Uppvärmning

Solceller näringsverksamhet eller privat

18 inlägg 8001 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Solceller näringsverksamhet eller privat

Phalcore  
#769207 Ok, jag är helt ny i detta forum och önskar hjälp av liknande personer, är detta placerar fel så säg gärna till

För er som kan eller är intresserad, hade ni valt sätta det på er aktiva näringsverksamhet eller privat, och varför?

Företag:
- Sälja el till mig själv
- dra moms
- avskrivning 25år?
- inkomst i näringsverksamhet

Privat:
Grön teknik
Måste investera i mätare och 2 abbonemang, då det ska sitta på ekonomibyggnad

Ni får gärna säga era synpunkter gällande detta.

Scenarier består egentligen av att ha batteri med men detta gör det inte lika rättvist



   TS
Avatar Fallback

Re: Solceller näringsverksamhet eller privat

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769214 Sätt upp kostnaden som näringsverksamhet. Sen använder du strömmen privat. 😀

Användarvisningsbild

Re: Solceller näringsverksamhet eller privat

Phalcore  
#769216 Vad betalar du dig själv då?
Och anser ni det värt att köpa solenergi av företaget?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Solceller näringsverksamhet eller privat

Elis76  
#769220 Monterar Du solcellerna på din privatbostad, privat garage, attefallshus eller liknande byggnad taxerad som fastighetstyp 2, är det ett helt annat regelverk än om Du monterar solcellerna på en ekonomibyggnad eller på åkermark tillhörigt lant-/skogsbruket. Det är fastighetstypen som styr: bidrag, beskattning, moms, ROT-avdrag etc.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/394014.html

Användarvisningsbild

Re: Solceller näringsverksamhet eller privat

Phalcore  
#769239 Hej Elis

Allt det där har jag koll på, frågan är bara, hade nu lagt det på näringsverksamheten eller privat.

Vad tjänar jag mest på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Solceller näringsverksamhet eller privat

Nyborg  
#769242
Phalcore skrev:Hej Elis

Allt det där har jag koll på, frågan är bara, hade nu lagt det på näringsverksamheten eller privat.

Vad tjänar jag mest på?

Jag lade mina på ladugårdstaket men gjorde detta i privat regi enligt vad företaget som gjorde jobbet tyckte var bäst. Har förstått nu att det blev fel, måste ändå redovisa momsen i företaget. Hade jag gjort detta rätt hade jag ju istället för energi-rot kunnat dra momsen och även göra avskrivningar. Vet inte om man slipper det även om man lägger det på privatbostad, fick svaret att jag i och med f-skatten var rdovisningsskyldig för momsen.

Användarvisningsbild

Re: Solceller näringsverksamhet eller privat

Phalcore  
#769253 Om du monterar på ekonomibyggnad måste du ha två elabonnemang och två mätare, då har du samma rätt som en privatperson som lägger det på hustaket.

Men bra att höra då hade du tagit det på näringsverksamheten, avskrivning är bra men är på 25 år då det inte klassas som inventarie utan byggnad...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Solceller näringsverksamhet eller privat

Elis76  
#769256 Här finns lite information.

https://www.mse.se/tjanster/producera-egen-el/

Du får räkna på din anläggning utifrån: privat/contra näring, installerad effekt, vilken omriktare Du väljer, huvudsäkringens storlek, synpunkter från nätägaren.

Nätägaren kan tvinga dig att välja en omriktare som stryper den inmatade effekten övrer en viss nivå.

Skattemässigt finns även en regel om Du per kalenderår matar in fler kWh än Du konsumerar.

Många elmätare är smarta och behöver bara mjukvaruppdateras för att klara av att mäta produktion.

För näringsverksamhet är det andra regler än för solceller på hustak.

Avatar Fallback

Re: Solceller näringsverksamhet eller privat

Sture Andersson  
#769258
Phalcore skrev:Ok, jag är helt ny i detta forum och önskar hjälp av liknande personer, är detta placerar fel så säg gärna till

För er som kan eller är intresserad, hade ni valt sätta det på er aktiva näringsverksamhet eller privat, och varför?

