Uppvärmning

Solceller näringsverksamhet eller privat

18 inlägg 8155 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Solceller näringsverksamhet eller privat

Månskensbonne  
#778592
Fårbonden skrev:Man bör ta upp andel privat använd el från näringsverksamheten som privat uttag om solcellspanelerna sitter på ekonomibyggnad eller på jordbruksmarken enl skatteregler.
Min fundering är att man kanske kan arrendera en bit jordbruksmark (av näringsverksamheten) privat ute på åkern för att där montera solceller på markstativ och dra kabel till bostaden? Tomt omkring bostad på lantbruk är ofta bara runt småhuset. Då ägs solcellerna privat och kan få gröna fördelarna. Men…Vad säger skv? Nån som vet?

Hej Fårbonden. Står inför precis samma dilema som du beskriver ovan. Tar gärna del av det du kommer fram till. Även om det kan vara en lösning att arrendera en bit mark för solcellsplacering på mark av näringsverksamheten.

Användarvisningsbild

Re: Solceller näringsverksamhet eller privat

Elis76  
#778649 Är det inte att krångla till det i onödan att arrendera mark av sig själv, särskilt om man på egen hand inte kan överblicka de långsiktiga konsekvenserna?

Ett exempel är alla aktiebolag som titt som tätt försöker utmana regelverket [hitta kryphål och egna abrovinker] på allehanda vis genom olika former av moms och kapitaltransaktioner mellan sina bolag för att undgå skatt eller öka sina avdrag.
Trots att de har egna jurister torskar de allt som oftast ändå dit, nu senast Ellos.

Listan kan göras hur lång som helst, men detta är det senaste skatterättsfallet.

https://www.di.se/live/ellos-nekas-avdrag-upptaxeras-av-skatteverket/

Om Du kontaktar någon juridik- och/eller skattesakskunnig tror jag Du får bästa hjälpen om Dina solcellsfrågor.

Själv hade jag inte satt mitt namn på ett sådant arrendekontrakt, inte ens som vittne.

Användarvisningsbild

Re: Solceller näringsverksamhet eller privat

Fårbonden  
#778691 Nja Elis76, Magister, jag skrev inte att ”arrendera mark av sig själv”. Eller hur?
Och vad jag känner till behövs inga vittnen på arrendeavtal. Endast underskrift av parterna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).