Uppvärmning

Köp av ny vedpanna 2022

54 inlägg 36765 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Boman  
#787078 Ja kan rekommendera Baxi! Bor utanför falköping det är inte fel att handla av dom på plats du får väldigt bra pris där! Går även köpa " momsfrit har jag hört 😉 "

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

stackenas  
#787081 En sådan hörsägen bör inte skrivas ut då det finns risk att möjligheten försvinner med det. Och det vore väl trist.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Sne4  
#787139
Boman skrev:Ja kan rekommendera Baxi! Bor utanför falköping det är inte fel att handla av dom på plats du får väldigt bra pris där! Går även köpa " momsfrit har jag hört 😉 "

Går det att backa upp med ett PM med kontakt så är jag rejält tacksam och slår till direkt...

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Skogs julle  
#788182 Står & väljer mellan vedolux 32 å baxi bonus light.

Det lutar åt baxi men vedoluxen har höj å sänkbart stativ å är c:a 160 kg lättare.
Den ska ju ändå ner i källaren å genom några dörrar för att hitta sin plats.

Någon som har erfarenheter av vedolux 32?
Ni som har baxi, står den direkt på golvet eller har ni någon annan lösning?

Avatar Fallback

Re: Köp av ny vedpanna 2022

forest.  
#813754 Ska köpa ny vedpanna men vet inte vad man ska välja?
Ska man ha en med elfläktar i eller finns de utan och fungerar lika bra?
Tacksam för tips på vilken som är bäst eller så finns det ingen sådan ännu

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Bert1  
#813756 Vad har din rörmokare för märke?

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Boman  
#813876 Baxi med keramik och sugande fläkt

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Rossignol  
#813903
Boman skrev:Baxi med keramik och sugande fläkt


Vilken modell har du?
Hur länge har du haft den?
Är du nöjd med den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Amatörhuggare 62  
#813906 Baxi är bra. Jag hjälpte grannen, å baxa ner en sån och tre tankar. I pannrummet.Och han har nu eldat ett år, å är nöjd. Syrran har också Baxi, och det är, 24 år sedan Far å jag murade pannrummet. Själv har jag haft Ctc den höll i många år. Sedan Värmebaronen, men där är jag redan på andra. Ekved ska man sälja till flis. Å ha vänligare trädslag.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Boman  
#813991 Jag har haft den i 12 år en 50kw. Inan det så satt det en baxi 30kw som var 30 år och den byte jag för att få en större den gamla funkade kanon var inte rostig eller utbränd. Sen eldar jag inte något annat än tor ved. Är super nöjd

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

generationsskifte  
#814009 Håller på med ett nytt pannrum just nu. Blir 10 meter kulvert kopplat med en calmarpanna på 40 kwh samt 1500l ackumulatortankar. Kommer kopplas samman med bergvärmen som ska skötas automatiskt när temperaturen sjunker under en viss grand på acctankarna.

Ska värma upp huset på närmare 240 kvm. Och kommer enbart eldas i under de kalla månaderna sen få bergvärmen sköta resterande. Även vedspis och kakelugnar som man kan stödelda med.
Har gratis ved livet ut och bestämt mig för att aldrig mer vara beroende av några elpriser för uppvärmningen skull.

1696747984_20231008_084902.jpg

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Rossignol  
#814051
Amatörhuggare 62 skrev:Baxi är bra. Jag hjälpte grannen, å baxa ner en sån och tre tankar. I pannrummet.Och han har nu eldat ett år, å är nöjd. Syrran har också Baxi, och det är, 24 år sedan Far å jag murade pannrummet. Själv har jag haft Ctc den höll i många år. Sedan Värmebaronen, men där är jag redan på andra. Ekved ska man sälja till flis. Å ha vänligare trädslag.


Hur många år höll pannan från Värmebaronen? Det lät som det var en kort tid, men ändå köpte du en till därifrån. Varför?

Vad gäller ekved så har jag lärt mig att den ska lagras 3 år innan den eldas för att garvsyran ska ur virket. Är det någon professor inom området som läser detta får gärna berätta om riktigheten i det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Amatörhuggare 62  
#814056 7 år, och att det blev en likadan. Mitt i vintern. Och vi behövde, bara lossa rören å hutta vid, den nya. Inga rördragningar. Och fanns på lager.

Avatar Fallback

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Amatörhuggare 62  
#814057 Jo det stämmer, ekved ska ligga länge.
Garvsyra som du skriver.

Avatar Fallback

Re: Köp av ny vedpanna 2022

jannee  
#814062 3 år är nog relevant, enligt min morfar skulle ekved ligga MINST 2 år, men gärna längre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).