Uppvärmning

Veldningsstatistik sökes, barrträd/lövträd

42 inlägg 5606 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Veldningsstatistik sökes, barrträd/lövträd

DennisCA  
#826352 Nån som vet hur stor andel av veden som eldas i sverige eller norden är barrträ vs lövträ?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Veldningsstatistik sökes, barrträd/lövträd

Torbjörn Johnsen  
#826362 Kort men oprecist svar:
I värmeverken: mest barr
I villapannor och kaminer: mest löv

Användarvisningsbild

Re: Veldningsstatistik sökes, barrträd/lövträd

DennisCA  
#826363 Jag eldar blandat där hemma i kakelugnen och bastukaminen men skulle säga övervikt på barrträ, jag trodde detta var normen för de flesta men började ju undra. Svårt att hitta nån statistik.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Veldningsstatistik sökes, barrträd/lövträd

machonisti  
#826489 Har hittills eldat det som inte gått att sälja. Nu går däremot allt att sälja så då tänkte jag börja elda björk.

Användarvisningsbild

Re: Veldningsstatistik sökes, barrträd/lövträd

halvproffs  
#826493 90%Björk och 5% rönn.5%asp

Användarvisningsbild

Re: Veldningsstatistik sökes, barrträd/lövträd

Granstorp  
#826497 I mitt fall så hamnar barrveden i vedpannan och björkveden säljs! Att mata vedpannan med något som du kan få 1000kr/m3 för tycker jag är galet!

Användarvisningsbild

Re: Veldningsstatistik sökes, barrträd/lövträd

Högliden  
#826498 Utan att ha siffror skulle jag gissa att de flesta skogsägare eldar mestadels med barr och småskvättar av annat udda löv, och säljer björkveden precis som Granstorp skriver.(så gör jag också)
De flesta som köper ved eldar med björk, då det anses vara överlägset, och då framförallt i kaminer, kakelugnar och öppna spisar.

Avatar Fallback

Re: Veldningsstatistik sökes, barrträd/lövträd

jannee  
#826536 Har själv gjort som Högliden påstår, men insett att det egentligen inte alls så smart.
Nu är det bästa att sälja skitveden som bränsleved och i stället elda björk, bok, asp och ek.
Mycket mindre arbete i förhållande till energiutbytet.
Eldade många år med rutten gran (granvirket efter Gudrun), var bara problem, pannan tjärade igen och fick elda mycket och ofta.

Användarvisningsbild

Re: Veldningsstatistik sökes, barrträd/lövträd

Sjögård 4  
#826541 När vi hugger ved sorterar vi björk/löv till vedbacken och barr till massaved (om det blir >10m³fub).
Blir det mycket barr på vedbacken sorterar jag björk och blandved.
I egen vedpanna prioriteras alltid björk.

Avatar Fallback

Re: Veldningsstatistik sökes, barrträd/lövträd

r93  
#826567 Vedpanna, 90% Björk, 5% Ask resterande ek, al, asp…

Ett år för länge sedan så var jag lat så det blev bara gran som ved, men det blev en kall vinter så, jag ledsnade totalt på att springa och fylla pannan, så nu är det björk som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Veldningsstatistik sökes, barrträd/lövträd

Högliden  
#826570
jannee skrev:Har själv gjort som Högliden påstår, men insett att det egentligen inte alls så smart.
Nu är det bästa att sälja skitveden som bränsleved och i stället elda björk, bok, asp och ek.
Mycket mindre arbete i förhållande till energiutbytet.
Eldade många år med rutten gran (granvirket efter Gudrun), var bara problem, pannan tjärade igen och fick elda mycket och ofta.


Jaa... det kanske är det bästa...
Jag gör egentligen bara "som jag alltid gjort" utan eftertanke, och det betyder ju inte att det är bästa sättet...
Tack för en annan synvinkel, det låter rimligt nu när priserna på brännved är så höga!

Avatar Fallback

Re: Veldningsstatistik sökes, barrträd/lövträd

Tralsmo  
#826586 Nu eldar ju inte ja med ved längre.

Men när ja gjorde de så vad de björk å i enstaka fall fina baggaträ.

Grabben eldar fortfarande me i stort sett björk.
Gör vi åtgärder i min skog så hamnar alltid en årsved björk i hans välta om de räcker till de vill säga.

Ja håller nog me Janne.
Sälj chiten å behåll de som är bra.

Avatar Fallback

Re: Veldningsstatistik sökes, barrträd/lövträd

Brorsan  
#826679 Jag eldar nästan bara tall och gran, blir nog häften - 2/3 av veden från bakar efter sågningen resten toppar och torrträd.
Björk är nog bara ett par dagars eldning, övrigt löv ett par veckor.

Användarvisningsbild

Re: Veldningsstatistik sökes, barrträd/lövträd

Vildmark  
#826688 Eldar i huvudsak bakved av gran och pinneved av björk, fula bitar som blivit för korta för att säcka eller för långa. Vedmarknaden efterfrågar all typ av ved, utom ek här hemmavid. Ek sparar jag så det ska bli grillved åt grillfolket framöver.

Användarvisningsbild

Re: Veldningsstatistik sökes, barrträd/lövträd

Rossignol  
#826698
jannee skrev:Har själv gjort som Högliden påstår, men insett att det egentligen inte alls så smart.
Nu är det bästa att sälja skitveden som bränsleved och i stället elda björk, bok, asp och ek.
Mycket mindre arbete i förhållande till energiutbytet.
Eldade många år med rutten gran (granvirket efter Gudrun), var bara problem, pannan tjärade igen och fick elda mycket och ofta.


Räckte det att elda med lövved för att bli av med tjäran?
Hur lång tid tog det i så fall?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).