Uppvärmning

Effektivisering/förbättring av pannrum med Viadrus U22

1 inlägg 2172 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Effektivisering/förbättring av pannrum med Viadrus U22

Grayscale  
#775796 Hej.

Jag ska snart flytta in i ett hus med externt pannrum+vedpanna och kulvert in till huset.
Inför detta så vill jag förbättra och effektivisera det som finns (samt städa!). Byte är inte aktuellt för närvarande.
Tidigare boende har varit bostadsrätt med centralt styrd värme så allt detta är nytt för mig.

Pannan är en Viadrus U22 (osäker på vilken typ av U22) med vad jag kan se 7 sektioner inuti.
Pannan är från ca 2010. Till den finns det en Laddomat 21 och 3x500L Strömsnäspannan TS500 acktankar, varav en har en extra skylt om Förrådsberedare 120L, och varmvattencirulation.

Utöver detta finns det en oljepanna i källaren som brukade vara i drift sommartid för varmvatten. Den ska ut så fort tanken är tom.

Tänkta förbättringar:
- Isolera rören! (Påbörjat)
- Byt ut alla trasiga termometrar.
- Montera rökgastermometer.
- Montera dragbegränsare.
- Montera turbulatorer.
- Ev montera plåtar inuti pannan för att leda rökgaserna bättre.


Funna problem/frågor med detta:
- Laddomaten saknar en termometer och resterna av den gamla sitter kvar i hålet. Hur får man lättast ut den? Bara borra ut med metallborr?
- Termomanometern saknas. När jag monterar en ny. Räcker det med gängtape på tryckmätaren, eller måste det vara lin och pasta?
- Bakom pannan är det ca 20cm mellan baksida panna och vägg. Det gör att rökgastermometern får plats, men montering av dragbegränsaren blir svår inne i pannrummet. Kan den sitta utomhus på skorstenen?
- Hur många cm fritt bör det vara mellan baksida panna, samt lucka för turbulatorerna?
- Någon som har en bra måttsättning på plåt för rökgaserna?

Dessutom så medan jag har gått och kollat runt på allt så har jag fått känslan att det inte riktigt är "rätt" på vissa punkter.
Varmvattencirkulationen - Är det rätt kopplat vad gäller ledning 3+4+5 och reglage A+B. Tidigare ägare har sagt att det lätt blev för varmt vatten med cirkulationen igång.
Expansionskärlet - Den är kopplad i toppen av tankarna. Är det värt jobbet att flytta inkopplingen till botten? Gissar på att ledning 11 är en säkerhetsventil.
Pluggar - Acktanken längst in har två pluggar på utsidan. Är det för att installera elpatroner? Det är den tanken som har skylten om förrådsberedare 120L.
Reglage C+D - Är C en shunt? D står på 40 grader. Är det vettigt?
Tekniktank - När oljepannan åker ut. Kan det då vara värt att sätta in en tekniktank istället som blir kopplad till acktankarna?

Är det någon som har lite tid att lägga på att se om jag är korkad, eller behöver jag dra om några ledningar?
Kan tyvärr inte längre fråga de som bodde där tidigare hur systemet ska skötas så jag är tacksam för all hjälp.
Jag besöker huset på helgerna och kan ta mer kort och mått ifall det skulle hjälpa.



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).