Uppvärmning

Inkoppling av acctank

20 inlägg 8256 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Inkoppling av acctank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688326 Där blev ett litet fel, jag beställde 15m men sen kunde dom bara leverera 9,5 m när rörmokaren skulle byta pannan o tankarna skulle in.
Röret rymmer inte många liter vatten.
Slingan i tanken ska avge värmen från solslingan in i tanken och där har kamflänsröret stor värmeavgivande yta mot de kallare vattnet i botten som ska skikta sig så mkt som möjligt enl leverantören av solvärmepanelerna

Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av acctank

fendt311  
#688363 Tack gnisten83 för svar.👍👍

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av acctank

Brorsan  
#691081 Nu är systemet inkopplat.
det verkar funka som det ska, 75 grader i toppen och ca 25- 30 i botten av tanken ( samma som returtempen
från golvvärmedelen).
Tappar jag varmvatten har det värmts upp till ca 30 grader efter första slingan, 9,5 m, efter
toppslingan, 15m, har jag 70 - 75 grader ut till blandningsventilen.
Nu har jag inte tappat så väldigt mycket vatten men 24,5 m 22 mm kopparrör, knappt en liters volym, verkar räcka
för att värma upp vattnet tillräckligt.
1609532222_tank.jpg


En fråga till.
Jag har ett golvvärmesystem med både betonggolv och trägolv.
det verkar som trägolvet kräver lite högre framledningstemp.
första två dygnen hade jag 32 graders framledningstemp och rummen med betonggolv kom upp i 20 g
men rummen med träbjälklag kom inte upp i mer än 18 g (med termostaten på 20 g och ventilen öppen helt hela tiden).
Dagen efter höjde jag framledningstempen till 42 g, då fick jag upp tempen och ventilen börjat arbeta.
Är det rätt eller har jag något annat problem?

   TS
Avatar Fallback

Re: Inkoppling av acctank

Cat554  
#691082 Det stemmer nok at du vil ha litt høyere temperatur i tregolvet. Betongen har better ledningsevne. Jeg har samme erfaring. Skal du få det helt perfekt skal du innstille temperaturen etter tregolvet og ha en styring som styrer vannmengden i pulser i betonggolvet. Pulsene motvirker at du får temperaturforskjell fra side til side i rommet, -noe du får om bare mengden stryps.
OH

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av acctank

Brorsan  
#691271 Tack för svaret @Cat554 .
Det är ett Uponor system som ska balansera sig automatiskt, om det nu går som det står i manualen.
Jag ska justera ner framledningstempen lite vartefter nu tills jag hittar lämpligt värde på värmekurvan.
Och som du säger Cat554 trägolvet får bestämma.
det är ju ett långsamt system så man får väl inte ha för bråttom.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).