Uppvärmning

Trädslag i skaklar till skottkärra?

27 inlägg 14962 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trädslag i skaklar till skottkärra?

Nyborg  
#689988 Körde in pelletssäckar nu i kväll, då gick ena skakeln av på skottkärran 🤬 ! Drog en liten ramsa, men tänkte sedan att det måste väl gå att ersätta? Vilket trädslag är bäst? Har tillgång till gran o tall förstås, men även björk, ek, ask, lönn o körsbär. (Uppsågat och torrt förstås!). Kan även ha en bit rönn någonstans. Har även snickeriverkstad med de flesta maskiner o verktyg. Att köpa en ny skottkärra går ju också, men det är ingen sport 😉 !



   TS
Avatar Fallback

Re: Trädslag i skaklar till skottkärra?

tallen100  
#689989 Ek, ask, björk, skulle jag tro är bäst.

Användarvisningsbild

Re: Trädslag i skaklar till skottkärra?

Nyborg  
#689992
tallen100 skrev:Ek, ask, björk, skulle jag tro är bäst.

Ska försöka hitta bra kvistrena bitar då, är det nåt som är segare än nåt annat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädslag i skaklar till skottkärra?

Mellberg  
#689994 Varför inte prova med ask eller björk, annars är det bara att köpa nytt, övriga trädslag klarar inte både drag och tryck. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Trädslag i skaklar till skottkärra?

halvproffs  
#690002 Använde björk när jag bytte åt grannen för några år sedan. Här användes björk jämt i drögarna.

Avatar Fallback

Re: Trädslag i skaklar till skottkärra?

tallen100  
#690003 Björk bör vara det segaste.

Användarvisningsbild

Re: Trädslag i skaklar till skottkärra?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690004 Har du torr rönn är diskussionen slut. Mest jobb men bäst virke.
Vill du inträdet är Ask ek bättre Björk, lönn, körsbär sämre

Användarvisningsbild

Re: Trädslag i skaklar till skottkärra?

Nyborg  
#690006 Då tittar jag först i högen med ask! Tack för alla svar! 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädslag i skaklar till skottkärra?

550  
#690019 Fast björk är väl enklast/billigast att såga nytt snickerivirke av? Duger säkert också, om man inte har så många sorter uppsågade att välja på som du har 😀

Avatar Fallback

Re: Trädslag i skaklar till skottkärra?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690022 Har gått av på någon skottkärra och det brukar bero på att skalmen är rutten. Är det björk de använder förstår man nu varför. 🤔 Den brukar ju börja ruttna bara man tittar bort en kort stund efter man fällt. 😥 😇

Användarvisningsbild

Re: Trädslag i skaklar till skottkärra?

Nyborg  
#690028
lm skrev:Har gått av på någon skottkärra och det brukar bero på att skalmen är rutten. Är det björk de använder förstår man nu varför. 🤔 Den brukar ju börja ruttna bara man tittar bort en kort stund efter man fällt. 😥 😇

Denna var rutten, men det kan ju bero på att kärran stått utomhus oskyddad i säkert 15 år! Tror nog att björken skulle funka ypperligt om man bara ser till att skydda den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädslag i skaklar till skottkärra?

jakobn  
#690038 Ask är att föredra om den står ute mycket. Tåla väta relativt bra och är både segt och tål de laster som blir i kärra. Om du inte kör mycket tunga lass är antagligen ek ett utmärkt altarnativ. Hållfasthetsmässigt är antagligen avenbok/vitbok med god marginal bäst, men då får du ha bra skärpa på verktygen och en ängels tålamod, där skulle jag säga att diskussionen är slut gällande träslag. 😀

Användarvisningsbild

Re: Trädslag i skaklar till skottkärra?

onceagain  
#690049 Byt båda den andra går snart av också

Användarvisningsbild

Re: Trädslag i skaklar till skottkärra?

Nyborg  
#690055
onceagain skrev:Byt båda den andra går snart av också

Det var tanken..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädslag i skaklar till skottkärra?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690076
jakobn skrev:Ask är att föredra om den står ute mycket. Tåla väta relativt bra och är både segt och tål de laster som blir i kärra. Om du inte kör mycket tunga lass är antagligen ek ett utmärkt altarnativ. Hållfasthetsmässigt är antagligen avenbok/vitbok med god marginal bäst, men då får du ha bra skärpa på verktygen och en ängels tålamod, där skulle jag säga att diskussionen är slut gällande träslag. 😀

Nu hade han ju inte torkad avenbok🙄

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).