Uppvärmning

Hur mycket sämre är granved än björkved?

33 inlägg 20810 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur mycket sämre är granved än björkved?

sebwik  
#769368 Hjälp en novis inom eldning! Hur mycket granved skulle ni säga motsvarar björkved? Är det värt att elda eller bör man hålla sig till björk? Det gäller stödeldning till bergvärme i keddy de kallaste/dyraste dagarna.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

HannuRöj  
#769372 👍 Klart är det värt att elda med gran.

1kg gran motsvar 1kg björk. Gran per kubik är något lättare men billigare så tror du även vinner på köpet.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

tallen100  
#769373 Inget fel på granved, men du kan nog räkna med att det går åt runt 50% mer mot björk, som även har något bättre värmevärde.

Det känns ganska stor skillnad på värmen från vedspisen om det är ett inlägg av gran eller björk.
Så är det bara och det får ni som höjer granveden till skyarna säga vad ni vill om😆

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

Fredrik Reuter  
#769374 Det är ca 25 % bättre värmevärde i björk jämfört med snabbvuxen gran. Tabellen nedan kommer från: https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... text01.pdf

Citat från studien ovan:

Vid ett värmebehov på 20 000 kWh/år behövs mellan 5,6 m3f ved (syrén) och 15,8 m3f (gran med lösröta) beroende på trädslag och vedkvalitet. Vid beräkningarna har antagits att pannverkningsgraden är 80 %, vedens fukthalt 20 % och askhalten 1 %. Om veden är av björk behövs ca 9 m3f/år, vilket motsvarar ca 14 m3t/år, eller ca 18 m3s/år. Vid beräkningarna har antagits att 1 m3t motsvarar 0,65 m3f och att 1 m3s motsvarar 0,50 m3f.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769377 Precis som Hannu… sa. Björken har högre densitet och fet skiljer någon tiotals procent mellan skvattväxt gran och björk i energivärde per liter ved. Per kilo ved skiljer oväsentligt mellan ek, björk, gran …

Avatar Fallback

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

axwell  
#769382 Granens densitet skiftar generellt mycket mellan syd- och Nordsverige.
Här mitt i Sverige kan inte genomsnittsgranen ens ha så mycket som 20% lägre energiinnehåll/volym jämfört med björk.

Själv eldar jag alltmer gran, sälg och rönn, ja även al ibland.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

jannee  
#769407 Här nere i söder är gran mer eller mindre värdelös att elda, ännu värre är rutten gran.
Den duger dock bra som tändved men sedan kan det vara.
Däremot är bok ett väldigt bra trädslag att elda, kanske något sämre bränslevärde än ek men brinner bättre.
Blanda man bok och asp (som inte är så bra) blir det en perfekt kombo i pannan, brinner bra och pannan blir vit och fin.
Är björken för finklyvd brinner den så bra och ger så mycket värme att cirkulationspumparna ej hinner med.
Granved och inte minst rutten gör att man t.o.m kan få svårt att hålla värmen om det är minus 20 och kallare och som grädde på moset så sotar rutten granved något enormt.
Själv kan jag få upp till 1 cm tjära i pannan vid eldning med rutten granved och då underförbränning.
M.a.o. får köra med överförbränning och effektiviteten på pannan minska då radikalt.
Något som dock har ett enormt bra bränslevärde måste vara grangrenar, vilket vi eldar med i köksspisen om somrarna.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

Erre  
#769410 Eldat nästan enbart med gran sen 2019.
Brinner bra med extrem värme. Men brinner inte lika länge som björk exempelvis.
Så man får lägga i oftare

Avatar Fallback

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

grålle-68  
#769414 Grangrenar är det bästa
Men ackså drygt att hugga upp

Avatar Fallback

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

LesterCGarreth  
#769588 Är absolut enklast att elda den veden man har.

Själv föredrar jag blandved för det tjärar mindre i min dåliga panna.

För två vintrar sedan hade jag nästan ingen björk alls att elda så det blev mest skräplöv och gran, blev mycket eldande för det brann för fort.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

JohannesG  
#769602 Har eldat en helt del både torrgran, asp och al i vedpannan och kan inte säga att jag märker någon avgörande skillnad mot björk.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

Mattias_E  
#769611 Förstår inte hur det gått så långt att björkved har blivit det allrådande trädslaget att elda med så att i princip allt annat än möjligtvis bok och möjligtvis ek ratas? Tycker att man mest ser annonser över "ren ved" numera, sällan blandved som var så vanligt förr när det mest eldades i pannor och inte "mysedldas" i kaminer.

Skickas allt annat i högen till flisning när det avverkas numera?

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

rokon  
#769619
jannee skrev:Här nere i söder är gran mer eller mindre värdelös att elda, ännu värre är rutten gran.
Den duger dock bra som tändved men sedan kan det vara.
Däremot är bok ett väldigt bra trädslag att elda, kanske något sämre bränslevärde än ek men brinner bättre.
Blanda man bok och asp (som inte är så bra) blir det en perfekt kombo i pannan, brinner bra och pannan blir vit och fin.
Är björken för finklyvd brinner den så bra och ger så mycket värme att cirkulationspumparna ej hinner med.
Granved och inte minst rutten gör att man t.o.m kan få svårt att hålla värmen om det är minus 20 och kallare och som grädde på moset så sotar rutten granved något enormt.
Själv kan jag få upp till 1 cm tjära i pannan vid eldning med rutten granved och då underförbränning.
M.a.o. får köra med överförbränning och effektiviteten på pannan minska då radikalt.
Något som dock har ett enormt bra bränslevärde måste vara grangrenar, vilket vi eldar med i köksspisen om somrarna.

Janne har du provat att elda rutten björk då, och hur står den sig mot torr frisk granved?
Torr ved av god kvalite´ oavsett trädslag har i det närmsta samma energieinnehåll per/Kg

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

machonisti  
#769623 Jag har eldat med allt! Till och med småsur ved en halv vinter tills den frystorkade i februari (inte kul). Visst är det kul att elda med torr kluven björk men jag säljer allt som går att sälja och kvar lämnar klenved, sälg, al och torrgran. Det har jag löst med ett stort vedlider.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket sämre är granved än björkved?

tallen100  
#769624 Inget fel på granved om man gillar att lägga in ved ofta.
Björken står sej helt enkelt bättre och ger mer värme per vedklabb, därför vill folk i första hand ha den. 😮

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).