Uppvärmning

Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

27 inlägg 9786 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

fendt311  
#690201 Oj. Ursäkta för den suddiga bilden( Tittade på den nu. När du kommenterat den ). Har ju äldre telefon. Är lite av gammla gardet. Den funkar ju än så länge. Dina bilder är ju av hög kvallitet. Nu ska jag inte vara någon expert. Långt ifrån. Men när jag ser på dina bilder. Det har ingenting med ved pannan funktion att göra. Så förundras jag alltid över. Att auktoriserade rörmokare alltid parralell kopplar acc tankar. I stället för att serie koppla dom. Den metoden är helt galen enligt mig. Har tidigare ifrågasatt och motbevisat (enligt flödes, framlednings uttag ) att det är en sämre installation. Här på skogsforum. Jag ska gå och hämta irtermometer i verkstan. Se vilken rökgastemperatur jag har nu. Så vi får ett korrekt svar.

Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

fendt311  
#690204
Ståhlis skrev:Ett inte så bra kort på hur tajt det är för turbulatorerna. 8 st sådana på ungefär en meter stycket. Krävs inte mycket för att det ska fastna och det är ju en rätt liten hävstång man har med spaken.

Såg lite tajt ut det där. Har eld i pannan nu efter röjning. Svårt att ta bild då.

Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

Granstorp  
#690212 Ser turbulatorerna ut som spiralfjädrar så kan det ju faktiskt vara så att tillverkaren av dessa lyckats valsa dessa något för stora så att spelet blir för litet! Jag hade mätt diametern på turbulatorerna och frågat Baxi om dom håller rätt mått! Så kan du inte ha det! Kommer bli värre desto äldre pannan blir!

Förresten, det går inte att sträcka turbulatorerna lite och på det viset minska diametern något?

Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

fendt311  
#690225 Detta var mitt resultat med irtermometer på rökgastemperaturen. Efter ca1tim eldning. 167 grader. Sotade panna, skorsten för ca2 veckor sedan.

Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

fendt311  
#690229
Granstorp skrev:Ser turbulatorerna ut som spiralfjädrar så kan det ju faktiskt vara så att tillverkaren av dessa lyckats valsa dessa något för stora så att spelet blir för litet! Jag hade mätt diametern på turbulatorerna och frågat Baxi om dom håller rätt mått! Så kan du inte ha det! Kommer bli värre desto äldre pannan blir!

Förresten, det går inte att sträcka turbulatorerna lite och på det viset minska diametern något?

Allting går. Men turbolatorer är plattjärn i ca4mm tjocklek. Fast då måste man sträcka dom jämt. Man kan öka värmen genom att kapa dom kortare. Granstorp ! Ja men du.... nu kom du på något.

Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

fendt311  
#690233 Ståhlis. Du kan ju kapa turbolatorerna med ca 3cm per st i nederkant. INTE UPP TILL i vilande flänsen. Då ökar du värme genomföringen. Blir mer drag. Granstorp kom nog på det.

Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

Ståhlis  
#690338
fendt311 skrev:Oj. Ursäkta för den suddiga bilden( Tittade på den nu. När du kommenterat den ). Har ju äldre telefon. Är lite av gammla gardet. Den funkar ju än så länge. Dina bilder är ju av hög kvallitet. Nu ska jag inte vara någon expert. Långt ifrån. Men när jag ser på dina bilder. Det har ingenting med ved pannan funktion att göra. Så förundras jag alltid över. Att auktoriserade rörmokare alltid parralell kopplar acc tankar. I stället för att serie koppla dom. Den metoden är helt galen enligt mig. Har tidigare ifrågasatt och motbevisat (enligt flödes, framlednings uttag ) att det är en sämre installation. Här på skogsforum. Jag ska gå och hämta irtermometer i verkstan. Se vilken rökgastemperatur jag har nu. Så vi får ett korrekt svar.

Hm, jo men att parallellkoppla dessa är inga problem då varje huvudtank består av 3 individuella tankar samt att jag har ett vred där jag kan stänga av den vänstra huvudtanken. Så jag har massor av val ;). T.ex. när huset inte behöver värme längre stänger jag av vänstra huvudtanken och eldar endast för varmvatten på översta delen av högra tanken. Man måste då vara försiktig för det går fort att värma.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

Ståhlis  
#690339
Granstorp skrev:Ser turbulatorerna ut som spiralfjädrar så kan det ju faktiskt vara så att tillverkaren av dessa lyckats valsa dessa något för stora så att spelet blir för litet! Jag hade mätt diametern på turbulatorerna och frågat Baxi om dom håller rätt mått! Så kan du inte ha det! Kommer bli värre desto äldre pannan blir!

Förresten, det går inte att sträcka turbulatorerna lite och på det viset minska diametern något?

Jo de går nog att sträcka lite...men skulle hellre byta mot mindre diameter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

Ståhlis  
#690343
fendt311 skrev:Detta var mitt resultat med irtermometer på rökgastemperaturen. Efter ca1tim eldning. 167 grader. Sotade panna, skorsten för ca2 veckor sedan.

Tack för att du kollade. Jag ska kolla imorgon när jag eldar men jag är högst tveksam att jag når 167 grader på 1 timme. Hur lång tid tar det för att pannan ska nå arbetstemperatur?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

fendt311  
#690395
Ståhlis skrev:
fendt311 skrev:Detta var mitt resultat med irtermometer på rökgastemperaturen. Efter ca1tim eldning. 167 grader. Sotade panna, skorsten för ca2 veckor sedan.

Tack för att du kollade. Jag ska kolla imorgon när jag eldar men jag är högst tveksam att jag når 167 grader på 1 timme. Hur lång tid tar det för att pannan ska nå arbetstemperatur?

Ska elda nu innan jag ska ut i skogen. Pannan står nu på 50 grader.

Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

Ståhlis  
#690397 Bättre värden nu sedan jag sotade ur pannan ordentligt. 185 rökgastemperatur ca 1 timme efter tändning (se bild, varför blir mina bilder alltid på snedden).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi 30 - Självsotning som hänger sig

fendt311  
#690401 Nu är pannan uppe i 85 grader. Tog ca 1/2 Tim. Jag har 169 rökgastemperatur. Man kan rotera bilden med blå knappen på bilden. Innan man lägger ut den. Bra att din panna verkar funka nu. Prova att ta kontakt med baxi. Fråga om spaksotning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).