Uppvärmning

Hur mycket sämre är granved än björkved?

33 inlägg 21920 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

machonisti  
#769628
tallen100 skrev:Inget fel på granved om man gillar att lägga in ved ofta.
Björken står sej helt enkelt bättre och ger mer värme per vedklabb, därför vill folk i första hand ha den. 😮

Sant!

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769631 Det är flera som köper granved istället för björk till sin panna.

Även en med kamin vill ha det. För det smäcker så fint.

Så helt värdelös är inte granen. Tänker att det är bättre fräs i grövre o tätvuxet. Sånt som blivigt timmer om inte granbarborren hunnit före. Än snabbvuxen massaved.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

JensSkoog  
#769639
Mattias_E skrev:Förstår inte hur det gått så långt att björkved har blivit det allrådande trädslaget att elda med så att i princip allt annat än möjligtvis bok och möjligtvis ek ratas? Tycker att man mest ser annonser över "ren ved" numera, sällan blandved som var så vanligt förr när det mest eldades i pannor och inte "mysedldas" i kaminer.

Skickas allt annat i högen till flisning när det avverkas numera?

Har upplevd att kunder har kommit tillsammans med sin fru
för att "inspicera" veden innan de köpte.
Det ska vara björk, och den ska vara vitare än vit i barken och
vit i veden, för det är snyggast framför kamin eller spis.
Den veden man tar in i huset ska ju vara i stil med stiliga hem :wink:
Själv eldar jag alla sorters ved i kaminen, och frun är nöjd så länge det
är 25+ grader i hemmet. Men om jag ska snabbvärma huset, så plockar
jag fram bitar av gran och asp.
Grova grangrenar lägger jag upp i ett kapstativ och gör bitar på 10-12 cm som
jag packar i säck. Det är nästan som att elda med koks i kaminen - värmer hyfsad.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

joran  
#769641 Lite om bränslevärde..👍

Avatar Fallback

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

axwell  
#769661
joran skrev:1662291073_0d9f6244-cfb9-4674-b7a9-ff7652e9b142.png

Dom här värdena som anges borde tex. stå 2000-2500 för en del av trädslagen.

Barrträden som tall och gran blir energitätare/volym när dom växer långsamt och lövträd som alm, ask och ek(?) blir det vid snabb tillväxt.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

jannee  
#769688 Rokon, Jag har provat att elda dålig björk, mer eller mindre rutten och den är TOTALT värdelös att elda :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

tallen100  
#769710
jannee skrev:Rokon, Jag har provat att elda dålig björk, mer eller mindre rutten och den är TOTALT värdelös att elda :grin:

Ett kilo rutten björk motsvarar ett kilo rutten gran😄

Avatar Fallback

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769744 alla tabeller är energivärde per volym. Finns det per vikt?
Sen kan ju man ju fundera på om effekt och energi är olika vid eldningen. Dvs vilken som brinner av snabbast, men även temperatur som uppnås.
Allt detta är säkert skillnad på och gör att vi alla har olika uppfattning. Effekten beror ju även på eldstaden.
Finns det forskning/intresserad som testar man i samma panna/kamin med ”samma” finkluvenhet. Så vore det jätteintressant.
Men eftersom all ved har olika densitet kan man inte mätaenergi i volym utan vikt, tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

Bert1  
#769745 Nån tabell med vikt har jag sett men minns ej var

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

uppland2  
#769812
Bert1 skrev:Nån tabell med vikt har jag sett men minns ej var


Enligt Lars Myrtens bok Ved ger 1kg helt torr (0% fukthalt) ved 5,32kWh, oavsett trädslag. Vid 20% fukthalt innehåller 1kg ved 4,2kWh.
I Norge energideklareras tydligen vedsäckar med energiinnehåll?

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

Raspberry  
#772534 Gran brukar ha ett lågt pris, du kan göra bra affär där per kw. Kostar gran låt säga 400kr per kubik mot 600kr per kubik för björk så får du troligtvis lägre pris per kw om du köper gran. Till eldstad är björk bra för att det är ren rök dvs mindre skit i skorstenen men björk brinner relativt fort.
För stödvärmning så är björk sällan bästa alternativetet, det är bra men just att kw priset kan vara ganska högt samt just att björk brinner som adp ganska fort upp om man jämför med annat. Gran är bra pris per kw om det inte är dålig kvalitet på gran givetvis men fundera gärna på ask/lönn/bok pga dom är även bättre för stödvärmning för det har bra med kw samt att dom brinner lite långsammare så köper du dom sorterna för 500kr per kubik så är det även bättre än exmplet med 400kr/ kubik för gran. Nu var mina siffror tänkt som exempel och att ge en bild av hur pris samt kw förhåller sig till varandra. Tänk på att gran/tall sprätter så du måste ha stängd lucka och tänk även på att ask är riktigt jobbigt att klyva manuellt med yxa så att du inte får för stora bitar om du köper ngt annat än gran och björk alltså. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772536 Björkveden är framför allt mycket snyggare på bild! 👍

Avatar Fallback

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

jannee  
#772540 Granved brinner fort, betydligt fortare än björk, desto mer finkluven veden är desto fortare brinner den.
En lika stor ekbit eller bok ger betydligt mer värme än björk och än mer än gran, det är VIKTEN som avgör.
Köper du en säck (1,5 m3) bok eller ek får du betydligt mer energi än om du köper björk eller allra minst gran.
Gran sotar mer, ek måste vara väl lagrad, garvsyra går illa åt pannan, asp rengör panna och skorsten.
Bok och ek brinner mer långsamt eftersom den är mer kompakt.
Ekved är oftast det mest lönsamma att elda med, vanligtvis betydligt lägre pris än på björk.
Gran som vuxit väldigt sakta, många årsringar, är obetydligt sämre än björk.
Något som är i klass med ek och bok är gran/tallgrenar, hårda och väldigt energirika.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772543 Av en erfaren ved eldare så sotar björk mera pga. barken på björken.
Idealet ska vara blandning 2:1
Två bitar gran och en bit björk när man eldar.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

HannuRöj  
#772550
Mangan skrev:Björkveden är framför allt mycket snyggare på bild! 👍

Bra point Mangan. Visst är utseende viktig, säljer man vilken som helst kvaliteprodukt. 😀
På gran är barkborre mjöl och koda saker som ska räcknas på minus sidan.
Björk är trevligare hantera utan handskor. Till exempel.
Såna saker uppskattas olik.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).