Uppvärmning

Köp av ny vedpanna 2022

54 inlägg 36096 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köp av ny vedpanna 2022

Rossignol  
#757628 Jag behöver köpa ny vedpanna. Den nuvarande, som är från 1980-talet, har tjänat ut. Jag skulle vilja ha reflektioner från er som köpt ny panna de senaste åren.
Vad är ni nöjda med?
Vad är ni missnöjda med?
Vad ska man undvika?
Hur skulle ni gjort med "facit" i hand?
Vad kostade "kalaset"?

Min panna står i källaren på boningshuset med de för- och nackdelar det ger. Att ändra det passar dåligt hos mig.
Huset är ca 150 kvm stort. Jag har huset uthyrt nu och för överskådlig framtid.

Visst har jag funderat på värmepump, men huset har ingen eldstad förutom vedpannan. Utan pannan blir jag helt beroende av elnät och elpriser. Det verkar inte vettigt att göra det när huset ligger på en skogsgård.

Detta känns inte alls kul. Det kostar massor av pengar och det går knappt att ångra sig. Det blir i så fall väldigt dyrt.

Att köpa ny bil känns ju busenkelt i jämförelse. Det finns massor av tidskrifter som testar och man kan provköra. Priset är dessutom klart på förhand.

Tack på förhand!



   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av ny vedpanna 2022

certis  
#757629 Satte in en Baxi solo innova 50 för ca fem år sen och är helnöjd med den vi värmer upp ca 300 kvm och har en tank på 2000 liter vi eldar bara en gång om dan med 1-2 ilägg beroende på utetemperaturen

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Boman  
#757633
certis skrev:Satte in en Baxi solo innova 50 för ca fem år sen och är helnöjd med den vi värmer upp ca 300 kvm och har en tank på 2000 liter vi eldar bara en gång om dan med 1-2 ilägg beroende på utetemperaturen


En sådan Baxi har jag också men ja har haft min i 11år värmed 300m² plus ett uthus på 55m². Har en tank på 2500l eldar en gång om dagen. Förutom när det är -25 och blåst då får jag elda morgon och kväll. Bor i en gammal och dragit hus från 1650. Är helnöjd har fortfarande inte bytt nån keramik. Jo en botenskål sprak så den har ja bytt.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Arvid0  
#757751
Rossignol skrev:Jag behöver köpa ny vedpanna. Den nuvarande, som är från 1980-talet, har tjänat ut. Jag skulle vilja ha reflektioner från er som köpt ny panna de senaste åren.
Vad är ni nöjda med?
Vad är ni missnöjda med?
Vad ska man undvika?
Hur skulle ni gjort med "facit" i hand?
Vad kostade "kalaset"?

Min panna står i källaren på boningshuset med de för- och nackdelar det ger. Att ändra det passar dåligt hos mig.
Huset är ca 150 kvm stort. Jag har huset uthyrt nu och för överskådlig framtid.

Visst har jag funderat på värmepump, men huset har ingen eldstad förutom vedpannan. Utan pannan blir jag helt beroende av elnät och elpriser. Det verkar inte vettigt att göra det när huset ligger på en skogsgård.

Detta känns inte alls kul. Det kostar massor av pengar och det går knappt att ångra sig. Det blir i så fall väldigt dyrt.

Att köpa ny bil känns ju busenkelt i jämförelse. Det finns massor av tidskrifter som testar och man kan provköra. Priset är dessutom klart på förhand.

Tack på förhand!


Jag har en Atmos 50 gsx(har jag för mig) jag är helnöjd. Satte in timer på rökgasfläkten så slipper man springa o vrida på den, väl värt. Eldar mot 3 kbm tank och kulvert till hus. Jag gillar den stora vedvolymen så ett illägg räcker. Skulle vilja ha lambdasond på den men det går ju eftermontera. Sedan tror jag en tekniktank inne i huset hade funkat bra för mig.

