Uppvärmning

Vedpanne roster

2 inlägg 3274 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedpanne roster

stektlök  
#754766 Hej söker beg roster!
Ska va till en Gammal Albin från 90.
Men jag är intresserad av alla sorter och strl då jag kapar dom om dom ä för stora.
Jar någon nyss skrotat en gammal panna så kolla om rosterna går att ta ur så köper jag dom :)
För det ska väl inte spela nån jättebetydelse bara det blir nått som liknar de gamla roster ?

Mvh en som snart hivar ut en gammal Ablin så därför vill han inte lägga pengar på nya roster



   TS
Avatar Fallback

Re: Vedpanne roster

Ent  
#754781 Antar att du har en panna där rosterna vilar på längsgående rör eller tuber som de kallas? Börja med att kapa till 40 mm vinkeljärn som du lägger ovanpå rören så att dessa skärmas av. Gör järnen nån cm kortare än tuberna så att de inte kläms fast när de utvidgas av värmen. Lägg en bit Rockwool längst in samt närmast luckan så att det lämnas öppet i mitten, kila även lite Rockwool mellan vinkeljärnen så att de hålls på plats. Sen kan du elda, öppna ventilen i askluckan nåt varv eller två för att tillsätta sekundärluft. Om det drar för dåligt tar du successivt ta bort Rockwool tills det blir lagom drag. När du hittat rätt storlek på öppningen lägger du tunna eldfasta tegelstenar ovanpå Rockwoolen, då håller det i åratal.
Detta är i princip gratis, dessutom så får du en bättre förbränning i och med att tuberna inte kyler av glödbädden. Pannan blir effektivare helt enkelt.

Om du har nån annan Albin där rosterna inte vilar på rör/tuber så gäller ju inte detta förslag.

Lycka till!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar