Uppvärmning

Värme i verkstad

24 inlägg 8331 visningar 11 följer Svara, dela mm...   

Värme i verkstad

Sture Andersson  
#784618 Hur värma en verkstad ,tankar runt det.

Har byggt en verkstad på 100m2 , volym 400m3.
Jag har bara tänkt ha värme i verkstaden när jag ska göra ett jobb där ,annars får det bli kallt.
Har ingen isolering i plattan ,så det är fortfarande plusgrader i verkstaden ,fast ingen värme tillförts .
Eftersom jag tänkte värma bara i bland så måste det jag värmer med ha väldigt hög effekt .

Olika saker jag funderat på som värmekälla .

Luft värmepumpar två stycken .
Nackdel ,elen är dyr ,dålig på att få upp värmen fort.

Kulvert från huset 60m .( ved panna i huset )
Nackdel, kulvert dyr ,tömmer värmen i huset snabbt .

Dieselvärmare typ kanon .
Nackdel ,tydligen inte nyttigt vara i lokalen ,
Fördel billig .

Vedpanna i en container utanför verkstaden ,och två aerotemperar i verkstaden .(Glykål)
Nackdel ,mycket arbete få till det .
Fördel ,billigt värma ,har en baxi panna i huset som är 20 år ,kanske dax byta den och sätta in en ny ,och ta den gamla till verkstaden .
Kom med ider och förslag .

TS
Användarvisningsbild

Re: Värme i verkstad

Bax  
#784621 Varmluftspanna eldad med ved eller pellets.
Du kommer dock efter en tid inse att det är gott med några graders grundvärme och då är en sådan inte så bra. Då funkar nog en L/L-värmepump.

Användarvisningsbild

Fredrik320  
#784623 Det beror väl på vad du har för budjet och vad som är viktigast för dig ifall det skall vara snabb värme, krav på underhåll osv.

Kör med en 65kw oljepanna med skorsten i min verkstad på 500m3. Underhållsvärme hela vintern och höjer temperaturen mycket snabbt då det behövs samt blandar luften effektivt då den blåser ordentligt. Förra vintern gick det ca 300l olja i södra Finland.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
1671268762_alloljekamin-1_a.jpg

https://www.alloljepannor.se/sv/produkter/alloljekamin
Det finns redan trådar i detta ämne, kanske bäst att slå ihop de trådarna?
Hsh jag fick tag i en begagnad alloljepanna härom året och den har sina fördelar.
Den har en fläkt som sprider värmen och är jämfört en dieselkanon nära ljudlös
även om den såklart låter en del. Jag har åxå en aerotemper som jag knappt använder
alls annat än som värme utjämnare med den inbyggda fläkten.
Alloljepannan kostade inklusive hembyggd skorsten under 10000kr

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784648 Har en luft vp i min verkstad på 50m2 o ca 220m3 volym och de funkar fint och i november ifjol kostade de 500kwh med 17gr.
Nu har jag grävt in kulvert på 20m o satt en aerotemper och den är de bra klös i.
En 50kw vedpanna o 3m3 tankar har klarat de bra men de märks idag när de var -18 ute ….

Sture Andersson  
Slurfi skrev:
1671268762_alloljekamin-1_a.jpg

https://www.alloljepannor.se/sv/produkter/alloljekamin
Det finns redan trådar i detta ämne, kanske bäst att slå ihop de trådarna?
Hsh jag fick tag i en begagnad alloljepanna härom året och den har sina fördelar.
Den har en fläkt som sprider värmen och är jämfört en dieselkanon nära ljudlös
även om den såklart låter en del. Jag har åxå en aerotemper som jag knappt använder
alls annat än som värme utjämnare med den inbyggda fläkten.
Alloljepannan kostade inklusive hembyggd skorsten under 10000kr

Detta är väl nått att fundera på ,men jag har varit helt inne på att inte ha någon eld inne i verkstaden.
Men det är ju en billig lösning och drift , olja kan man ju få tag i.

