Uppvärmning

Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

85 inlägg 40952 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

hfab  
#739845
Nyborg skrev:Varmluftspanna? Ved och/eller pellets.

Har tänkt på det.
Men det blir svårt med värmelagring.
Pellets går bort.
Har du själv varmluftspanna? Undrar hur ljudnivån är??
Personligen tror jag på vattenburet och accumulator tank.

Men varmluftspanna är ju ett ganska billigt alternativ 👍

Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Nyborg  
#739848 Nä det är klart att det går ju inte att lagra värmen. Har ingen sådan själv, men har sett sådana på andra ställen. Dock så är det ju så att när jag kommer dit så eldas det inte.... då ska det sotas...

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

550  
#741027
hfab skrev:Jag planerar att bygga en verkstad/maskinhall på ca 12x10m.
Isolerad platta. 90+45 isolering i väggar, 145 i tak.
Har ungefär obegränsat tillgång på ved.
Hallen kommer att stå oanvänd/ej uppvärmd under vissa perioder.
Den kommer förmodligen att användas dygnet runt under någon/några veckor varje vinter. Utöver det blir den uppvärmd några helger i månaden.

Vilken uppvärmning blir bäst?

Vilken uppvärmning blir billigast?

Vilken uppvärmning blir enklast?

Har funderat på att skippa golvvärme pga långsam uppvärmning.
Vill kunna värma upp snabbt.
Är det feltänkt?

Blir jag ruinerad om jag sätter in några aerotemprar? (tänker strömförbrukning)
Dom borde väl ge ganska snabb uppvärmning?

Vanliga radiatorer?
Svårt med värmespridning med skåp, bänkar o,d kring väggarna?

Vilka vedpannor som även producerar elström finns på marknaden?

Är det någon vits att montera solpaneler på taket?


Ska du kallställa hallen ibland så skulle jag vara orolig att vattenburen värme fryser. Annars går det att hitta begagnade vedpannor billigt. Varmluftspanna låter inte så dumt, men då gäller det att man vill elda en stund innan man ska börja jobba, vill man det? Någon som har erfarenhet av varmluftspanna och hur snabbt det ger värme?

Beroende på hur ofta du värmer upp hallen så är nog luftvärmepump ett starkt alternativ. Går förstås att sätta aerotemprar också. Hade varit trevligt att kunna fjärrstarta värmen eller lägga ett schema för när man ska ha varmt.

Golvvärme verkar vara för trögt om man inte håller jämn värme. Jag funderar fortfarande på golvvärme i min byggnad, men jag har tänkt att alltid ha värme på.

Billigast och enklast att installera måste väl vara aerotemper eller dieselkanon? Fast det är inte så roligt att använda med dagens el- och dieselpriser.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Joooell  
#741038 Vi har en vedeldad varmluftspanna, tror den ger 11 kw och värmer upp verkstaden ca 10 grader på en halvtimme…brukar sällen bli kallare än 4-5 grader inne så de ger fort behaglig temp.
De negativa är väl ljudet från fläkten men då man oftast värnar själv spelar de inte så stor roll.

Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Fredrik320  
#741055 Jag kör med en 65 kw oljepanna som är monterad halvvägs upp på väggen längst inne i verkstaden. Är väldigt nöjd med den då den värmer mycket snabbt och cirkulerar luften effektivt. Jag har underhållsvärme för det mesta och höjer temperaturen vid behov om man vill jobba i t-skjorta eller dylikt. Verkstadsvolymen är 500 m3 och oljeförbrukningen är ca 800 liter per år.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

hfab  
#741057
550 skrev:
Ska du kallställa hallen ibland så skulle jag vara orolig att vattenburen värme fryser. Annars går det att hitta begagnade vedpannor billigt. Varmluftspanna låter inte så dumt, men då gäller det att man vill elda en stund innan man ska börja jobba, vill man det? Någon som har erfarenhet av varmluftspanna och hur snabbt det ger värme?

Beroende på hur ofta du värmer upp hallen så är nog luftvärmepump ett starkt alternativ. Går förstås att sätta aerotemprar också. Hade varit trevligt att kunna fjärrstarta värmen eller lägga ett schema för när man ska ha varmt.
......................

Billigast och enklast att installera måste väl vara aerotemper eller dieselkanon? Fast det är inte så roligt att använda med dagens el- och dieselpriser.

Tack för input! 🤓 👍
Jag funderade på att ha glykol i värmesystemet
Golvvärme kanske blir för trögt, vill ju kunna värma upp till dräglig temperatur på ca 12 timmar max.

Luftvärmepump och dieselkanon går bort pga el och bränsle pris.
Aerotemp finns vattenburet.

Joooell skrev:Vi har en vedeldad varmluftspanna, tror den ger 11 kw och värmer upp verkstaden ca 10 grader på en halvtimme…brukar sällen bli kallare än 4-5 grader inne så de ger fort behaglig temp.
De negativa är väl ljudet från fläkten men då man oftast värnar själv spelar de inte så stor roll.

Tack för input 👍

Hur stor är verkstaden?

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Joooell  
#741070 Ca 100m2

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

550  
#742503 Sitter och funderar på hur mycket spillvärme man får med flispanna och ackumulatortank i ett mindre pannrum. Hur mycket isolering kan behövas i väggarna?

Klarar man sig utan ångspärr (plast) i väggarna? Är lite orolig för omvänd fuktvandring i väggarna på sommaren, om det brinner sällan i pannan.
En vägg kommer delas med flisförrådet. Vet inte om ångspärr gör mest skada eller nytta där...?
Samma sak mot maskinhallen, kanske inte är bra med ångspärr här? I resten av maskinhallen behövs ångspärr om man ska ha tjock isolering.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Torbjörn  
#742560
550 skrev:Sitter och funderar på hur mycket spillvärme man får med flispanna och ackumulatortank i ett mindre pannrum. Hur mycket isolering kan behövas i väggarna?

Klarar man sig utan ångspärr (plast) i väggarna? Är lite orolig för omvänd fuktvandring i väggarna på sommaren, om det brinner sällan i pannan.
En vägg kommer delas med flisförrådet. Vet inte om ångspärr gör mest skada eller nytta där...?
Samma sak mot maskinhallen, kanske inte är bra med ångspärr här? I resten av maskinhallen behövs ångspärr om man ska ha tjock isolering.


Jag byggde pannrum i befintlig byggnad för ett drygt år sedan. Har en 90 kW panna och acktank som i dagsläget enbart värmer bostadshuset.
De flesta pannrum jag varit inne i har varit sjukt varma på sommaren. Jag ville undvika detta och isolerade enbart med 95 mm mineralull i såväl väggar och tak. Jag kan enkelt öka på isoleringen i taket om det skulle behövas. Jag är dock ganska nöjd med de 13-15 grader jag håller i pannrummet nu på vintern.
Till saken hör att pannrummet är ganska stort eftersom jag vinterförvarar sprutan där. Golvytan är ca 50 m2 och takhöjden är 2,8 - 4,5 m. Jag har även en hög port som säkerligen släpper ut en del värme.

Jag satte ångspärr mellan skivor och isolering, vet inte vad som är rätt eller fel här.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning av gårdsverkstad / maskinhall

Sture Andersson  
#824019 Jula luftvärmepump , nån som har kolla detta med julas luftvärmepumpar ,dom kräver att man skriver på nått avtal om instalation, funderar på detta
det måste väl bara vara säja att jag är inte klar för instalation ,kom igen om tio år .
Var tror ni?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).