Uppvärmning

Tända i köksspis med matolja?

5 inlägg 2586 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tända i köksspis med matolja?

Skogsvandraren2022  
#777451 Hej!

Jag frågar åt en bekant till mig som eldar i köksspis och hon har upptäckt ett det fungerar ypperligt att tända i lite hushållspapper med några droppar utgången matolja, men finns det några risker med att göra detta på sikt? Kan det bildas beläggning i rör eller skorsten som riskerar att skapa soteld med tiden?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tända i köksspis med matolja?

Nyborg  
#777453 Är nog ingen fara med det. Beroende givetvis på mängd, men några droppar är inte farligt. Viktigast är att det eldas på rätt sätt för övrigt och med rätt bränsle... 😀

Användarvisningsbild

Re: Tända i köksspis med matolja?

Mattias_E  
#777456 Man skulle även kunna ha en mindre burk som man ställer lite spinkevirke i så att det drar i sig matoljan så blir det lättare att få fyr i på resten av brasan så det inte brinner ur lika snabbt som papper/tidning. Eftersom det då bara drar i sig från ena änden när det står i en burk så har man en torr ände att ta i.

Användarvisningsbild

Re: Tända i köksspis med matolja?

JensSkoog  
#777532 Jag använder begagnad frityrolja när jag gör spinkvirke för att tända i kaminen.
Klyver upp i smått och slänger i en stor hink, och senn sprutar jag oljan över och
skakar den nu och då. Funkar hyfsad och ersätter tändposar och andra saker
man kan använda. Sotar väl inte mera än tjurved eller never som ofta används.
I skogen när jag ska tända bål, sprutar jag på lite frityolja innan jag tänder.

Användarvisningsbild

Re: Tända i köksspis med matolja?

JohannesG  
#777619 Hon är snarare klok som väljer att inte hälla ut oljan men istället använda den på ett smart sätt. Även om olja som så mycket annat kan kan hålla sig längre än bäst före datumet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).