Uppvärmning

Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland

18 inlägg 6277 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland

Mangi  
#775964 Hej!

Vi installerade en Vedolux 40 plus för ca ett år sedan. Nu ha det ibland börjat hända att den inte vill brinna ordentligt. Den lägger sig på en rökgastemp på lite över 100 grader oftast när det inte vill brinna ordentligt. Sen kan det funka hur bra som helst nästa gång man eldar igen.
Vi ha mätt fukthalten i veden och den är torr. I övrigt tycker jag att vi gör allt lika både dom gånger det brinner bra samt dom gånger det brinner dåligt. Tacksam om det är någon som har tips eller ideèr!

Mvh Magnus



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775970 Är den med fläkt eller självdrag?

Användarvisningsbild

Re: Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland

Nyborg  
#775975 Vad har du för ved? Barr eller löv? Stora bitar eller finkluvna? Skorsten?

Avatar Fallback

Re: Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland

Amatörhuggare 62  
#775977 Vedolux då är det en värmebaronen ?
Har du vänstra, spaken ute te det brinner ordentligt, å sen när man skjuter in den, så hör man. När panna vänder. Å då brinner d ordentligt sedan

Användarvisningsbild

Re: Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland

Mangi  
#776016 Uvskogen: Det är med fläkt

Nyborg: Det är blandved där bitarna är ca 50 cm långa. Brukar ha att det får plats ca 3-4 bitar i bred i pannan. Skorstenen är ca 185 mm i diameter

Amatörhuggare 62: Ja, det är Värmebaronen. Någon spak tror jag inte att de finns på den. Den enda man kan ändra på vad jag vet är primär- och sekundärspjället. Enligt Värmebaronen ska man ställ in primärspjället så att ett inlägg brinner i ca 3 timmar och sekundärspjället så att röken är vit eller ej synlig tror jag det står i instruktionerna.

Spontant känns det ju som att den inte får tillräckligt med luft när pannan blir på det här viset. Va det isf beror på kan man ju fråga sig samt att det bara hänt vid enstaka tillfällen är ju också märkligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland

Amatörhuggare 62  
#776032 Har du en liten glaslucka?
I sotluckan?
Ä fjädern av,så pannan suger igen glaset ? Den har ja bytt ibland.
Eller om Aska, ligger på keramiken, precis inom stora luckan. För d ska kunna dra där. Vad har du för ventiler in, i pannrummet? Ja fick göra hål i dörra, å sätta i en ventil. ( Som e kattlucka ungefär)räckte inte m originalventilen i vägga.
Har också värmebaronen 2 a panna ,första ctc å den va också bra

Avatar Fallback

Re: Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland

Amatörhuggare 62  
#776050 Panna,
Spaken,
Glaset,

Användarvisningsbild

Re: Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland

Mangi  
#776096 Vi har ingen glaslucka eller spak. Om du vill kika på pannan så finns det bilder och info om pannan vi har värmebaronens hemsida. Tror inte vi har någon fjäder heller.
Aska ligger på keramiken men hur menar du med "precis inom stora luckan"?
Vi har en ventil i väggen som är 150mm i diameter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland

Nyborg  
#776098
Mangi skrev:Uvskogen: Det är med fläkt

Nyborg: Det är blandved där bitarna är ca 50 cm långa. Brukar ha att det får plats ca 3-4 bitar i bred i pannan. Skorstenen är ca 185 mm i diameter

Amatörhuggare 62: Ja, det är Värmebaronen. Någon spak tror jag inte att de finns på den. Den enda man kan ändra på vad jag vet är primär- och sekundärspjället. Enligt Värmebaronen ska man ställ in primärspjället så att ett inlägg brinner i ca 3 timmar och sekundärspjället så att röken är vit eller ej synlig tror jag det står i instruktionerna.

Spontant känns det ju som att den inte får tillräckligt med luft när pannan blir på det här viset. Va det isf beror på kan man ju fråga sig samt att det bara hänt vid enstaka tillfällen är ju också märkligt.

Det som händer i min panna om "blandveden" vid det eldningstillfället består av mest lätt ved typ gran, tall eller asp tex är att det "brinner hål" i veden så det inte längre blir den förbränning som krävs. Jag får vid de tillfällena öppna luckan försiktigt och "trycka ner" veden så det brinner igen. Brukar funka bättre om man lägger den bättre veden (typ björk o dyl) I botten vid ilägget.

Avatar Fallback

Re: Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776109 Skulle skrivit lite men kollade på Värmebaronens sida först o inser att vedolux 40 plus är en helt annan panna än den vedolux 50ub som står i mitt pannrum som är utan fläkt och lever på självdraget.
Den har nån enstaka gång haft svårt att komma igång mest för att jag slarvat med för lite småhuggen ved vid tändning.
Brukar lösas med att blåsa på med gasolbrännaren en stund 😉

Avatar Fallback

Re: Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland

Amatörhuggare 62  
#776163 Ja min va, inte heller likadan.
Men panna å pipa måste bli varma först.
Sen vänder den (dom).
Det kan vi nog,va överens om. Att det gäller alla pannor,kaminer,spisar.

Användarvisningsbild

Re: Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland

hayabusa 08  
#776212 Jag har oxå en värmebaron med fläkt och det kan hända hos mig att det bildas ett hålrum i veden, alltså att veden inte trillar ner i eldstaden ordentligt efterhand som det brinner.
Då sjunker rökgastemp ordentligt och det brinner sämre.
Då får jag in med en eldgaffel o röra om så veden trillar ner.

Användarvisningsbild

Re: Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland

Mangi  
#777917 Uppdaterat med att felet troligtvis hittat. Troligtvis va det turbulatorerna som behövde rengöras bara. Så det var nog bara vi som slarvat med det. Får återkomma om det visar sig va något annat.
Tack alla som skrivit i tråden! 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland

Amatörhuggare 62  
#777924 Ja dom, får man inte glömma å dra ut,.
Med jämna mellanrum.
Gutt nu får du varmt igen.

Användarvisningsbild

Re: Vedolux 40 plus brinner dåligt ibland

Göt  
#777982 Jag har en 40 ub utan fläkt och det som kan hända och som man tidigare skrivit att det brinner hål i veden öppna och peta lite så det ramlar ner du funkar det igen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).