Uppvärmning

Luftvärmepump ,drar ström när den är avstängd.

21 inlägg 8682 visningar 7 följer Svara, dela mm...   

Re: Luftvärmepump ,drar ström när den är avstängd.

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elis76 skrev:Elektrolytkondensatorer kan gå torra och börja läcka om de står länge utan spänning.

Det var ett vanligt fel på tjock TV:ns tid där elektrolyter i TV-apparaterna som stod i ouppvärmda sommarstugor under vintern gick torra och sedan jäste när de spänningssattes.

Moderna elektrolyter är dock mycket bättre än äldre.

Elektrolyterna sitter oftast i den del av elektroniken där man delar ner den inkommande spänningen, men även som filter mot övertoner, som energibank för processorer, ASIC:ar och FPGA:aer samt att skydda krafttransistorer vid nollgenomgångar.

Kretskort till pumpar, särskilt de varvtalsstyrda går lätt på över 15 000 kronor som reservdel.

Det där angående elektrolytkondingarna håller jag inte med om .
Det som i nästan alla fall knäcker en elektrolytkondensator är värme, antingen någon som har valt en konding som tål för låg värme i förhållande till sin placering eller någon som har beräknat värmeutvecklingen dåligt.

Dagens elektronik håller alldeles utmärkt att förvaras utan att vara spänningssatt, så länge den är konstruerad och skyddad för vädretsmakter.

Tralsmo  
#781468 Ja håller me om att det nog snarare är värme som knäcker elektrolyter.

Elektronik överhuvudtaget är nog inga problem med om det står still.
Det är nog dålig kontakt i överföringarna som isåfall ä problemet där.

När det gäller luftvärmepumpar å ac så får ja känslan av att mediet behöver cirkulera me jämna mellanrum

Har varit utför att dom varit svåra å få igång på hösten när dom varit avstängda helt.

Sen förstår ja inte riktigt varför Stures pump skulle dra 2kw i standby.
Antar att det va det.
Ja har en gammal on/off pump ja köpte för ett antal år sen.
Den här gått på 17grader i många år nu å inte varit nått problem , å förbrukningen har ja inte ens märkt av.
Nu värmer (eller kyler) den ju bara 15 20 kvadrat.

axwell  
#781509 Kollade på Julas luft/luftpump och som vanligt vet dom inte skillnaden på energimängd och effekt.

Enl specen är energiåtgången i stand by 1 W. :roll:

Användarvisningsbild

Arne_  
Sture Andersson skrev:Detta hade inte jag koll på ,att när värmepumpen är avstängd med handosan , så drar den ändå ström ,för den ligger och värmer kompressorn .För att få stopp på det måste man bryta strömmen till den .Hur märkte jag det, jo jag har ett torp som jag värmer med pumpen , men så skulle jag vara där till och från och då tänkte jag att jag stänger av den och eldar ett tag ,när jag är här.
Men sen kolla jag strömförbrukning på Vattenfall , och då gick det åt ström ändå ,kolla då med en kompis ,som informera mig om att du måste bryta strömmen till den 🤔

Mycket bra att du tar upp detta! Min förra pump drog noll el vid standby. Min nya Panasonic drar noll om det är plusgrader ute men 2kwh per dygn om det är minusgrader. Inte bra när man kör braskamin att pumpen slösar el. Går inte läsa sig till sånt innan man köper pump. Man tror ju att alla fungerar ungefär lika om inget annat anges. Min nya pump ska vara bättre än min gamla men den nya drar mer el så skulle vara intressant att höra fler erfarenheter.

Ställer jag min pump på 16 grader så håller den mellan 18-19 grader 90% av tiden vilket också slösar extremt mycket el i onödan. Ville jag köra 18 grader ställer jag ju in det.

torpöbo  
#788335 Har man en luft/vatten värmepump är det inte bra att bryta strömmen när det är kallt. Då utedelen riskerar att frysa sönder....

axwell  
#788387 Dom brukar ha ett effektläge på 83 Watt till närmare det dubbla för större pumpar.

Ja det är ohederligt att köparen inte får den informationen,

En modern bergvärmepump ligger oftast under 6 Watt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).