Uppvärmning

Askkakor, får ni det med när ni eldar?

19 inlägg 3923 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Askkakor, får ni det med när ni eldar?

jannee  
#786339 Förr i tiden efter vad jag erfart halkbekämpade polackerna sina vägar med aska.
Satan vad lastbilen blev skitig.

Användarvisningsbild

Re: Askkakor, får ni det med när ni eldar?

JensSkoog  
#786341
jannee skrev:Förr i tiden efter vad jag erfart halkbekämpade polackerna sina vägar med aska.
Satan vad lastbilen blev skitig.

Det är förskel på aska och aska som har sintrat.
När askan sintrar sker det en process som smältar partiklar i hop
Sitat från Wikipedia se; "Sintring är en process där fasta partiklar sammanfogas till ett större objekt vid höga temperaturer, dock under smältpunkten. Sintring är en diffusionsbaserad process och därför är höga temperaturer nödvändiga. De fasta partiklarna pressas ofta till sin slutgiltiga form och när temperaturen ökar, ökar diffusionen mellan partiklarna och atomer förflyttas och partiklarna fogas samman."
Lera som utsätts för värme högre än normalt, sintrar och blir nästan som glas. I gamla dar när man eldade med kol i tegelbränneriorna och det var svårt att hålla jamn temeratur i hela ugnen, blev ofta en del av tegelen kasserad eftersom den sintrade för mycket. Jag bodde brevid ett gammalt tegelbränneri att par år, och där var alla vägar och stigar gjorde av sintrat lera. Sintrat aska vill inte flyga som ordinarie aska, men den känns nästan som småsten.

Avatar Fallback

Re: Askkakor, får ni det med när ni eldar?

Piraboin  
#786343 när torvaskan kommer ur pannan så¨dammar den som fann men när den har legat i fukt och regn ett par dagar blir den som grus och lika tung för några år sedan när vi höll på å fixa skruven (uppkapat rör med synglig skruv pga nötta skruvingar ) men vintern kom å störde oss så mera vatten än normalt rann inn i askgropen så betedde sig askan som flytande betong

Avatar Fallback

Re: Askkakor, får ni det med när ni eldar?

Hema  
#786356
JensSkoog skrev:
jannee skrev:Förr i tiden efter vad jag erfart halkbekämpade polackerna sina vägar med aska.
Satan vad lastbilen blev skitig.

Det är förskel på aska och aska som har sintrat.
När askan sintrar sker det en process som smältar partiklar i hop
Sitat från Wikipedia se; "Sintring är en process där fasta partiklar sammanfogas till ett större objekt vid höga temperaturer, dock under smältpunkten. Sintring är en diffusionsbaserad process och därför är höga temperaturer nödvändiga. De fasta partiklarna pressas ofta till sin slutgiltiga form och när temperaturen ökar, ökar diffusionen mellan partiklarna och atomer förflyttas och partiklarna fogas samman."
Lera som utsätts för värme högre än normalt, sintrar och blir nästan som glas. I gamla dar när man eldade med kol i tegelbränneriorna och det var svårt att hålla jamn temeratur i hela ugnen, blev ofta en del av tegelen kasserad eftersom den sintrade för mycket. Jag bodde brevid ett gammalt tegelbränneri att par år, och där var alla vägar och stigar gjorde av sintrat lera. Sintrat aska vill inte flyga som ordinarie aska, men den känns nästan som småsten.

Borde inte sådan lera vara bra att mura med i eldningsstäder?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).