tor 16 maj 2024, 17:09#844155Min utrangerade vedpanna står nu i källaren. Jag tänker få ut den själv (i bitar).
Finns det några här som huggt upp sin gamla panna?
Alla tips och råd emottages tacksamt.
Uppvärmning
Upphuggning av panna
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
tor 16 maj 2024, 20:13#844166
Och hur vet Du att den var fri från asbets??
Även gammalt fönsterkitt innehåller asbets vilket de flesta inte känner till.
Bax skrev:Gjutjärn eller plåt?
Jag tog bort en gammal plåtpanna med tigersåg, kofot och våld.
Och hur vet Du att den var fri från asbets??
Även gammalt fönsterkitt innehåller asbets vilket de flesta inte känner till.
Usus magister est optimus
tor 16 maj 2024, 20:42#844169Eftersom det var min egen panna på min egen gård och jag gjorde det själv så får jag utsätta mig för hur mycket asbest jag vill.
Jag bar dock andningsmask för jag var mer orolig för allt sot och askan och vad nu de innehåller.
Jag bar dock andningsmask för jag var mer orolig för allt sot och askan och vad nu de innehåller.
Re: Upphuggning av panna
fre 17 maj 2024, 05:24#844184Om den inte bredare än dörrhålen brukar rörkrökarna ha kärror för att ta ut dom hela
De har även grejer för köra upp dom för en ev källartrapp med.
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
fre 17 maj 2024, 06:32#844189Hjälpte en granne att ta upp en panna från källaren. två man och en bra säckkärra så fick vi den till dörren och uppför trappan tog vi den med vinschen på griplastarkärran. Hade det inte varit för taket över trappen så hade vi tagit den med gripen.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
fre 17 maj 2024, 06:40#844190
Nä inget märkvärdigt. Töm den på vatten, spaka ut den lite på golvet och sedan gå lös med tigersåg och kofot. Det var som sagt en plåtpanna.
Jag hade mycket hellre tagit ut den hel som i exemplen ovan, vilket jag gjorde med nästa panna (jag har haft en förkärlek att köpa begagnade pannor, suck), men omständigheterna just där och då gjorde att det var bättre att slakta den.
Rossignol skrev:Bax skrev:Gjutjärn eller plåt?
Jag tog bort en gammal plåtpanna med tigersåg, kofot och våld.
"Skalet" är plåt. Men rökkanalerna gissar jag är gjutjärn. Hur gick du tillväga?
Nä inget märkvärdigt. Töm den på vatten, spaka ut den lite på golvet och sedan gå lös med tigersåg och kofot. Det var som sagt en plåtpanna.
Jag hade mycket hellre tagit ut den hel som i exemplen ovan, vilket jag gjorde med nästa panna (jag har haft en förkärlek att köpa begagnade pannor, suck), men omständigheterna just där och då gjorde att det var bättre att slakta den.
fre 17 maj 2024, 16:54#844253
Den nu aktuelle rörmokaren befattar sig inte sådant utan lejer ut det på någon skrotfirma som tar några tusen för jobbet.
gnisten83 skrev:Om den inte bredare än dörrhålen brukar rörkrökarna ha kärror för att ta ut dom hela
Den nu aktuelle rörmokaren befattar sig inte sådant utan lejer ut det på någon skrotfirma som tar några tusen för jobbet.
TS
Re: Upphuggning av panna
lör 18 maj 2024, 06:36#844291
Men han hade ju grejer för att få ner en ny!
Endel gör de enkelt för sig
Rossignol skrev:gnisten83 skrev:Om den inte bredare än dörrhålen brukar rörkrökarna ha kärror för att ta ut dom hela
Men han hade ju grejer för att få ner en ny!
Endel gör de enkelt för sig
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar