Uppvärmning

Inkoppling av acctank

20 inlägg 8274 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Inkoppling av acctank

Brorsan  
#687936 Håller på med en ny anläggning med golvvärme.
Den kommer i ett senare skede att kopplas mot en värmepump, luft/vatten eller sjövatten/vatten.
I inledningsskedet endast el.

Jag har en ny 500 l tank med vvslingor och 2 anslutningar för elpatron plus några anslutningar
för värme, retur och några givaruttag.
Elektroniskt styrd pumpgrupp med utomhusgivare och rumstermostater.
En elpatron 6 kw (hade en hemma).

Frågorna jag har:
I vilket uttag ska jag koppla elpatronen?
Var ska jag lämpligast koppla returen från golvvärmen. nära botten eller i uttaget mitten av den
nedre vv slingan?
Vad blir bäst för temperaturskiftning och vv laddning?
Tänkte inte använda någon bivalent blandningsventil.
1608391125_acctank.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Inkoppling av acctank

nilsszzon  
#688024 det borde ju vara i det nedre "större" uttaget elpatronen ska sitta, brukar ju sitta på den höjden
ska du koppla elpatronen att styras ihop med din styrda pumpgrupp eller ska du köra den manuellt med brytare?

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av acctank

Brorsan  
#688064 Elpatronen kommer att gå på sin egen termostat, ej via pumpgruppen.

Det jag undrar över är om det är någon mening med att värma hela volymen till 60- 70 grader,
botten kanske får lite värme från returen från golvvärmen för förvärmning av tappvarmvattnet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av acctank

Arvid0  
#688202 Golvvärme är ett lågtempsystem så du kommer inte behöva mata ut mer än cirka 30° när det är i drift om du har ett modernt hus. Elpatron kommer mest få jobba för att du ska få varmvatten så jag skulle satt den i hålet under slingan.
Returen in i botten. Vad räknar du ha för ut och returtemp på golvvärmen?

Hur många är ni i hushållet? En fullvärmd tank håller såklart varmvattnet längre.

Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av acctank

fendt311  
#688216 Eftersom elpatron kräver 2". Sätt den i översta 2" anslutningen. Finns ingen anledning att värma 500L. Enda gången det är bra att ha 500L varmt. Är om det blir strömavbrott. Det heter ju accumulator tank. Inte 500L varmvatten beredare. Sedan har inte det något med retur temp eller antal personer i hushållet att göra.
Varmvatten slingan ( spiral, är egen krets) som sitter överst i tanken. Är nog på 100L. När det är slut på varm vattnet i den lingan. Så är det slut.

Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av acctank

Fredrik Reuter  
#688225 Jag är inne på Fendts idéer här ovan. Tror också att det är det mest "ekonomiskt optimerade" system som brukar installeras idag.

Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av acctank

Arvid0  
#688247
fendt311 skrev:Eftersom elpatron kräver 2". Sätt den i översta 2" anslutningen. Finns ingen anledning att värma 500L. Enda gången det är bra att ha 500L varmt. Är om det blir strömavbrott. Det heter ju accumulator tank. Inte 500L varmvatten beredare. Sedan har inte det något med retur temp eller antal personer i hushållet att göra.
Varmvatten slingan ( spiral, är egen krets) som sitter överst i tanken. Är nog på 100L. När det är slut på varm vattnet i den lingan. Så är det slut.


Då är det inte som i min tank, där är slingan ett kamrör (två stycken 9+15m har jag för mig, blir väl 5-6 liter kanske?) som tar upp värmen från tanken. Så länge jag har hyfsat varmt i tanken så får jag varmvatten. Varmvattnet tar "aldrig" slut så länge det är hyfsat varmt i tanken.

Eftersom man vill uppnå skiktning så bör det vara bättre att värma i mitten. Är man många i hushållet = stor varmvattenkonsumtion så skulle jag vilja ha stor värmd ackvolym för att få varmvatten längre.

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av acctank

Brorsan  
#688259 Jag gör som dom flesta föreslagit, sätter elpatronen i det översta 2" uttaget,
det var nog tanken från början men jag vill höra vad ni andra tycker först.

fendt311 menade nog att volymen runt slingan är 100 l, räknade ut att den
är ca 140 l.

Returen kommer i det näst nedersta returuttaget.
Tack för all input från er.
Julhelgen är räddad! Har att göra några dar med all inkoppling. 👍 🌲 😀
God Jul Olle

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av acctank

fendt311  
#688265 Nej. Inte att volymen runt slingan är 100L. Utan slingan (varmvattnet slingan I tanken) är på 100L. Du har tagit helt rätt beslut själv. Ang placeringen av elpatron.👍 Lycka till med uppkoppling av tanken. God Jul på dig också Olle.😊

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av acctank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688266
fendt311 skrev:Nej. Inte att volymen runt slingan är 100L. Utan slingan (varmvattnet slingan I tanken) är på 100L. Du har tagit helt rätt beslut själv. Ang placeringen av elpatron.👍 Lycka till med uppkoppling av tanken. God Jul på dig också Olle.😊

Har du så stor volym har du inte slinga utan en beredare i acktanken, de har jag i mina 750 literstankar

Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av acctank

fendt311  
#688277
gnisten83 skrev:
fendt311 skrev:Nej. Inte att volymen runt slingan är 100L. Utan slingan (varmvattnet slingan I tanken) är på 100L. Du har tagit helt rätt beslut själv. Ang placeringen av elpatron.👍 Lycka till med uppkoppling av tanken. God Jul på dig också Olle.😊

Har du så stor volym har du inte slinga utan en beredare i acktanken, de har jag i mina 750 literstankar

Ursäkta om jag varit otydlig. Jag menar att varmvatten slinga/ beredare är samma sak. Det var tapp varmvatten vi diskutera här. Vad har man annars slinga i tanken till? Jag har 1500L tank. Med 100L slinga för tapp varmvatten överst. Om man har en slinga på 5-6L för varmvatten. 5-6kilo vatten tryck. Tar en 10L hink. Spolar bara tapp varmvatten i den. Skickar in kallt vatten i slingan. För det är vad man gör. Med varmvatten manteln runt slingan som ska värma slingan. Hur länge har man då varmt tapp vatten?

Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av acctank

Arvid0  
#688284 Finns nog olika men det blir som en värmeväxlare. Man kan ju ha slingan i en tank i ack-tanken om man vill. Har du +50° i tanken så kan du spola varmt vatten bra länge. Men beror så klart längd på slingan ackvolym och temp. Fördelen jag såg var att det blir mer effektivt + mindre risk för listeria och bakterietillväxt i en beredare. +10 år har jag varit nöjd med mitt.

Avatar Fallback

Re: Inkoppling av acctank

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688289 Man kan ha slinga för andra ändamål, har 15m slinga för solvärmen i nederdelen av ena tanken

Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av acctank

fendt311  
#688297
gnisten83 skrev:Man kan ha slinga för andra ändamål, har 15m slinga för solvärmen i nederdelen av ena tanken

Kan du förklara för mig.
1: Vilken tillverkare är det på den tanken?
2: Vad är meningen att ha den nederst i 750L tanken. Som du enligt DIG har?
3: Hur mycket Liter rymmer denna 15M slinga för solvärme?

Användarvisningsbild

Re: Inkoppling av acctank

Arvid0  
#688303
gnisten83 skrev:Man kan ha slinga för andra ändamål, har 15m slinga för solvärmen i nederdelen av ena tanken


Samma här men har aldrig blivit inkopplat då jag eldar så sällan på sommaren. Kopplade den i serie med den andra vv-slingan för att förvärma inkommande vatten.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).