthalt. Tycker det är mycket. Jag mätte några gånger och hade nästan alltid mellan 10-14%. Men uf för torr ved rostar inte panna sönder.

@Zixten,
tyvärr kan jag djupkolla den gamla pannan först, när den är ute ur pannrummet. Men enligt Effecta är det inga förändringar gjorda i den delen som är sönder.
Det lär i alla fall vara mycket mera "kött" i en baxi om den väger 1,5 gånger så mycket.
Jag lutar mer mot Baxi ikväll, svärmor har en Solo Innova, der var det bara Baxis pelletsbrännare som krånglade, som sattes dit senare.

vänligen
Michael

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).