Uppvärmning

Ojämn värme på varmvattnet från plattvärmeväxlare

5 inlägg 4722 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ojämn värme på varmvattnet från plattvärmeväxlare

SofiaH  
#688190 Vi har plattvärmeväxlare kopplad på vepannan, Vedolux 30, till varmvattnet. Den senaste tiden, flera månader, så blir det helt plötsligt bli kallt vatten när man spolar varmvatten. Inte så kul när man står och duschar och att tappa upp ett bad är inte att tänka på. Efter en halv minut eller mer så kommer varmvattnet igen. Irriterande när man vet att man har 80 grader eller mer på systemet, så det finns värme. Jag har luftat hela systemet och vi har fyllt på luft i hydroforen för jag läste att det kan vara något med trycket, men inget har hjälpt. Är det något mer vi ska prova att göra innan vi köper en ny platvärmeväxlare? Den nuvarande är ca 13 år gammal, Nibe Tappman. Fram tills nu har det varit ett smidigt system.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ojämn värme på varmvattnet från plattvärmeväxlare

anersimyra  
#688191
SofiaH skrev:Vi har plattvärmeväxlare kopplad på vepannan, Vedolux 30, till varmvattnet. Den senaste tiden, flera månader, så blir det helt plötsligt bli kallt vatten när man spolar varmvatten. Inte så kul när man står och duschar och att tappa upp ett bad är inte att tänka på. Efter en halv minut eller mer så kommer varmvattnet igen. Irriterande när man vet att man har 80 grader eller mer på systemet, så det finns värme. Jag har luftat hela systemet och vi har fyllt på luft i hydroforen för jag läste att det kan vara något med trycket, men inget har hjälpt. Är det något mer vi ska prova att göra innan vi köper en ny platvärmeväxlare? Den nuvarande är ca 13 år gammal, Nibe Tappman. Fram tills nu har det varit ett smidigt system.

Har ni en termostatblandare i duschen så finns troligen felet där.

Avatar Fallback

Re: Ojämn värme på varmvattnet från plattvärmeväxlare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688193 De gäller alla varmvattenkranar?
Kommer inte ihåg hur pumpen styrs men de brukar vara en cirkulationspump som laddar in hetvatten i värmeväxlarens primärsida, låter lite som de är nåt fel på den sidan och då blir de inget varmvatten på sekundärsidan.
En tryckgivare kanske

Användarvisningsbild

Re: Ojämn värme på varmvattnet från plattvärmeväxlare

Fredrik Reuter  
#688221 Gäller det alla kranar så lägger jag också till att det kan vara skållskyddet som krånglar (om ni har det). Den sitter i så fall efter växlaren och blandar in kallvatten till varmvattenstammen enligt önskad temp på skållskyddet.

Hade en sådan som krånglade en gång och då blev det lite som dina symtom.

Användarvisningsbild

Re: Ojämn värme på varmvattnet från plattvärmeväxlare

SofiaH  
#688227 Det är alla kranar som skiftar i temperatur. Då ska vi kolla upp skållskyddet för jag vet att vi har sådant. Ska även kolla det med cirkulationspumpen. Tack för svaren!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).