TS
Användarvisningsbild

#784786 Jag tänkte ungefär som du, ingen eld i verkstaden plus att det tar ju plats med en panna.
Nu när den står där så kan jag lätt avstå de 1,5 X 1,5 m golvyta som den tar inklusive säkerhetsavstånd.

Användarvisningsbild

Fredrik320  
#784794 Har min oljepanna monterad på väggen, då tar den inget golvutrymme alls.
Vill man inte ha eld så är ju luftvärmepumpar väldigt lättskötta, inget behov av sotning osv.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784807 Om man nu väljer luftvärmepump så måste man komma ihåg att rengöra luftfiltret i den, trodde min gått sönder då de blev väldigt dåligt flås efter nåt år

Användarvisningsbild

Fredrik320 skrev:Har min oljepanna monterad på väggen, då tar den inget golvutrymme alls.

Snyggt, vad räknar du att den kostat totalt?
Kan du köra all sorts olja i den?

ryssjank  
#786775 Jag köpte en vedeldad värmekanon hos TMAC AB för drygt 10000 kr som skall ge omkring 30 kw. Den byggde jag in i ett litet hus helt gjort av plåt och obrännbar isolering. Från det "huset" går det två 250 mm spirorör (till och frånluft), där luft tas från garaget och värms upp och in i garaget igen. Mitt garage har 120 kvm golvyta och drygt 3meters takhöjd, samt är ganska dåligt isolerat, och det fungerar helt suveränt. Förra veckan hade jag 27 minus ute och 12 plus inne. Det gäller bara att lära sig hur mycket man törs elda och hur ofta för att inte fläktmotorn skall slå ifrån, i och med att den är inbyggd i "huset". Om du istället skippar den påmonterade fläktmotorn och sätter en 250 mm kanalfläkt på luften som går från garaget kan du nog få så varmt i garaget att du måste ha handskar för att ta i järn. Tänk också på att spiroröret blir varmt om det ligger an mot något brännbart.

Användarvisningsbild

Joakim S  
ryssjank skrev:Jag köpte en vedeldad värmekanon hos TMAC AB för drygt 10000 kr som skall ge omkring 30 kw. Den byggde jag in i ett litet hus helt gjort av plåt och obrännbar isolering. Från det "huset" går det två 250 mm spirorör (till och frånluft), där luft tas från garaget och värms upp och in i garaget igen. Mitt garage har 120 kvm golvyta och drygt 3meters takhöjd, samt är ganska dåligt isolerat, och det fungerar helt suveränt. Förra veckan hade jag 27 minus ute och 12 plus inne. Det gäller bara att lära sig hur mycket man törs elda och hur ofta för att inte fläktmotorn skall slå ifrån, i och med att den är inbyggd i "huset". Om du istället skippar den påmonterade fläktmotorn och sätter en 250 mm kanalfläkt på luften som går från garaget kan du nog få så varmt i garaget att du måste ha handskar för att ta i järn. Tänk också på att spiroröret blir varmt om det ligger an mot något brännbart.

Verkar ju väldigt bra upplägg detta👍🏻. Är det SHT 30 du har? Varför byggde du in den? Den är ju väldigt fin estetiskt.

https://tmac.se/varmeflaktar/

hfab  
ryssjank skrev:Jag köpte en vedeldad värmekanon hos TMAC AB för drygt 10000 kr som skall ge omkring 30 kw.

Hur mycket ved rymmer den?
Hur lång ved?
Ungefär hur länge brinner det på ett inlägg.
Jag hittar inte info på hemsidan.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#786895 Bilden är från tillverkarens hemsida. Verkar som man kanske måste fylla på ca. 1 gång varje timma (typ) och vedmagasinet tar 15 kg ved på den stora.

https://alfa-therm.com/upload/1/ALFA_TH ... N_mail.pdf

Användarvisningsbild

svampbob  
#786899 65% i verkningsgrad men man ska kanske inte förvänta sig mer för det priset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).