Uppvärmning

Optimal panntemp i Vedex 3300?

16 inlägg 7253 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Optimal panntemp i Vedex 3300?

Ent  
#756347 Jag kör en Nibe Vedex 3300, via Laddomat 21 mot två små tankar vilka ska bytas ut mot en tvåkubikare. Idag har jag 87 graders termostat i Laddomaten så tankarna laddas till 90 grader.

Med den nya tanken behöver jag ju inte lagra så hög temp, klarar mig förmodligen med en 78 graders termostat vilket bör ge runt 80 i tankarna. Tänker ifall jag ska behålla 87an, det är ju bra att lagra så varmt som möjligt. Men å andra sidan kan det kosta mer än det smakar om pannan trivs bäst vid lite lägre temp.

Är det nån som labbat och råkar veta vid vilken temp Vedex 3300 'går bäst'/effektivast?


Senast redigerad av Ent lör 23 apr 2022, 11:06, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Optimal panntemp i Vedex 3300?

Nyborg  
#756348 Du får ut högre effekt vid högre temperatur. Tror att om du byter till en som öppnar tidigare så får pannan jobba mer. Märker skillnad på min...

Användarvisningsbild

Re: Optimal panntemp i Vedex 3300?

Arvid0  
#756352
Ent skrev:Jag kör en Nibe Vedex 3300, via Laddomat 21 mot två små tankar vilka ska bytas ut mot en tvåkubikare. Idag har jag varmaste tillgängliga termostaten i Laddomaten så tankarna laddas till 90 grader.

Med den nya tanken behöver jag ju inte lagra så hög temp, klarar mig förmodligen med en 78 graders termostat vilket bör ge runt 83-85 i tankarna. Tänker ifall jag ska behålla 83an, det är ju bra att lagra så varmt som möjligt. Men å andra sidan kan det kosta mer än det smakar om pannan trivs bäst vid lite lägre temp.

Är det nån som labbat och råkar veta vid vilken temp Vedex 3300 'går bäst'/effektivast?


Tänker ifall jag ska behålla 83an, det är ju bra att lagra så varmt som möjligt.

Här får du nog laborera och logga. Det är bra att lagra varmt om man kan behålla värmen, du får ju större förluster desto högre värme. Vad är det för vedutrymme i pannan? Måste du fylla på eller värmer du tanken på ett inlägg? Kan du inte ens körs med en full panna är det ju bara att byta termostat till en som öppnar senare.

Avatar Fallback

Re: Optimal panntemp i Vedex 3300?

Ent  
#756357
Arvid0 skrev:
Ent skrev:Jag kör en Nibe Vedex 3300, via Laddomat 21 mot två små tankar vilka ska bytas ut mot en tvåkubikare. Idag har jag varmaste tillgängliga termostaten i Laddomaten så tankarna laddas till 90 grader.

Med den nya tanken behöver jag ju inte lagra så hög temp, klarar mig förmodligen med en 78 graders termostat vilket bör ge runt 83-85 i tankarna. Tänker ifall jag ska behålla 83an, det är ju bra att lagra så varmt som möjligt. Men å andra sidan kan det kosta mer än det smakar om pannan trivs bäst vid lite lägre temp.

Är det nån som labbat och råkar veta vid vilken temp Vedex 3300 'går bäst'/effektivast?


Tänker ifall jag ska behålla 87an, det är ju bra att lagra så varmt som möjligt.

Här får du nog laborera och logga. Det är bra att lagra varmt om man kan behålla värmen, du får ju större förluster desto högre värme. Vad är det för vedutrymme i pannan? Måste du fylla på eller värmer du tanken på ett inlägg? Kan du inte ens körs med en full panna är det ju bara att byta termostat till en som öppnar senare.


Det beror på. Hittills har jag eldat min tidigare huggna ved á 40 cm, men pannan är avsedd för 50 cm och det blir 50 cm kommande vinter. Eldstaden är ca 100 l. Med nya tankens två kubik (eller tom 2,4 om jag behåller befintlig tekniktank) så kommer jag att behöva fylla på minst en halv panna till, utom under kallaste vintern. Då sjuntar det ut så pass mycket medan man eldar att jag räknar med två fulla pannor.