Vad eldar du mot? Är ju rätt avgörande för vilken slags panna man vill ha.
Tror den kostade runt 50' sedan tillkommer ju laddomat mm. Jag skulle välja en beprövad men modern panna med bra omdömen.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Karljan  
#758107 Har en atmos 40 dcf. Fick byta på garanti pga vattenläckage ifrån dåliga svetsar. Nu har den hållit i ca 10 år. Lätt att elda i, enkel. Ryker in mycket vid inlägg. Har ingen erfarenhet av övr märken.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Rossignol  
#758166
Arvid0 skrev:
Rossignol skrev:Jag behöver köpa ny vedpanna. Den nuvarande, som är från 1980-talet, har tjänat ut. Jag skulle vilja ha reflektioner från er som köpt ny panna de senaste åren.
Vad är ni nöjda med?
Vad är ni missnöjda med?
Vad ska man undvika?
Hur skulle ni gjort med "facit" i hand?
Vad kostade "kalaset"?

Min panna står i källaren på boningshuset med de för- och nackdelar det ger. Att ändra det passar dåligt hos mig.
Huset är ca 150 kvm stort. Jag har huset uthyrt nu och för överskådlig framtid.

Visst har jag funderat på värmepump, men huset har ingen eldstad förutom vedpannan. Utan pannan blir jag helt beroende av elnät och elpriser. Det verkar inte vettigt att göra det när huset ligger på en skogsgård.

Detta känns inte alls kul. Det kostar massor av pengar och det går knappt att ångra sig. Det blir i så fall väldigt dyrt.

Att köpa ny bil känns ju busenkelt i jämförelse. Det finns massor av tidskrifter som testar och man kan provköra. Priset är dessutom klart på förhand.

Tack på förhand!


Jag har en Atmos 50 gsx(har jag för mig) jag är helnöjd. Satte in timer på rökgasfläkten så slipper man springa o vrida på den, väl värt. Eldar mot 3 kbm tank och kulvert till hus. Jag gillar den stora vedvolymen så ett illägg räcker. Skulle vilja ha lambdasond på den men det går ju eftermontera. Sedan tror jag en tekniktank inne i huset hade funkat bra för mig.

Vad eldar du mot? Är ju rätt avgörande för vilken slags panna man vill ha.
Tror den kostade runt 50' sedan tillkommer ju laddomat mm. Jag skulle välja en beprövad men modern panna med bra omdömen.


I dagsläget finns där 3 st tankar à 500 liter. Men det är jag beredd att ändra på. Det blir jag nog nästan tvungen till. Nu sitter elpatronerna i pannan. Jag gissar att det blir en ny tank för det ändamålet. Är det det du kallar tekniktank?

Timern du monterat; är det av typen "äggklocka" dvs du vrider på den att den fläkten ska gå i t ex 3 timmar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Rossignol  
#758167 Till er som har lamdasond; Är ni nöjda med det? Är det värt pengarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758862 Ja defenetivt har en Effecta Lambda 2 och är nöjd med funktionen. Huset den värmer står mitt i ett villaområde och ville därför göra allt för att mimimera rök vilket jag tycker den gör om man eldar rätt.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Arvid0  
#758865
Rossignol skrev:
Arvid0 skrev:
Rossignol skrev:Jag behöver köpa ny vedpanna. Den nuvarande, som är från 1980-talet, har tjänat ut. Jag skulle vilja ha reflektioner från er som köpt ny panna de senaste åren.
Vad är ni nöjda med?
Vad är ni missnöjda med?
Vad ska man undvika?
Hur skulle ni gjort med "facit" i hand?
Vad kostade "kalaset"?

Min panna står i källaren på boningshuset med de för- och nackdelar det ger. Att ändra det passar dåligt hos mig.
Huset är ca 150 kvm stort. Jag har huset uthyrt nu och för överskådlig framtid.

Visst har jag funderat på värmepump, men huset har ingen eldstad förutom vedpannan. Utan pannan blir jag helt beroende av elnät och elpriser. Det verkar inte vettigt att göra det när huset ligger på en skogsgård.

Detta känns inte alls kul. Det kostar massor av pengar och det går knappt att ångra sig. Det blir i så fall väldigt dyrt.

Att köpa ny bil känns ju busenkelt i jämförelse. Det finns massor av tidskrifter som testar och man kan provköra. Priset är dessutom klart på förhand.

Tack på förhand!


Jag har en Atmos 50 gsx(har jag för mig) jag är helnöjd. Satte in timer på rökgasfläkten så slipper man springa o vrida på den, väl värt. Eldar mot 3 kbm tank och kulvert till hus. Jag gillar den stora vedvolymen så ett illägg räcker. Skulle vilja ha lambdasond på den men det går ju eftermontera. Sedan tror jag en tekniktank inne i huset hade funkat bra för mig.

