mån 28 dec 2020, 19:53#689988Körde in pelletssäckar nu i kväll, då gick ena skakeln av på skottkärran 🤬 ! Drog en liten ramsa, men tänkte sedan att det måste väl gå att ersätta? Vilket trädslag är bäst? Har tillgång till gran o tall förstås, men även björk, ek, ask, lönn o körsbär. (Uppsågat och torrt förstås!). Kan även ha en bit rönn någonstans. Har även snickeriverkstad med de flesta maskiner o verktyg. Att köpa en ny skottkärra går ju också, men det är ingen sport 😉 !
Uppvärmning
Trädslag i skaklar till skottkärra?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
mån 28 dec 2020, 20:17#690002Använde björk när jag bytte åt grannen för några år sedan. Här användes björk jämt i drögarna.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
mån 28 dec 2020, 20:18#690004Har du torr rönn är diskussionen slut. Mest jobb men bäst virke.
Vill du inträdet är Ask ek bättre Björk, lönn, körsbär sämre
Vill du inträdet är Ask ek bättre Björk, lönn, körsbär sämre
mån 28 dec 2020, 20:58#690022Har gått av på någon skottkärra och det brukar bero på att skalmen är rutten. Är det björk de använder förstår man nu varför. 🤔 Den brukar ju börja ruttna bara man tittar bort en kort stund efter man fällt. 😥 😇
Re: Trädslag i skaklar till skottkärra?
mån 28 dec 2020, 21:07#690028
Denna var rutten, men det kan ju bero på att kärran stått utomhus oskyddad i säkert 15 år! Tror nog att björken skulle funka ypperligt om man bara ser till att skydda den.
lm skrev:Har gått av på någon skottkärra och det brukar bero på att skalmen är rutten. Är det björk de använder förstår man nu varför. 🤔 Den brukar ju börja ruttna bara man tittar bort en kort stund efter man fällt. 😥 😇
Denna var rutten, men det kan ju bero på att kärran stått utomhus oskyddad i säkert 15 år! Tror nog att björken skulle funka ypperligt om man bara ser till att skydda den.
TS
mån 28 dec 2020, 22:03#690038Ask är att föredra om den står ute mycket. Tåla väta relativt bra och är både segt och tål de laster som blir i kärra. Om du inte kör mycket tunga lass är antagligen ek ett utmärkt altarnativ. Hållfasthetsmässigt är antagligen avenbok/vitbok med god marginal bäst, men då får du ha bra skärpa på verktygen och en ängels tålamod, där skulle jag säga att diskussionen är slut gällande träslag. 😀
Re: Trädslag i skaklar till skottkärra?
TS
tis 29 dec 2020, 07:00#690076
Nu hade han ju inte torkad avenbok🙄
jakobn skrev:Ask är att föredra om den står ute mycket. Tåla väta relativt bra och är både segt och tål de laster som blir i kärra. Om du inte kör mycket tunga lass är antagligen ek ett utmärkt altarnativ. Hållfasthetsmässigt är antagligen avenbok/vitbok med god marginal bäst, men då får du ha bra skärpa på verktygen och en ängels tålamod, där skulle jag säga att diskussionen är slut gällande träslag. 😀
Nu hade han ju inte torkad avenbok🙄

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).