Befintliga tankar är inbyggda i en 'garderob'. Väggen är utifrån sett byggd med gipsskiva, spånskiva, 95 mm isolering, inre gipsskiva och så 50-100 mm isolering mellan innervägg och själva tankarna. Garderobsdörren går förstås inte isolera lika mycket, men tankarna håller tappvarmvatten nån vecka på sommaren och rummet är inte märkbart varmare än andra rum. Det blir samma koncept med den nya tanken.

NIBE svarade väldigt generellt att det oftast blir bra med en 78 graders termostat (dvs det blir drygt 80 grader i tanken, tror jag). Dock har hela deras vedpannedepartement gått i pension och därmed alla som kunde pannan.

Jag lär vara tvungen att sätta tryckkärl, det ryms inte så mycket större där det öppna expansionskärlet sitter idag. En aspekt är att lägre temp tydligen är skonsammare för tryckkärlet.
Senast redigerad av Ent lör 23 apr 2022, 11:07, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Optimal panntemp i Vedex 3300?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756360 Termostaten har inget med att göra hur varmt du får i tanken. Eldar du tills pannan slår ifrån så har du strax över 100grader i tanken oavsett.

Det termostaten bestämmer är hur tidigt den börjar skicka värme från pannan till tanken. En modern panna ska ha hög arbetstemperatur, kör du den med en termostat som öppnar tidigt så finns risken att den kyler pannan i onödan.

Avatar Fallback

Re: Optimal panntemp i Vedex 3300?

Ent  
#756362
busholle skrev:Termostaten har inget med att göra hur varmt du får i tanken. Eldar du tills pannan slår ifrån så har du strax över 100grader i tanken oavsett.

Det termostaten bestämmer är hur tidigt den börjar skicka värme från pannan till tanken. En modern panna ska ha hög arbetstemperatur, kör du den med en termostat som öppnar tidigt så finns risken att den kyler pannan i onödan.


Njaaa, nog påverkar väl termostaten i Laddomaten tempen i acktanken, likväl som termostaten i bilmotorn påverkar motortempen? Om Ladd-termostaten börjar öppna vid 78 grader så suger Laddomaten kallt vatten från tankbotten, blandar detta med varmvattnet och pumpar det till botten på pannan. Samtidigt pumpas 'överblivet' varmvatten från pannan över till tanktoppen. Där blir det i praktiken drygt 80 grader. Med en 87 graders termostat så får man elda pannan varmare innan innan termostaten öppnar och det börjar ta vatten från tankbotten. Det gör att det blir varmare vatten som går över till tanktoppen=varmare i tanken, 90 grader i mitt fall.

Även med en 78 gradare så kan man förstås fortsätta att elda efter att tanken kommit upp i sina 80 grader, och då kommer tanktempen givetvis att stiga ytterligare. Men då ska väl "samma vatten" pumpas runt och värmas en gång till för att höja de där sista 10 graderna. Eller?
Senast redigerad av Ent lör 23 apr 2022, 11:08, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Optimal panntemp i Vedex 3300?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756421 Skulle du ha enormt högt flöde i laddkretsen så skulle det nog funka så men i praktiken så har du skiktning i pannan så det överblivna varmvattnet i toppen på pannan håller inga 80 grader utan snarare 100 och då laddas tanken med 100grader från toppen och nedåt.

Kollar jag hur anläggningen här hemma beter sig så stiger pannan till 90-100 grader först, sedan börjar temperaturen stiga i tankens topp till 100 grader. Denna hetvattenfront sprider sig sedan nedåt i tanken tills den når botten och tanken är fulladdad. Har för mig att det är en 72 graders termostat jag har men är inte helt hundra, det är ju snart 20 år sedan jag satt in anläggningen.

Användarvisningsbild

Re: Optimal panntemp i Vedex 3300?

Arvid0  
#756423
busholle skrev:Skulle du ha enormt högt flöde i laddkretsen så skulle det nog funka så men i praktiken så har du skiktning i pannan så det överblivna varmvattnet i toppen på pannan håller inga 80 grader utan snarare 100 och då laddas tanken med 100grader från toppen och nedåt.

