Uppvärmning

Värme i verkstad

24 inlägg 6843 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Värme i verkstad

Ratelle  
#786970 Håller på och förbereder för en verkstad på ca 120 m2, undrar om den är miljögodkänd

Avatar Fallback

Re: Värme i verkstad

Brorsan  
#786978 Det tror inte jag.
Verkningsgraden ska nog ligga mycket högre för att godkännas.

Avatar Fallback

Re: Värme i verkstad

Blondin 750  
#786998 Den dåliga verkningsgraden kompenseras väl upp av att den troligtvis inte är så kinkig på bränslet, mycket praktiskt i en verkstad…😉

Avatar Fallback

Re: Värme i verkstad

ryssjank  
#787111 Det är en sht 30, den är ursprungligen tänkt att stå inomhus. Pannkroppen är gjord av ca 5mm plåt och har ingen utvändig isolering så att den strålar ut värme från plåten också. För att ta tillvara den strålningsvärmen byggde jag ett lufttätt plåthus utanpå pannan som jag sedan isolerade och klädde med trp-plåt. Jag har byggt den på en typ lastpall som skyddas av minerit och trp-plåt så att den går att flytta. Luften cirkulerar genom spirorören förbi pannkroppen och igenom den. Anledningen till att jag har gjort den mobil är att jag vill hålla minst armlängds avstånd till byråkrater. Sotare och försäkringsbolag hade då inget att anmärka utan det gäller ju att använda sunt förnuft så att tillexempel gnistor från skorstenen inte kan antända något. Jag eldar varannan timme med två lager ved, fyra klabbar per varv. Det var mycket jobb med att göra pjäsen så jag kanske skulle rekommendera att bara ansluta spirorör direkt på pannan och sätta en kanalfläkt på röret som blåser in i pannan, då kanske man kan elda hårdare, jag lyckades överhetta min fläkt så att den stannade, men startade efter att den svalnat. Sedan isolerar man allt och skyddar med trp-plåt.

Avatar Fallback

Re: Värme i verkstad

V838  
#787115 Hej

Kolla hos Vänertekno, de säljer vedeldade varmluftspannor av märket Defro, har en 35 kw själv som jag är mycket nöjd med

Avatar Fallback

Re: Värme i verkstad

Brorsan  
#787571 "Anledningen till att jag har gjort den mobil är att jag vill hålla minst armlängds avstånd till byråkrater. Sotare och försäkringsbolag hade då inget att anmärka"

Helt optimalt för en lokal som man värmer upp ibland.

Ang. mitt svar om verkningsgrad - miljögodkännande. Det är ju bara att slänga in ett par vedträn till. Och det ingår i det ca 30 åriga kretslopp som min ved tillhör.
Armlängds avstånd till byråkrater vill väl alla ha. Helst längre. 👍

Användarvisningsbild

Re: Värme i verkstad

Persimongreger  
#791332 Lånar denna tråden lite. Hoppas det är okej!
Jag har ett kallgarage som jag använder som verkstad också. Är på 35 kvm. Skruvar inte mycket men när jag väl är där så vill jag kunna värma upp det. Vad är en smidig och billig lösning? Luftvärmepump?

Användarvisningsbild

Re: Värme i verkstad

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791333 Jag kör med luftvärmepump på 16 grader. Fungerar utmärkt och drar väldigt lite ström.

Avatar Fallback

Re: Värme i verkstad

sman9k  
#812243
V838 skrev:Hej

Kolla hos Vänertekno, de säljer vedeldade varmluftspannor av märket Defro, har en 35 kw själv som jag är mycket nöjd med


Vad är det för pris på en sådan?
Vet du pris på den större modellen?

Hur länge brinner ett inlägg?
Går det elda "försiktigt" så det värmer länge?
Verkningsgrad?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).