Uppvärmning

Driva bergvärmepump med traktordrivet elverk

17 inlägg 15231 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Driva bergvärmepump med traktordrivet elverk

wol  
#695780 Det skiljer inte så mycket på traktordrivna generatorer så det har inte så stor betydelse vilket man väljer men jag kom fram till att frekvensmätaren måste vara tydlig och lätt avläsbar från förarplatsen det är den som man utgår från när man ställer in gasreglaget och det är mycket känsligt.
En del elverk har lampor som visar när rätt frekvens är inställd.
Det finns inte någon automatisk reglering för frekvensen utan det ställer man in med gasreglaget så vid drift får man kolla detta manuellt framförallt i början innan normal driftstemperatur har uppnåtts sedan brukar det ligga ganska stabilt. Viss justering kan behövas beroende på belastningen.
Frekvensen skall vara så nära 50 Hz som möjligt eller något över rekommenderat är 50-52 Hz vid reservkraft och gränsvärdet är 48-54Hz och om det går utanför detta då skall elverket bryta strömmen.

Denna investering jordens strax efter stormen Gudrun och med allt så blev det 40000 + moms.
Elektrikern behövde göra en mindre ombyggnation av mitt elsystem för att det skulle gå att montera in en reservkraftsomkopplare.
Jag har haft nytta av den investering några gånger och det enda som jag kan säga är att det skulle varit uppsatt några år tidigare så det är inget som jag ångrar.
Det tar max en kvart att få igång min reservkraft och då räknar jag med mörker och dåligt väder.

Användarvisningsbild

Re: Driva bergvärmepump med traktordrivet elverk

Mossebo  
#695807 När jag installerade en ny panna och flisanläggning så valde jag att installera den via ett 3 fas vägguttag. Så skulle det bli kris kan jag alltid rycka ur handsken ur väggen och koppla den direkt till elverket. På så vis får jag ju alltid värme om det krånglar. 🙂 Pumpen till brunnen är ju bara 1fas så den kör jag via mitt bärbara elverk. En billigare å enklare lösning om man nu inte måste ha ström till hela huset.
Elverket till traktorn har jag även för värme i huggarkojan. Den gamla volvo 320 orkar driva en 9kw fläkt utan problem. Det räcker gott för mig i skogen 🙂

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).