Uppvärmning

Negativ inställning till veduppvärmning

51 inlägg 6750 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Negativ inställning till veduppvärmning

toker72  
#808172 9500 kwh till värme låter mycket i ett nytt hus men det kanske är väldigt stort. Att du har svårt med regleringen vid bergvärme gör ju inte automatiskt att regleringen skulle fungera på annat sätt vid tex vedvärme du har ju även då en styrning som måste justeras in på rätt sätt om du ska få jämn värme inne.

Ent  
#810968 Uppgraderade från Albin+små tankar till Vedex 3300 och 2 kubiks tank för ett par år sedan. Nu när det börjar shunta ut 26-30 grader i systemet under nätterna har jag ändå varmvatten en hel vecka. Pannan är mitt i huset så spillvärmen ger 'golvvärme' i badrummet ovanför, plus värmen från murstocken. Torpargrunden hålls kruttorr, kläderna torkar och ventilationen funkar. Än så länge kan jag tycka att det är mysigt att vara ute och hugga på senhösten och upparbeta i vårsolen. Det har tagit ett antal år att successivt få till en rationell hantering med egen ATV+ vagn, baklastare, vedmaskin, pallar/säckar, ordna golven i uthuset så det funkar med pallyft mm. Summa summarum hade jordvärme varit bekvämare men jag hade väl varit ännu stelare och det hade varit väldigt tätvuxet kring gårdsstället. Maskininvesteringarna har dock genererat underskott som kvittats mot intäkter i rörelsen vilket inte är fy skam, jag äger hellre saker än skattar. En värmepump sparar el så länge den lever men inom 10-20 år är den dödsdömd och måste bytas ut till en betydande kostnad.

Under högvintern eldar jag varje kväll medan man ändå slötittar på burken innan sängdags. Ren trivsel för mig i alla fall 😇 .
Senast redigerad av Ent ons 06 sep 2023, 19:01, redigerad totalt 1 gång.

jannee  
#810970 Bortsett från allt skräp man drar in vid vedhanteringen finns det inget som varken kroppen eller huset mår så bra av som just vedeldning/värme.
ALLA hus som värms med ved får automatiskt ett bättre inomhusklimat - bättre luftcirkulation.

Användarvisningsbild

Sjögården  
jannee skrev:Bortsett från allt skräp man drar in vid vedhanteringen finns det inget som varken kroppen eller huset mår så bra av som just vedeldning/värme.
ALLA hus som värms med ved får automatiskt ett bättre inomhusklimat - bättre luftcirkulation.

När man som jag drabbas av händelser eller sjukdom som omöjliggör fortsatt vedhantering, annat än i trivseleldning, är det guld värt att ha laddat med jordvärme och solceller.
Mina elavtal ger minskad förbrukning under soltimmarna under dagen när oftast strömmen är som dyrast och en hel del säljer vi under samma timmar.
Och förbrukningen för köpt el ligger på heldagspris, med betydligt lägre pris åtminstone senaste årens genomsnitt.
Om framtiden vet vi ju inte mycket så där får vi bara gissa😉

Användarvisningsbild

Bond.J  
#811149 Det är nog onödigt att smutskasta både värmepump där det inte finns alternativ, och vedeldning som ju är lagrad solenergi till vintern när solen inte lyser. Tittar vi på energi(el)balansen, så vore det nog samhällsekonomiskt rätt att inte värma huset med en så högvärdig energikälla som el. Jag själv klarar inte av vedeldningen längre, men har valt att behålla vedpannan tills vidare, och har kopplat in en flispanna i en container direkt på vedpannan. Däremot får jag varje år frågan från värmepumpsägare om jag har någon ved att sälja. De får köpa av andra, men varför är det så mycket bättre att använda ett högvärdigt energislag till uppvärmning kombinerat med ineffektiv vedeldning, än effektiv vedeldning som huvudsaklig uppvärmningskälla? Jämför man dagens energianvändning med den för 50 år sedan är vi radikalt mycket ineffektivare idag. (Jämför hur mycket som stoppades in i systemet med vad som togs ut nu och då). Vi tror på villfarelsen att vi är effektivare nu, men det är helt tvärtom! Borde inte hacka på vedeldarna, men vi ska heller inte hacka på dem som jobbar på kontor och väljer värmepump så att vi som hellre håller till i naturen slipper!

Hema  
aho skrev:Verkar som de har en viss av spån och annat från skogen också:
https://www.energinyheter.se/20230323/2 ... a-biomassa

Men sedan politikerna tog beslut om en energiöverenskommelse 2012 har konverteringen av fossila bränslen i stora kraftvärmeverk tagit fart och det är till stor del pellets, skogsflis och en del halm som har ersatt stora mängder kol och naturgas i Danmark, säger Kristine van het Erve Grunnet
.

Tack för den länken. 👍

Användarvisningsbild

AndersCalder  
#811878 🌳
Sjögården skrev:
jannee skrev:Bortsett från allt skräp man drar in vid vedhanteringen finns det inget som varken kroppen eller huset mår så bra av som just vedeldning/värme.

När man som jag drabbas av händelser eller sjukdom som omöjliggör fortsatt vedhantering, annat än i trivseleldning, är det guld värt att ha laddat med jordvärme och solceller.
Mina elavtal ger minskad förbrukning under soltimmarna under dagen när oftast strömmen är som dyrast och en hel del säljer vi under samma timmar.
Och förbrukningen för köpt el ligger på heldagspris, med betydligt lägre pris åtminstone senaste årens genomsnitt.
Om framtiden vet vi ju inte mycket så där får vi bara gissa😉

Har full förståelse för om man gör andra val än jag gjort i synnerhet kopplat till sjukdom eller andra händelser. 🙏

TS

80-90  
toker72 skrev:9500 kwh till värme låter mycket i ett nytt hus men det kanske är väldigt stort. Att du har svårt med regleringen vid bergvärme gör ju inte automatiskt att regleringen skulle fungera på annat sätt vid tex vedvärme du har ju även då en styrning som måste justeras in på rätt sätt om du ska få jämn värme inne.

Sent svar från mej ! Men har ett hus till som eldas m ved å det är mycket enklare å ställa önskad värme m den shunten där . Här ska man in å ändra värmekurvor å massa elände . Å 9500 kWh totalt är väldigt moderat el andvändning ca 30% mindre än medelhuset i samma st .

Användarvisningsbild

toker72  
#811920 Har du modern vedeldning så har man ofta en automat shunt med värmekurva och dom brukar vara ganska enkel att justera in oberoende om det är ved eller vp som värmer så har man ofta en värme kurva. 9500 totalt är nog rimlig förbrukning men 9500 kwh till värme i ett nybyggt hus är mycket. Vilken vp har du eftersom den är svår att justera in ?

80-90  
toker72 skrev:Har du modern vedeldning så har man ofta en automat shunt med värmekurva och dom brukar vara ganska enkel att justera in oberoende om det är ved eller vp som värmer så har man ofta en värme kurva. 9500 totalt är nog rimlig förbrukning men 9500 kwh till värme i ett nybyggt hus är mycket. Vilken vp har du eftersom den är svår att justera in ?

Ivt .

Användarvisningsbild

toker72  
#811935 Dom brukar styra på returtempen men hur som helst ska inta vara några problem få rätt kurva och sen komplettera styrningen med innegivare som löser ev blåst eller solinstrålning men har du ingjuten golvvärme kan det vara problem i vissa fall.

Ent  
#811936 Off topic, men med Thermomatic CBJ shuntautomatik (vilken utgått och är ersatt av EC Home) och endast en inomhusgivare så diffar innetempen mindre än en grad på årsbasis, bor i timrad och brädfodrad Norrbottensgård med ytterst tunn isolering på själva timret.

Har aldrig förstått det där med utegivare och förinställda kurvor. Det kan ju vara plusgrader men blåsa storm och då vill man kanske shunta ut mer värme än vid -20 och vindstilla. Det är innetempen som är intressant och det hanterar shuntautomatiken med glans.

Användarvisningsbild

toker72  
#811942 I ett hus med hyffsat öppen planlösning funkar enbart innegivare men andra hus mindre bra och får man tex solinstrålning i rumnet där givaren sitter eller om den värms av ugn eller dylikt blir det kna jag förespråkar utegivare och innegivare som jobbar tillsammans.

80-90  
toker72 skrev:Dom brukar styra på returtempen men hur som helst ska inta vara några problem få rätt kurva och sen komplettera styrningen med innegivare som löser ev blåst eller solinstrålning men har du ingjuten golvvärme kan det vara problem i vissa fall.

Har givare på alla slingor!!

Användarvisningsbild

toker72  
#811945 Om man har det till en värmepump så bör man ha nån typ av arbetstank så vp får ok flöde även om slingorna stänger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).