Ståhlis skrev:Ett inte så bra kort på hur tajt det är för turbulatorerna. 8 st sådana på ungefär en meter stycket. Krävs inte mycket för att det ska fastna och det är ju en rätt liten hävstång man har med spaken.
Granstorp skrev:Ser turbulatorerna ut som spiralfjädrar så kan det ju faktiskt vara så att tillverkaren av dessa lyckats valsa dessa något för stora så att spelet blir för litet! Jag hade mätt diametern på turbulatorerna och frågat Baxi om dom håller rätt mått! Så kan du inte ha det! Kommer bli värre desto äldre pannan blir!
Förresten, det går inte att sträcka turbulatorerna lite och på det viset minska diametern något?
fendt311 skrev:Oj. Ursäkta för den suddiga bilden( Tittade på den nu. När du kommenterat den ). Har ju äldre telefon. Är lite av gammla gardet. Den funkar ju än så länge. Dina bilder är ju av hög kvallitet. Nu ska jag inte vara någon expert. Långt ifrån. Men när jag ser på dina bilder. Det har ingenting med ved pannan funktion att göra. Så förundras jag alltid över. Att auktoriserade rörmokare alltid parralell kopplar acc tankar. I stället för att serie koppla dom. Den metoden är helt galen enligt mig. Har tidigare ifrågasatt och motbevisat (enligt flödes, framlednings uttag ) att det är en sämre installation. Här på skogsforum. Jag ska gå och hämta irtermometer i verkstan. Se vilken rökgastemperatur jag har nu. Så vi får ett korrekt svar.
Granstorp skrev:Ser turbulatorerna ut som spiralfjädrar så kan det ju faktiskt vara så att tillverkaren av dessa lyckats valsa dessa något för stora så att spelet blir för litet! Jag hade mätt diametern på turbulatorerna och frågat Baxi om dom håller rätt mått! Så kan du inte ha det! Kommer bli värre desto äldre pannan blir!
Förresten, det går inte att sträcka turbulatorerna lite och på det viset minska diametern något?
fendt311 skrev:Detta var mitt resultat med irtermometer på rökgastemperaturen. Efter ca1tim eldning. 167 grader. Sotade panna, skorsten för ca2 veckor sedan.
Ståhlis skrev:fendt311 skrev:Detta var mitt resultat med irtermometer på rökgastemperaturen. Efter ca1tim eldning. 167 grader. Sotade panna, skorsten för ca2 veckor sedan.
Tack för att du kollade. Jag ska kolla imorgon när jag eldar men jag är högst tveksam att jag når 167 grader på 1 timme. Hur lång tid tar det för att pannan ska nå arbetstemperatur?