tor 20 okt 2022, 18:35#775964Hej!
Vi installerade en Vedolux 40 plus för ca ett år sedan. Nu ha det ibland börjat hända att den inte vill brinna ordentligt. Den lägger sig på en rökgastemp på lite över 100 grader oftast när det inte vill brinna ordentligt. Sen kan det funka hur bra som helst nästa gång man eldar igen.
Vi ha mätt fukthalten i veden och den är torr. I övrigt tycker jag att vi gör allt lika både dom gånger det brinner bra samt dom gånger det brinner dåligt. Tacksam om det är någon som har tips eller ideèr!
Mvh Magnus
Uppvärmning
Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
tor 20 okt 2022, 19:50#775977Vedolux då är det en värmebaronen ?
Har du vänstra, spaken ute te det brinner ordentligt, å sen när man skjuter in den, så hör man. När panna vänder. Å då brinner d ordentligt sedan
Har du vänstra, spaken ute te det brinner ordentligt, å sen när man skjuter in den, så hör man. När panna vänder. Å då brinner d ordentligt sedan
fre 21 okt 2022, 10:37#776016Uvskogen: Det är med fläkt
Nyborg: Det är blandved där bitarna är ca 50 cm långa. Brukar ha att det får plats ca 3-4 bitar i bred i pannan. Skorstenen är ca 185 mm i diameter
Amatörhuggare 62: Ja, det är Värmebaronen. Någon spak tror jag inte att de finns på den. Den enda man kan ändra på vad jag vet är primär- och sekundärspjället. Enligt Värmebaronen ska man ställ in primärspjället så att ett inlägg brinner i ca 3 timmar och sekundärspjället så att röken är vit eller ej synlig tror jag det står i instruktionerna.
Spontant känns det ju som att den inte får tillräckligt med luft när pannan blir på det här viset. Va det isf beror på kan man ju fråga sig samt att det bara hänt vid enstaka tillfällen är ju också märkligt.
Nyborg: Det är blandved där bitarna är ca 50 cm långa. Brukar ha att det får plats ca 3-4 bitar i bred i pannan. Skorstenen är ca 185 mm i diameter
Amatörhuggare 62: Ja, det är Värmebaronen. Någon spak tror jag inte att de finns på den. Den enda man kan ändra på vad jag vet är primär- och sekundärspjället. Enligt Värmebaronen ska man ställ in primärspjället så att ett inlägg brinner i ca 3 timmar och sekundärspjället så att röken är vit eller ej synlig tror jag det står i instruktionerna.
Spontant känns det ju som att den inte får tillräckligt med luft när pannan blir på det här viset. Va det isf beror på kan man ju fråga sig samt att det bara hänt vid enstaka tillfällen är ju också märkligt.
TS
fre 21 okt 2022, 11:32#776032Har du en liten glaslucka?
I sotluckan?
Ä fjädern av,så pannan suger igen glaset ? Den har ja bytt ibland.
Eller om Aska, ligger på keramiken, precis inom stora luckan. För d ska kunna dra där. Vad har du för ventiler in, i pannrummet? Ja fick göra hål i dörra, å sätta i en ventil. ( Som e kattlucka ungefär)räckte inte m originalventilen i vägga.
Har också värmebaronen 2 a panna ,första ctc å den va också bra
I sotluckan?
Ä fjädern av,så pannan suger igen glaset ? Den har ja bytt ibland.
Eller om Aska, ligger på keramiken, precis inom stora luckan. För d ska kunna dra där. Vad har du för ventiler in, i pannrummet? Ja fick göra hål i dörra, å sätta i en ventil. ( Som e kattlucka ungefär)räckte inte m originalventilen i vägga.
Har också värmebaronen 2 a panna ,första ctc å den va också bra
fre 21 okt 2022, 15:00#776050Panna,
Spaken,
Glaset,
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Spaken,
Glaset,
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
fre 21 okt 2022, 18:55#776096Vi har ingen glaslucka eller spak. Om du vill kika på pannan så finns det bilder och info om pannan vi har värmebaronens hemsida. Tror inte vi har någon fjäder heller.
Aska ligger på keramiken men hur menar du med "precis inom stora luckan"?
Vi har en ventil i väggen som är 150mm i diameter.
Aska ligger på keramiken men hur menar du med "precis inom stora luckan"?
Vi har en ventil i väggen som är 150mm i diameter.
TS
Re: Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland
fre 21 okt 2022, 19:02#776098
Det som händer i min panna om "blandveden" vid det eldningstillfället består av mest lätt ved typ gran, tall eller asp tex är att det "brinner hål" i veden så det inte längre blir den förbränning som krävs. Jag får vid de tillfällena öppna luckan försiktigt och "trycka ner" veden så det brinner igen. Brukar funka bättre om man lägger den bättre veden (typ björk o dyl) I botten vid ilägget.
Mangi skrev:Uvskogen: Det är med fläkt
Det som händer i min panna om "blandveden" vid det eldningstillfället består av mest lätt ved typ gran, tall eller asp tex är att det "brinner hål" i veden så det inte längre blir den förbränning som krävs. Jag får vid de tillfällena öppna luckan försiktigt och "trycka ner" veden så det brinner igen. Brukar funka bättre om man lägger den bättre veden (typ björk o dyl) I botten vid ilägget.
Re: Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland
fre 21 okt 2022, 20:33#776109Skulle skrivit lite men kollade på Värmebaronens sida först o inser att vedolux 40 plus är en helt annan panna än den vedolux 50ub som står i mitt pannrum som är utan fläkt och lever på självdraget.
Den har nån enstaka gång haft svårt att komma igång mest för att jag slarvat med för lite småhuggen ved vid tändning.
Brukar lösas med att blåsa på med gasolbrännaren en stund 😉
Den har nån enstaka gång haft svårt att komma igång mest för att jag slarvat med för lite småhuggen ved vid tändning.
Brukar lösas med att blåsa på med gasolbrännaren en stund 😉
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
lör 22 okt 2022, 12:31#776163Ja min va, inte heller likadan.
Men panna å pipa måste bli varma först.
Sen vänder den (dom).
Det kan vi nog,va överens om. Att det gäller alla pannor,kaminer,spisar.
Men panna å pipa måste bli varma först.
Sen vänder den (dom).
Det kan vi nog,va överens om. Att det gäller alla pannor,kaminer,spisar.
lör 22 okt 2022, 19:29#776212Jag har oxå en värmebaron med fläkt och det kan hända hos mig att det bildas ett hålrum i veden, alltså att veden inte trillar ner i eldstaden ordentligt efterhand som det brinner.
Då sjunker rökgastemp ordentligt och det brinner sämre.
Då får jag in med en eldgaffel o röra om så veden trillar ner.
Då sjunker rökgastemp ordentligt och det brinner sämre.
Då får jag in med en eldgaffel o röra om så veden trillar ner.
Bättre att vara på hal is o ha det glatt, än att gå i lera o sörja
lör 05 nov 2022, 08:21#777917Uppdaterat med att felet troligtvis hittat. Troligtvis va det turbulatorerna som behövde rengöras bara. Så det var nog bara vi som slarvat med det. Får återkomma om det visar sig va något annat.
Tack alla som skrivit i tråden! 👍
Tack alla som skrivit i tråden! 👍
TS
lör 05 nov 2022, 08:44#777924Ja dom, får man inte glömma å dra ut,.
Med jämna mellanrum.
Gutt nu får du varmt igen.
Med jämna mellanrum.
Gutt nu får du varmt igen.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).