Företag:
- Sälja el till mig själv
- dra moms
- avskrivning 25år?
- inkomst i näringsverksamhet

Privat:
Grön teknik
Måste investera i mätare och 2 abbonemang, då det ska sitta på ekonomibyggnad

Ni får gärna säga era synpunkter gällande detta.

Scenarier består egentligen av att ha batteri med men detta gör det inte lika rättvist

Detta funderar jag med på , problemet är att reglerarna har ändrats ,så det som gällde för några år sen ,gäller inte i dag .
Mitt råd till dig är att ta kontakt med nån som kan detta ,jag kommer göra det ,för frågar du här får du massa olika svar.
Om du skulle hitta nån som kan det ,får du gärna skriva om det här.

Användarvisningsbild

Re: Solceller näringsverksamhet eller privat

Phalcore  
#769259 Pratat med skatteverket, installatör, Energimyndigheten, Eon och min bokföringsbyrå.

Ingen kan riktigt svara på vad som är mest ekonomiskt, det vill säga, det skatteverket gjorde att låta näringsverksamhet lägga privata solceller på ekonomibyggnad och få grön teknik, förutsatt att du uppfyller vissa regler är svårt att få ihop ekonomiskt.

Aja, tack alla för hjälpen :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Solceller näringsverksamhet eller privat

Svendufva  
#769262 Skatteverket har en vägledning, som dock ändrats några gånger. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/394014.html

Jag undrar om inte avskrivningsreglerna kan variera beroende på om du installerar solcellerna på en byggnad eller på markställningar.

Behöver man verkligen två elmätare, det tror jag inte?

Användarvisningsbild

Re: Solceller näringsverksamhet eller privat

Elis76  
#769269 Läser man nedanstående beslut från Högsta Förvaltningsdomstolen inser man hur komplicerad frågan är rörande avdrag och avskrivning av solcellsanläggning i näringsverksamhet.

https://lagen.nu/dom/hfd/2017:36

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/327381.html

Du behöver förstå innebörden i beslutet ovan och sedan göra egna ekonomiska modeller med alla typer av inparametrar som behövs för att få fram ett svar som kan vägleda Dig.

Du kan göra modellen som VBA "Visual Basic Application" i Excel.

Användarvisningsbild

Re: Solceller näringsverksamhet eller privat

Phalcore  
#769291 Jag har läst det fallet och tolkar det som att är solceller på taket så räknas det som avskrivning byggnad/ekonomibyggnad är det på mark är det istället inventarie.

Ang. Elmätare så gäller följande

Har du aktiv näringsverksamhet och önskar installera solceller på ekonomibyggnad men ändå vill använda grön teknik så krävs det två el.abbonemang och därmed två mätare, solcellerna ska då vara inkopplat mot husets mätare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Solceller näringsverksamhet eller privat

Fårbonden  
#778491 Man bör ta upp andel privat använd el från näringsverksamheten som privat uttag om solcellspanelerna sitter på ekonomibyggnad eller på jordbruksmarken enl skatteregler.
Min fundering är att man kanske kan arrendera en bit jordbruksmark (av näringsverksamheten) privat ute på åkern för att där montera solceller på markstativ och dra kabel till bostaden? Tomt omkring bostad på lantbruk är ofta bara runt småhuset. Då ägs solcellerna privat och kan få gröna fördelarna. Men…Vad säger skv? Nån som vet?

Användarvisningsbild

Re: Solceller näringsverksamhet eller privat

Elis76  
#778580 Enklast är nog att Du kollar med Skatteverket. Man kan ringa och prata med dem eller skicka ett mail med sina funderingar. Ännu bättre är att besöka deras servicekontor om man har möjlighet till det.

Min erfarenhet är att det har fungerat ypperligt de gånger jag haft egna bryderier.

https://www.ellevio.se/privat/om-din-el/elen-i-hemmet/forsta-din-elmatare/

https://www.kamstrup.com/se-se/ellosningar/smarta-elmatare

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).