Vad eldar du mot? Är ju rätt avgörande för vilken slags panna man vill ha.
Tror den kostade runt 50' sedan tillkommer ju laddomat mm. Jag skulle välja en beprövad men modern panna med bra omdömen.


I dagsläget finns där 3 st tankar à 500 liter. Men det är jag beredd att ändra på. Det blir jag nog nästan tvungen till. Nu sitter elpatronerna i pannan. Jag gissar att det blir en ny tank för det ändamålet. Är det det du kallar tekniktank?

Timern du monterat; är det av typen "äggklocka" dvs du vrider på den att den fläkten ska gå i t ex 3 timmar?


Jag har min panna och tank i ladugården med kulvert in till hus. Jag planerar att sätta en mindre tank (tekniktank) med elpatron och ev solfångarslinga inne i huset. Då kommer jag behöva elda väldigt sällan på sommarhalvåret. Men jag eldar så sällan nu så det är nästan inte värt besväret.

Ja som en slags digital äggklocka. Man kan välja hur länge den ska gå. Jag har förvalt 2 tim. Så jag trycker bara på den en gång så startar fläkten efter två timmar går den över till rökgastermostaten och slår sedan av när tempen sjunker under inställt värde.

Avatar Fallback

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Stornalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759960 Värmer huset på 150m2 och ett garage ca 50m2 med en fröling s4 på 40kw och tank på 3000liter. Eldar en gång/ett ilägg per dag även vid -30° ute helautomatisk, tänder den sen sköter den sig själv är helnöjd har gått klanderfritt nu i 8 år👍

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Arvid0  
#759972
Stornalle skrev:Värmer huset på 150m2 och ett garage ca 50m2 med en fröling s4 på 40kw och tank på 3000liter. Eldar en gång/ett ilägg per dag även vid -30° ute helautomatisk, tänder den sen sköter den sig själv är helnöjd har gått klanderfritt nu i 8 år👍


Ja Fröling är ju lite Rolls Royce. Vet du vad du har för vedutrymme i den? Cirka pris på pannan?

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Bert1  
#770293 Är väl fördel och ha en liten tank med vvberedare i inne i huset när du har pannan/tankar i annat utrymme
Själv så ångrar jag nog lite att jag inte skaffade en tank med solslinga
Men går och sätta nån värmeväxlare har jag hört nämnas

Avatar Fallback

Re: Köp av ny vedpanna 2022

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770303 Snart (nåja, när man har tränigsvärk känns det så) är man pensionär, orkar man elda ved då?

Avatar Fallback

Re: Köp av ny vedpanna 2022

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770429
Mangan skrev:Snart (nåja, när man har tränigsvärk känns det så) är man pensionär, orkar man elda ved då?

De hänger väl på hur smidigt du kan lösa hanteringen av veden.
Ska de handskas manuellt flera gånger mellan vedbacken och pannrummet så är de kanske tveksamt.
Jag har kört med notsäcken några år nu och flyttar från torkplats till lager o sen till pannhus med pallgafflarna.
Lyfter sen dom med kättingtelfer o tömmer säcken ner till pannrummet genom ett hål i golvet.
Sen får jag faktiskt lyfta veden för hand till pannan 😉

Avatar Fallback

Re: Köp av ny vedpanna 2022

tallen100  
#770433
gnisten83 skrev:
Mangan skrev:Snart (nåja, när man har tränigsvärk känns det så) är man pensionär, orkar man elda ved då?

De hänger väl på hur smidigt du kan lösa hanteringen av veden.
Ska de handskas manuellt flera gånger mellan vedbacken och pannrummet så är de kanske tveksamt.
Jag har kört med notsäcken några år nu och flyttar från torkplats till lager o sen till pannhus med pallgafflarna.
Lyfter sen dom med kättingtelfer o tömmer säcken ner till pannrummet genom ett hål i golvet.
Sen får jag faktiskt lyfta veden för hand till pannan 😉

Förr i tiden så tog folk en vedbärare i näven och gick till vedskjulet, fyllde den bar in den i köket och eldade.
Det var tider det😆

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).