Uppvärmning

Köpråd begagnad vedpanna 30-50kW

6 inlägg 2265 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpråd begagnad vedpanna 30-50kW

widetrak  
#817957 Värmer i huvudsak med bergvärme idag men har även en gammal vedpanna som jag funderar på att byta ut mot en bättre begagnad, för att kunna kompletteringselda eller ha som backup helt enkelt. Jag har även möjlighet att elda flis men jag tror att tillgången på vanlig ved kommer att vara bättre en tillgången på flisved.

Jag tänkte lägga upp objekt löpande här för att se om ni har några värdefulla omdömen att lämna om pannorna i fråga?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd begagnad vedpanna 30-50kW

widetrak  
#817958 Första objektet är en Veda 35 miljö. från 1997. 35kW
https://www.veda.fi/sv/produkter/veda-v ... /veda-35m/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd begagnad vedpanna 30-50kW

widetrak  
#817964 Hs Perifal Solo Plus 30kW vedpanna från 1992?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd begagnad vedpanna 30-50kW

Göt  
#817995 30 år gammal plåtpanna ja det kan gå bra men hur länge håller den, går ju sönder förr eller senare och 30 år är en lång tid för en panna

Användarvisningsbild

Re: Köpråd begagnad vedpanna 30-50kW

widetrak  
#818029 Jag är självklart medveten om riskerna. Och skicket får bedömas på objektet i fråga. Sen har varje modell av panna sina för och nackdelar vilka jag efterfrågar här. Tunn plåt som brinner upp på 20 år kan vara en sån upplysning.
Men i förra kåken eldade vi en sundsvallspanna från 1947 med vedförugn. Funkar fortfarande hur bra som helst än idag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd begagnad vedpanna 30-50kW

Nyborg  
#818034 Soloplussen har 7mm plåt, 5mm tror jag i tuberna. Sen om den blir tunnare efter tidens tand kan vara troligt på utsatta ställen. Viktigt att keramikinsatsen är i gott skick, kostar nog runt 5000 att köp ny...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).