Kollar jag hur anläggningen här hemma beter sig så stiger pannan till 90-100 grader först, sedan börjar temperaturen stiga i tankens topp till 100 grader. Denna hetvattenfront sprider sig sedan nedåt i tanken tills den når botten och tanken är fulladdad. Har för mig att det är en 72 graders termostat jag har men är inte helt hundra, det är ju snart 20 år sedan jag satt in anläggningen.


Vad har du för fart på cirkulationspumpen på laddomaten då? Har du provat en 87° termostat? Kokar det då? På min följer arbetstempen på pannan (plus cirka 10°) vald termostat i laddomat.

Avatar Fallback

Re: Optimal panntemp i Vedex 3300?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756428 Nu går den på högsta. Pannan kokar aldrig sålänge det är tryck i systemet. Fläkten stannar senast vid 105 grader så hur jag än öser i ved så har jag inte haft något problem med kokning.

Avatar Fallback

Re: Optimal panntemp i Vedex 3300?

Ent  
#756432 Jag trodde att jag har 83 graders termostat i Laddomaten, men jag mindes fel! Jag har förmodligen en 87 graders termostat eftersom tankarna laddas till 90 grader.

Idag eldar jag 40 cm ved. Laddomaten går på mellanhastighet, panntermostaten på max (dvs pannfläkten slår av vid ca 105 grader?), drygt 800 l tankvolym och jag har inga problem med kokning eller att det stänger av fläkten.

Jag kommer under sommaren att byta till 2 000 l tank, och from vintern eldar jag 50 cm ved. Med så pass stor volym är det inte absolut nödvändigt att ladda tanken till 90 grader, även med 80 grader i tanken kommer värmen räcka något dygn. Det kommer ju också att gå lite fortare att elda upp tanken med 78.

Det är ingen risk för att pannan kommer att koka/stanna oavsett termostat, jag kan ju sätta Laddomaten på maxfart i värsta fall.

Min fråga var alltså om själva pannan/eldningen blir som mest effektiv med 78 eller 87 graders termostat. NIBEs generella råd var 78 och det kanske stämmer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Optimal panntemp i Vedex 3300?

svampbob  
#756560 En väldigt intressant tråd om medeltidens acktankar.
https://twitter.com/LandsknechtPike/sta ... rmne866dkQ

Avatar Fallback

Re: Optimal panntemp i Vedex 3300?

Ent  
#756566
svampbob skrev:En väldigt intressant tråd om medeltidens acktankar.
https://twitter.com/LandsknechtPike/sta ... rmne866dkQ

Jaja, en hög stenar i stället för tank, det skulle vara nåt 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Optimal panntemp i Vedex 3300?

svampbob  
#756570
Ent skrev:
svampbob skrev:En väldigt intressant tråd om medeltidens acktankar.
https://twitter.com/LandsknechtPike/sta ... rmne866dkQ

Jaja, en hög stenar i stället för tank, det skulle vara nåt 😀


Ingen risk för pannkokning där. Det var intressant att det höll värmen så länge. Det måste ha varit ett tätt och isolerat spjäll.

Avatar Fallback

Re: Optimal panntemp i Vedex 3300?

Ent  
#756670 En annan aspekt på vilken temp som är lämplig är hur mycket expansionskärlet tål. Trycksatta expansionskärl ska väl tåla bortåt 90 grader tillfälligt men det är visst skonsammare om man håller sig på 80. Det finns inte plats för ett större öppet kärl på övervåningen så jag måste nog gå över till ett tryckkärl intill tanken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Optimal panntemp i Vedex 3300?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756672 Jag förstår inte grejen med att jobba med så låga temperaturer. Du tappar åtminstone 30% i lagringsförmåga med att sänka från 100 till 80 grader om man räknar med att man kan köra ned tanken till 40 grader. Istället för 60 grader differens blir det 40 grader mellan fullt och tomt. Kärlen behöver du knappast vara orolig för, de håller för de allra flest trots att de i många fall jobbar över sin angivna maxtemperatur.

När det gäller kokning så är det inget problem i fläktstyrda pannor, fläkten stannar med så mycket marginal att pannan kan pyra i lugn och ro även om man skulle ha råkat lägga i ett helt inlägg för mycket. Vi har provat hemma många gånger utan problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).