Uppvärmning

Flispanna som gör ström

17 inlägg 12799 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Flispanna som gör ström

Vedproducent  
#788738
Suneland skrev:
Fredrik320 skrev:Hargassners flispanna som gör el, KWK 60/20KW kostade ca 150.000€ 0% moms när jag frågade senast på mässan.


Det är nästan så man kan tro du lade till en nolla för mycket där.. är den gjord delvis i guld och platina?

Så dyrt är det väl inte? Ligger på ungefär samma kostnad som en ny kärnkraftsreaktor beträffande elen. Sen får du tre gånger så mycket värme i energi på köpet.

Användarvisningsbild

Re: Flispanna som gör ström

Fredrik320  
#788763
Vedproducent skrev:
Suneland skrev:
Fredrik320 skrev:Hargassners flispanna som gör el, KWK 60/20KW kostade ca 150.000€ 0% moms när jag frågade senast på mässan.


Det är nästan så man kan tro du lade till en nolla för mycket där.. är den gjord delvis i guld och platina?

Så dyrt är det väl inte? Ligger på ungefär samma kostnad som en ny kärnkraftsreaktor beträffande elen. Sen får du tre gånger så mycket värme i energi på köpet.


Det är nog inga billiga saker med gengasmotor och generator inkluderat. Priset var från jordbruksmässan i Helsingfors 14.10.2022.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).